کد خبر: 4060047
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۶

بتول سیاسی، مربی قرآن و دبیر معارف آموزش و پرورش ساوه با بیان اینکه عامل اصلی مشکلات دانش‌آموزان در زمینه قرآن، تربیت آنان در محیط خانواده است، گفت: مدرسه، خانه و مسجد سه رکن اصلی برای تربیت نسل قرآنی است.

نسل قرآنیبتول سیاسی، مربی قرآن و دبیر الهیات و معارف اسلامی آموزش و پرورش ساوه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت توجه به توسعه فرهنگ قرآنی در مدارس را مورد تأکید قرار داد و گفت: مدرسه، خانه و مسجد سه رکن اصلی برای تربیت نسلی قرآنی است که باید در اولویت و مورد توجه همه دستگاه‌های متولی قرآن باشند.

وی با بیان اینکه عامل اصلی مشکلات دانش‌آموزان در زمینه قرآن، تربیت آنان در محیط خانواده است، اظهار کرد: تجربه ثابت کرده هرچه خانواده‌ها از تربیت قرآنی فاصله بگیرند و اهدافی جز نشر آموزه‌های قرآنی را دنبال کنند فرزندان آنان نیز تحت تأثیر همان مسیر قرار گرفته و همین عامل باعث می‌شود تا نوجوانان از راه قرآن و اهل‌بیت(ع) فاصله بگیرند.

سیاسی از کمرنگ بودن اشتیاق دانش‌آموزان به آموزش قرآن ابراز تأسف کرد و افزود: برای ایجاد انگیزه و اشتیاق بین کودکان و نوجوانان راهی جز ایجاد جذابیت نداریم. دانش‌آموزان برای آموزش قرآن همچون آموزش زبان‌های خارجه، موسیقی و رشته‌های هنری احساس نیاز نمی‌کنند و لازم است این احساس در خانواده و محیط‌های بیرون نظیر مدرسه و مسجد برانگیخته شود، اما متأسفانه به این امر توجه جدی نمی‌شود.

سیاسی ضرورت ترویج فرهنگ قرآنی در مدارس را مورد تأکید قرار داد و گفت: کم‌کاری مدارس در حوزه فرهنگی مشهود است و اولین مشکل این است که هزینه‌های لازم در خصوص دروس دین و زندگی و قرآن انجام نمی‌شود. عدم برگزاری مسابقات فرهنگی و قرآنی در مدارس باعث می‌شود که دانش‌آموزان نسبت به دروس مذهبی بی‌تفاوت باشند. اکتفا کردن به مسابقات دانش‌آموزی ما را به اهداف متعالی قرآن نمی‌رساند.

وی ادامه داد: متأسفانه دانش‌آموزان با نخبگان قرآنی شهر و حتی مقام‌آوران مدرسه خودشان نیز آشنایی کافی ندارند و لازم است صاحبان رتبه در مدارس را با جوایز خوب تشویق کنند تا برای ورود دیگر محصلان ایجاد انگیزه شود. جای نخبگان قرآنی در مدارس خالی است، می‌توان از آنان به عنوان سخنران در برنامه‌ای جذاب به مناسبت‌های مختلف دعوت کرد، بی‌شک آشنایی با سبک زندگی قرآنیان زمینه را برای ورود نوجوانان بیشتر در حوزه قرآن فراهم می‌کند.

سیاسی اضافه کرد: انجام کار فرهنگی و قرآنی مطلوب در مدارس مستلزم فرصت دادن بیشتر به معلمان و دبیران قرآنی است. دبیر درس قرآن باید فرصت مانور روی مباحث مدنظر را داشته باشد و از سوی دیگر هزینه‌هایی نیز در این رابطه در نظر گرفته شود تا علاوه بر حفظ سرمایه‌های قرآنی بر تعداد آنان از نظر کمی نیز افزوده شود.

وی حذف شدن ساعت ویژه درس قرآن در مدارس را عملی ناپسند برشمرد و افزود: در سال‌های گذشته این کتاب آسمان ساعتی مختص به خودش داشت، ولی متأسفانه امروز این ساعت حذف شده است و دبیر نمی‌تواند وقت بیشتری برای آموزش قرآن و طرح مباحث آن و همچنین تفسیر آیات قرآن داشته باشد و این امر بین معلم‌های قرآن و دانش‌آموزان فاصله ایجاد می‌کند.

این فعال قرآنی در پایان با بیان اینکه مسبب اصلی بروز مشکلات و معضلات اجتماعی و فرهنگی در جامعه نادیده گرفتن دستورات قرآنی است، اظهار کرد: عمل به آموزه‌های قرآنی و توسعه سبک زندگی اسلامی در جامعه مورد بی‌توجهی و غفلت قرار گرفته و همین علت باعث شده تا نوجوانان از این مصحف شریف دور مانده و مشکلات در جامعه بروز و ظهور پیدا کند؛ از این رو در گام اول باید مفاهیم در قالب داستان برای دانش‌آموزان تفهیم و پس از آن انتظار عمل به آیات از سوی نوجوانان و جوانان را داشته باشیم.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: