تجهیز نخل تاریخی نراق
کد خبر: 4002769
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱

تجهیز نخل تاریخی نراق

مردم شهر تاریخی نراق به احترام رسول اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) نخل تاریخی این شهر را تجهیز کردند.

تجهیز نخل تاریخی نراقبه گزارش ایکنا از استان مرکزی، مردم شهر تاریخی نراق به احترام رسول اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) نخل تاریخی این شهر را تجهیز  و همراه عزاداری آئین سنتی نخل‌گردانی را هم برگزار کردند. مردم عزادار نراق نخل عزای پیامبر(ص) و نوه بزرگوارش را بر دوش گرفتند و با اجرای مناسک آیینی نخل‌گردانی، ارادت قلبی خود به اهل بیت(ع) را به تصویر کشیدند.

نخل‌گردانی یکی از مراسم سنتی شهر نراق است که هرساله در روز‌های  عاشورا، ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان و سالروز شهادت حضرت زهرا(س) انجام می‌شود.

خانواده‌های اصیل و مذهبی در نراق، هر کدام پایه‌هایی از این نخل‌ها را از پدران خود به ارث برده‌اند و نسل به نسل به اولاد ذکور و ارشد خانواده می‌سپارند به طوری‌که پایه‌ها به افراد یا طایفه خاصی تعلق دارد و مرسوم است به رسم ادب پایه نخل به افراد صلاحیت دار و محب اهل بیت(ع) واگذار می‌شود.

نراق دارای دو نخل بزرگ و کوچک است که در روز مراسم جوانان با حضور در کنار نخل‌های شهر با پوشش پارچه‌های مختلف لباس عزا را برتن نخل‌ها می‌پوشانند و با ذکر یا علی یا زهرا، نخل را از محل و جایگاه خود حرکت داده و آن را در میدان اصلی شهر می‌آورند.

این مراسم از دیرباز برای مردم نراق از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. سال‌هاست در شهر نراق در ایام شهادت پنچ‌تن آل‌عبا آیین سنتی نخل‌گردانی برگزار می‌شود؛ این مراسم همراه با سینه‌زنی و زنجیرزنی و حرکت هیئت مذهبی شهر است.

آئین سنتی نخل‌گردانی آیینی کهن و چندین ساله است و این مراسم هر ساله در روز‌های خاص در شهر‌های مختلف استان مرکزی برگزار می‌شود، اما شهر‌های تفرش، خمین و نراق از شهر‌های شاخصی هستند که مراسم نخل‌گردانی را با قدمتی بیشتر اجرا می‌کنند.

یادآور می‌شود که آیین نخل‌گردانی با قدمتی ۴۰۰ ساله که در ایام شهادت پنج‌تن آل‌عبا در شهر تاریخی نراق برگزار می‌شود، در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام
captcha