نخبگان شیعه و سنی در تحقق تقریب زمان‌شناس باشند
کد خبر: 4005948
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵

نخبگان شیعه و سنی در تحقق تقریب زمان‌شناس باشند

امام‌جمعه ساروق توجه نخبگان جهان اسلام به چند نکته را ضروری توصیف کرد و افزود: لازم است نخبگان و علمای شیعه و سنی به حفظ وحدت اهمیت داده و در تحقق تقریب زمان‌شناس باشند.

حجت‌الاسلام مصطفی کوهی، امام‌جمعه ساروق، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، به نقش نخبگان در ایجاد وحدت هرچه بیشتر بین جامعه اسلامی اشاره و اظهار کرد: بین نخبگان افرادی مانند سیدجمال‌الدین، محمد عبدو، میرزای شیرازی، آخوند خراسانی، محمد علی، شیخ فضل‌الله، حاج آقانورالله و دیگر نخبگان با نفوذ در کشورهای ایران، هند، مصر و عراق می‌شناسیم که برای ایجاد اتحاد امت اسلامی کوشش و فداکاری بسیار داشته‌اند.

وی با بیان اینکه دشمن به نقش تأثیرگذار نخبگان در جامعه آگاه است، ادامه داد: دشمن می‌داند ایجاد اتحاد بین امت اسلامی در سایه هم‌افزایی نخبگان جامعه اسلامی محقق می‌شود، لذا تمام سعی و تلاش خود را می‌کنند که با بهره‌گیری از وعده‌های سیاسی و حمایت‌های مالی از حرکت نخبگان و صاحب‌نظران به سمت اتحاد جلوگیری کند.

کوهی ضرورت توجه به سخنان دلسوزان جوامع اسلامی را متذکر شد و گفت: مرحوم کاشف‌الغطاء نوشته است: «امروز بیماری خطرناک مسلمانان پراکندگی و عدم انسجام آن‌ها است، و تنها داروی حیات بخش برای آنها اتحاد، اتکا و همکاری با یکدیگر و به دور افکندن تمام عوامل عدالت و کینه و دشمنی بوده است».

وی توجه نخبگان جهان اسلام به چند نکته را ضروری توصیف کرد و افزود: لازم است نخبگان و علمای شیعه و سنی به حفظ وحدت اهمیت داده و در تحقق تقریب زمان‌شناس باشند. برخی از علما این امر را فوری و لازم نمی‌دانند و به این دلیل برای تحقق این مسئله همتی ندارند، در صورتی که توجه به اهمیت و زمان‌شناسی بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام کوهی ادامه داد: انطباق دیدگاه‌های مذاهب و نزدیک کردن فتاوا به یکدیگر از دیگر وظیفه نخبگان است. علما و نخبگان جهان اسلام باید آرا را به هم نزدیک کنند تا در مجموعه واحد و نگاه مساعد به یکدیگر در جامعه حضور داشته باشند.

امام‌جمعه ساروق در پایان گفتمان‌سازی عمومی بین علمای شیعه و اهل سنت را برای نزدیکی شیعیان و اهل سنت مفید دانست و تصریح کرد: صهیونیست‌ها اخبار دروغین مکتوب و تصویری برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان منتشر می‌کنند که نشر این اخبار کذب است و نباید فریب این دروغ‌ها را خورد. ایجاد وحدت یکی از اصلی‌ترین معارف اسلام است و تحقق این امر مهم یکی تکالیف مهم جامعه نخبگان به شمار می‌رود.

انتهای پیام
captcha