انیمیشن قرآنی «پاداش» در مسیر رسیدن به جشنواره فیلم فجر
کد خبر: 4063592
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲

انیمیشن قرآنی «پاداش» در مسیر رسیدن به جشنواره فیلم فجر

حسن ساروقی، کارگردان انیمیشن قرآنی «پاداش» با ارائه توضیحاتی در خصوص روند پیشرفت آن، از اتمام پیش‌تولید این اثر خبر داد و گفت: بسیار امیدوارم با عنایت خداوند و حمایت مسئولان «پاداش» را به جشنواره فیلم فجر امسال برسانیم.

جسن ساروقی، کارگردان انیمیشن قرآنی پاداش

سال گذشته از روند ساخت و تولید انیمیشن قرآنی «پاداش» به کارگردانی حسن ساروقی با محوریت پرداختن به زندگی‌ معجزه قرن، کربلایی کاظم کریمی ساروقی که در یک شب حافظ کل قرآن شد باخبر شدیم. پس از اطلاع از این خبر با کارگردان این مجموعه قرآنی به گفت‌و‌گو نشستیم که این مصاحبه با تیتر «بی‌مهری مسئولان در روند تولید انیمیشن «کربلایی کاظم»/ قول‌هایی که عملی نشد» در دی‌ماه سال گذشته بر خروجی ایکنا قرار گرفت. برای رفع مشکلات مالی این مجموعه، خبرگزاری با رایزنی و دعوت از برخی مدیران شرکت‌ها جهت حمایت پروژه دعوت به همکاری کرد که با موفقیت چشم‌گیری مواجه نشد.

در دیدار با سینا دلشادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مجید مؤمنی، مدیرکل کمیته امداد استان قرار بر این شد از این مجموعه انیمیشنی حمایت کنند، البته ناگفته نماند که اداره کل تبلیغات اسلامی استان نیز پیش از این مبلغی را برای  آغاز کار به این مجموعه اختصاص داده بود. باخبر شدیم که اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و کمیته امداد مبالغی را به مجموعه «پاداش» اختصاص داده است که این امر انگیزه‌ای شد تا با حسن ساروقی، کارگردان انیمیشن «پاداش» در این خصوص و روند پیشرفت پروژه به گفت‌و‌گو بنشینیم.

حسن ساروقی، کارگردان انیمیشن «پاداش»، ضرورت توجه به کارهای قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان را مورد تأکید قرار داد و افزود: بیش از 25 سال است که در حوزه تولید انیمیشن فعالیت دارم و در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و صاحب رتبه‌هایی نیز شدم. با توجه به عِرقی که به منطقه ساروق و کربلایی کاظم دارم جای این کار را در استان و کشور خالی دیدم و عزم خود را برای انجام کاری فاخر و ماندگار که بتواند استان و شهر ساروق را در جهان معرفی کند، جزم کردم؛ چراکه اعتقادم بر این است اگر اتفاقاتی شبیه به این امر برای یکی از کشیش‌های مسیحی اتفاق افتاده بود آنان بدین واسطه مردم دنیا را به دین مسیحیت دعوت می‌کردند، اما کار تبلیغاتی برای معرفی کربلایی کاظم در کشور و استان ما ضعیف است و معرفی این شخصیت وارسته به برگزاری چند همایش محدود شد.

وی در خصوص انتخاب موضوع قرآنی برای خلق اثری فاخر، اظهار کرد: خوشبختانه استان ما مملو از بزرگان دینی، مفاخر ادبی و علمی است که پرداختن به هریک از آنان جای بسی افتخار است، اما علاقه‌مند بودم فعالیتی در حوزه قرآن داشته باشم. محمد کاظم فردی بی‌سواد بود که حتی تا پایان عمر نتوانست نام خود را بنویسد، اما همین فرد اُمی طی معجزه‌ای بسیار بزرگ در یک شب حافظ کل قرآن می‌شود.

