«عقیق ناب» کتاب خاطره‌گویی نیست / ضرورت تدوین، ضبط و ثبت اسناد قرآنی
کد خبر: 4005033
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۴

«عقیق ناب» کتاب خاطره‌گویی نیست / ضرورت تدوین، ضبط و ثبت اسناد قرآنی

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اظهار کرد: کتاب عقیق ناب یکی از کتاب‌های خوب در حوزه معرفی مفاخر قرآنی اراک است. این اقدامات موتور محرک نسل‌های آینده است و صرف خاطره‌گویی نیست.

«عقیق ناب» کتاب خاطره‌گویی نیست / ضرورت تدوین، ضبط و ثبت اسناد قرآنی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آئین رونمایی از کتاب «عقیق ناب» با محوریت تاریخ شفاهی فعالیت‌های قرآنی یکصد ساله اخیر اراک به تألیف ابوطالب شهسواری، پیشکسوت و چهره قرآنی کشور عصر پنج‌شنبه، 22 مهرماه با حضور علیرضا حاج علی‌بیگی، معاون فرهنگی و هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از جامعه قرآنی در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

علیرضا حاج علی‌بیگی، معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره اساتید قرآنی، اظهار کرد: اساتید و پیشکسوتان در جای جای ایران و جهان اسلام در احیای کلام خدا روی زمین تلاش بی‌وقفه کردند. در استان مرکزی نیز اساتیدی مانند نهرمیانی و شهاب از جمله انسان‌هایی هستند که در توسعه این فرهنگ نقش آفرین بودند.

وی گردآوری تاریخ شفاهی را عاملی برای حفظ تاریخ قرآنی دانست و تصریح کرد: متأسفانه تاریخ شفاهی در استان مرکزی و اراک در بسیاری از رشته‌های علمی، فرهنگی، هنری، علمی، ادبی و قرآنی مغفول مانده است. عدم توجه به تدوین، ضبط و ثبت فعالیت‌های قرآنی ممکن است در سال آینده ما را دچار خسارت کند که جبران آن غیرممکن یا سخت باشد. بنابراین ضرورت تهیه و پرداختن به تاریخ شفاهی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، اوقاف و سایر دستگاه‌های فرهنگی امری الزامی است.

حاج علی‌بیگی از غفلت دستگاه‌های فرهنگی در خصوص پرداختن به شخصیت مرحوم ملافتح‌علی سلطان‌آبادی گلایه کرد و افزود: متأسفانه در اراک هیچ اسمی جز مسجدی که به نام این شخصیت علمی، فقهی، عرفانی، اخلاقی است، وجود ندارد، این عالم ربانی و فقیه جزو علمایی است که علمای بزرگ از ایشان یاد کردند و لازم است در استان به این مهم بیش از پیش پرداخته شود.

وی ادامه داد: حدود 2 سال پیش برگزاری همایش علمی و پژوهشی با همین محور (مرحوم ملافتح‌علی سلطان‌آبادی) در استان کلید خورد و آثاری نیز جمع‌آوری شد، اما غفلت از تدوین، ثبت و ضبط اسناد باعث شد که به حیطه فراموشی سپرده شده و در نتیجه نسل‌های بعد از آشنایی با این شخصیت‌ها محروم می‌مانند. پرداختن به شخصیت کربلایی کاظم ساروقی و مستندسازی زندگی ایشان آغاز شده است و متأسفانه این شخصیت وارسته و مورد توجه جهان در شهر ساروق ناشناخته است.

این مقام مسئول کتاب عقیق ناب را یکی از کتاب‌های خوب در حوزه معرفی مفاخر قرآنی اراک دانست و ادامه داد: خدمت شهسواری لازم، شایسته و ارزشی و البته ناکافی است، کار نباید بدین جا ختم شود و با جمع‌آوری اسناد دیگر می‌توان جلد دوم این کتاب را نیز به چاپ رساند. این حرکات موتور محرک نسل‌های آینده است و صرف خاطره گویی نیست. اساتید پیشکسوت با دست خالی شگرفی خلق کردند، حال باید دید نوجوانان و جوانان امروز با در اختیار داشتن فضای مجازی، اپلیکیشن‌ها و غیره تا چه میزان نیاز روز جامعه در حوزه قرآن را پاسخگو هستند.

انتهای پیام
captcha