نگاه به ایده‌های قرآنی محتوامحور باشد
کد خبر: 4064872
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹

نگاه به ایده‌های قرآنی محتوامحور باشد

داور ارزیابی «ایده‌های قرآنی» در استان مرکزی با اشاره به اینکه داشتن رویکرد ابداعی از الزامات برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی است، اظهار کرد: ایده‌های قرآنی باید با در نظر گرفتن سطح مخاطبان ارائه شده و برای همه گروه‌های جامعه تولید محتوا و برنامه داشته باشد.

پیمان عین القضاتی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اراک

پیمان عین‌القضاتی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اراک و داور طرح «ایده‌های قرآنی» در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اجرای این طرح را حرکتی نو در حوزه فعالیت‌های قرآنی و تولید محتوا در این بخش بیان کرد و افزود: یکی از الزامات برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی این است که طرح‌ها با رویکرد ابداعات و طرح‌های نوین قرآنی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به تغییراتی که در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده است، یقیناً برای برقراری ارتباط با مخاطب در دنیای امروز به روش‌های نوین و بدیع نیاز داریم و برگزاری این جشنواره قرآنی دارای امتیازات بسیاری بوده و نشان داد با بالابردن سطح مشارکت مردم در ارائه ایده‌های قرآنی می‌توانیم به روش‌های خوبی برای جذب مخاطب دست پیدا کنیم.

داور طرح «ایده‌های قرآنی» بیان کرد: ایده‌های قرآنی باید با در نظر گرفتن سطح مخاطبان ارائه شده، بخش اعظم آنان را پوشش داده و برای همه گروه‌های جامعه تولید محتوا و برنامه شود و به نظر می‌رسد در دوره‌های بعد باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. به عنوان مثال حجم بیشتر برنامه‌های ارائه شده در بخش کودکان و نوجوانان و در نهایت جوانان بود و در بخش بزرگسالان و کهنسالان که بخشی از جامعه هستند ایده‌های خوبی ارائه نشد؛ از این رو برنامه‌های تولید شده نیازمحور و مبتنی بر مخاطب محوری باشد و تمام اقشار، گروه‌های سنی و جنسی را در برگیرد.

وی ضرورت حرکت به سمت برنامه با ظرفیت اجرایی را مورد توجه قرار داد و افزود: ایده‌ها و برنامه‌ها نباید ذهنی و انتزاعی باشد؛ چراکه طرح‌هایی ارزشمندند که ظرفیت اجرایی داشته باشند. از سوی دیگر کارگزاران باید توانمندی لازم جهت اجرای طرح را داشته باشند که این مهم نیز باید در دوره‌های بعد مورد توجه قرار گیرد.

عین‌القضاتی در خصوص حضور کمرنگ اساتید قرآن در ارائه طرح‌های قرآنی اظهار کرد: تولید ایده‌های نوین و بدیع در فعالیت‌های قرآنی مستلزم داشتن هیجان و اقتضای سنی خاصی است و بی‌شک جوانان از این امتیاز بیشت از پیشکسوتان از این ویژگی برخوردارند و به خود ورود به روش‌های نوین را می‌دهند و این امر معمولاً در جوانان بیشتر دیده شده و اساتید که سال‌ها است در این عرصه حضور دارند ترجیح می‌دهند به همان روش‌های سنتی پیش روند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ارتباط جوانان با نسل جدید گسترده بوده و نیازهای این نسل را بیشتر از گروه‌های سنی دیگر درک کرده و هم‌زیستی دارند؛ از این رو بهتر برنامه‌هایی را ارائه می‌دهند که مبتنی بر نیاز نسل جدید باشد و احتمال می‌دهند برنامه تعریف شده روی آنان تأثیر بیشتری داشته باشد، حضور جوانان امری طبیعی است و نمی‌توان آن را به پای نقصان گروه پیشکسوت و اساتید و برتری گروه جوان گذاشت.

عین‌القضاتی در پایان اضافه کرد: از سوی دیگر قطعاً اساتید و پیشکسوتان طرح و ایده برای توسعه فعالیت قرآنی دارند، اما طرح به حدی پخته و کامل است که نیازی برای ارائه، داوری و حتی حمایت مالی ندارند و می‌توانند خود به تنهایی ایده را عملیاتی کنند و اجرای جشنواره «ایده‌های قرآنی» جنبه تشویقی برای نسل جدید دارد.

انتهای پیام
captcha