از کربلایی کاظم نمی‌توان به سادگی گذشت

ساروقی ادامه داد: ماجرای حافظ شدن کربلایی کاظم، اتفاق ساده‌ای نیست که بتوان از آن به راحتی گذشت، حداقل باید تاکنون 10ها فیلم و انیمیشن در این مورد تولید می‌شد، اما متأسفانه شاهد تولید اثر خاص و فاخری در این خصوص نیستیم و نسبت به این مهم غفلت شده است. کربلایی کاظم در زمانی حافظ قرآن می‌شود که خبری از رشد علوم، رایانه و فضای مجازی نیست و به همین دلیل در آن زمان مورد بی‌توجهی عموم قرار گرفته و در سکوت رسانه‌ای فقط به مراجع معظم تقلید معرفی می‌شود. در صورتیکه این رویداد مهم با عنایت خداوند برای کربلایی کاظم رخ می‌دهد که این امر در عصر تعقل و رشد علوم از اهمیت بسیار برخوردار است. با توجه به اینکه در عالم تشیع کسی برای این معجزه قرن اثری درخور این مقام قرآنی تولید نکرده است، وظیفه خود دانستم گامی در این حوزه بردارم.

کارگردان مجموعه «پاداش» در خصوص کمک‌های انجام شده برای تولید این اثر گفت: در بدو شروع تولید و مطرح کردن این موضوع حجت‌الاسلام عباسی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان و حجت‌الاسلام اختری، رئیس اداره تبلیغات اراک حمایت‌هایی از این مجموعه داشتند که جای تقدیر دارد. پس از پیشرفت بخشی از کار کمیته امداد و اداره کل ارشاد اسلامی استان نیز حمایت‌هایی از این اثر داشتند، البته در ابتدا کار قرار بر تولید اثر سینمایی نبود و تولید اثری ساده 25 دقیقه‌ای «تکنیک کات اوت» در دستور کار بود، اما با شروع کار و نوشتن فیلمنامه تصمیم برآن شد که این کار در قالب یک اثر سینمایی تولید و به جامعه عرضه شود. تمام همت مجموعه این است که این اثر علاوه بر زبان فارسی به زبان‌های انگلیسی و عربی نیز ترجمه شود.

ساروقی به پرسش آیا حمایت‌های صورت گرفته برای ادامه کار کافی است یا خیر؟ این‌گونه پاسخ داد: برای انجام این پروژه تبلیغات اسلامی، ارشاد اسلامی و کمیته امداد کمک‌هایی داشتند و حجت‌الاسلام کوهی، امام‌جمعه ساروق نیز برای جذب حامی قدم‌هایی برداشتند و پیگیری‌ها برای جذب حمایت‌های مالی ادامه دارد. باید قبول کنیم کار دشوار است و برای اتمام کار نیازمند حمایت‌های بیشتری هستیم. مرحله پیش تولید این اثر قرآنی به اتمام رسیده است و در صورت تأمین اعتبار برنامه‌ریزی برای تولید اصلی آغاز می‌شود. خوشبختانه قول‌هایی از سوی بنیاد علوی داده شده است که امیدوارم به زودی محقق شود تا روند تولید ادامه پیدا کرده و کار متوقف نشود.

 پیشرفت در تولید انیمیشن پاداش

وی با اشاره به هزینه سنگین دشمنان برای تبلیغات اسلام‌هراسی در جهان، ادامه داد: دشمن برای تولید آثار ضدارزشی سرمایه‌های گزافی را متحمل می‌شود و ما نیز با در اختیار داشتن منابع قوی و خلق آثار ماندگار و اثرگذار باید در مقابل آنان بایستیم. امروز نیازمند هزینه‌کردهای خوب برای تولید آثار دینی و قرآنی هستیم، اما متأسفانه برای موضوع به این بااهمیتی کار حرفه‌ای و جهانی تولید نشده است و حال که گروهی برای انجام قدم در میدان گذارده‌اند باید همواره دست به دامان دستگاه‌ها برای حمایت باشند. باید پذیرفت برای تولید اثری ماندگار باید هزینه کرد؛ چراکه این اثر می‌تواند در جهان تأثیرگذار باشد. وزیر ارشاد اسلامی و  استاندار مرکزی از روند تولید مجموعه «پاداش» بازدید کرده‌اند و امید است به قول‌هایی که داده‌اند عمل کنند.  

وی در پاسخ به سؤال چه انگیزه‌ای شما را برای ادامه کار نگه می‌دارد، به منویات مقام معظم رهبری در خصوص تقویت فعالیت‌های قرآنی در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: ایشان در پیام به کنگره شهدای استان به این مسئله (پرداختن به موضوع کربلایی کاظم) اشاره‌ای داشتند و همین توجه معظم‌له انگیزه مرا برای حرکت و ماندن در این مسیر تقویت کرده و قطعاً با انگیزه‌ای مضاعف این اثر را به هر شکل که شده تولید خواهم کرد تا نوجوانان و جوانان بدانند نتیجه احسان و پرداخت زکات چه میزان در ارتقای جایگاه انسان مؤثر است. خوشبختانه تولید براساس برنامه از پیش تعیین شده در حال پیشرفت است و بسیار امیدوارم با عنایت خداوند و حمایت مسئولان اثر را برای جشنواره فجر امسال برسانیم.

ساروقی به تشریح میزان پیشرفت کار پرداخت و اضافه کرد: با حمایت‌های صورت گرفته بخشی از تجهیزات مورد نیاز تهیه و کار پیش تولید شامل طراحی شخصیت‌های داستان، استوری‌بُرد و دوبله بخش اول انجام شده است و تولید استوری‌ریل نیز در دست انجام است. بخش دوم که به دوران بزرگسالی محمد کاظم می‌پردازد در حال صدابرداری است و طراحان  لی‌اوت‌ها کار را آغاز کردند و به زودی کار انیمیت‌ریل آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: دوبله اصلی کار با صدای چند شخصیت معروف انجام خواهد شد و خواننده موسیقی متن کار نیز برعهده یکی از خوانندگان جوان و معروف کشور است. تاکنون قراردادهای بسیاری برای بخش‌های مختلف تولید، تدوین و دوبله اصلی کار بسته شده که در صورت تأمین مالی کارشان را آغاز می‌کنند. کارگردانان و اهالی رسانه می‌دانند با این مبالغ حتی نمی‌توان اثری کوتاه تولید کرد، اما گروه تولید «ترنج» کار جهادی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است و برای ورود به عرصه‌های سخت و سنگین از هیچ مانعی هراس ندارد، تا اینجا توانستیم پس بازهم می‌توانیم و به هیچ قیمتی کار را متوقف نکرده و به تولید ادامه خواهیم داد.

تفهیم و انتقال مبانی قرآنی به کودکان

ساروقی دلیل انتخاب ژانر تولید در قالب انیمیشن را این‌گونه تشریح کرد: برای فرهنگ‌سازی قطعاً باید روی خردسالان و نوجوانان سرمایه‌گذاری کرد. تفهیم و انتقال مبانی دینی و قرآنی همچون لقمه حلال، پرداخت زکات و هجرت و اثرات آن در زندگی برای کودکان و نوجوانان باید ملموس باشد، کربلایی کاظم نمونه بارز الگویی برای نسل امروز و فردا است و فرصت انتقال این مفاهیم با پرداختن به شخصیت والای انسان‌های فرهیخته نباید از دست رود.

وی ادامه داد: انیمیشن ماندگارترین اثرات را در روح و روان کودکان می‌گذارد، کما اینکه خود ما این تجربه را از زمان کودکی و نوجوانی با انیمیشن‌هایی همچون فوتبالیست‌ها و ... داریم. اگر اثری خوب باشد بزرگسالان نیز به همراه فرزندان خود به تماشا می‌نشینند و داستان را دنبال می‌کنند و این امر بدان معنا است که ما به هدف خود رسیده‌ایم. همچنین ساخت عروسک‌های این پروژه و بازی رایانه‌ای در دست طراحی است که اگر اسپانسر غیردولتی سرمایه‌گذاری کند ما از مشارکت آنان استقبال می‌کنیم.

کارگردان انیمیشن «پاداش» در پایان گفت: اگر این معجزه در ادیان دیگر اتفاق افتاده بود تا امروز جهان پر از آثار متعدد بود، اما نمی‌دانم چطور می‌شود که مسئولان پشت تریبون حرف‌های قشنگی می‌زنند و حتی پوستر فیلم را امضا هم می‌کنند و متأسفانه در عمل حمایتی نمی‌کنند.

پروژه انیمیشنی «پاداش» می‌تواند یکی از اثربخش‌ترین آثار در حوزه قرآن و معرفی چهره‌های قرآنی باشد. قطعاً وجود مشکلات مالی روند کار را با مشکل مواجه می‌کند، اما با روحیه جهادی گروه «ترنج» هیچ مانعی نمی‌تواند سدی برای عدم تحقق اهدافشان باشد و طبق سخن کارگردان این مجموعه اجازه نمی‌دهند کار متوقف شود. دستگاه‌ها می‌توانند با حمایت خود از این مجموعه در معرفی دین اسلام و مبانی قرآن سهیم باشند.

انتهای پیام
captcha