معصومه پُرآذران، مدیر مؤسسه قرآن و عترت «صاحبالزمان(عج)» ساوه، در گفتوگو با ایکنا از استان مرکزی، با بیان اینکه فعالیتهای قرآنی باید در حوزههای بیشتر گسترش پیدا کند، اظهار کرد: تربیت کودکان و نوجوانان از اهمیت بسیاری برخوردار است و با توجه به هجمه سنگین دشمنان در بخشهای مختلف به ویژه فرهنگی و اعتقادی، میطلبد مؤسسات قرآنی و فرهنگی با جدیت بیشتر وارد شوند.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری دورههای تربیت مربی «انس کودکان با قرآن کریم»، ادامه داد: خوشبختانه برگزاری این دورهها مورد استقبال عموم مردم به ویژه جوانان قرار گرفته است، اما استفاده از دانش این مربیان و حمایت آنان از اهمیت بسیاری برخوردار است که این امر مورد غفلت قرار میگیرد.
پُرآذران اضافه کرد: مؤسسات قرآن با هماهنگی دارالقرآن الکریم تهران دورههای تربیت مربی ویژه کودکان را با حضور اساتید معرفی شده از سوی این سازمان برگزار میکند؛ از این رو علوم در نظر گرفته شده به روز بوده و میتواند به تربیت قرآنی کودکان کمک کند. بهتر است شهرداری، سپاه و دیگر دستگاهها برای برگزاری دورههای خود از این مربیان استفاده کند.
وی بیان کرد: برای تربیت مربیان در حوزه قرآن هزینه صرف میشود و نباید اجازه داد این هزینهها هرز رود. همه ما در برابر توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه مکلف هستیم و باید از ظرفیت و امکانات موجود نهایت بهره را ببریم. برای توسعه فرهنگ اسلامی باید همه دست به دست یکدیگر داده و سلیقهای عمل نکنیم، بدون شک ورود یکپارچه در حوزه قرآن جریانسازی و در ادامه جامعهسازی را به دنبال دارد. برای تربیت کودکان با توجه به اهمیت موضوع باید از افراد دوره دیده همین موضوع استفاده شود، چه بسا گاه از مربیانی استفاده میشود که دوره دیده نیستند و در نهایت خروجی مطلوبی را شاهد نیستیم.
مدیر مؤسسه قرآن و عترت «صاحبالزمان(عج)» ساوه تأکید کرد: آموزش مفاهیم دینی به کودکان دارای حساسیتهای بسیاری است که مربی آموزش دیده این حوزه میتواند از عهده آن برآید، مربی آموزش دیده دورههای روانشناسی رشد و شناخت روحیات کودک را با ساعات بسیار و با حضور استاید مجرب پشت سر گذارده است و میتواند در کنار خانوادهها به رشد دینی جامعه هدف کمک کند.
پُرآذران ادامه داد: در رایزنیهای صورت گرفته با رئیس آموزش و پرورش، سپاه، شهرداری و شورای شهر و سایر دستگاههای شهرستان اعلام آمادگی خود را جهت مربی کودک اعلام کردهام و این امر تاحدی محقق شده است، اما انتظارها برای جذب نیروی متخصص بیشتر از این است. پیشدبستانیها و مهدهای کودک باید به سمت تربیت قرآنی کودکان گرایش بیشتری داشته باشند.
وی در ادامه توضیحات خود گفت: برای جذب مربی قرآن کودک در ادارات و بخشهای مختلف بهتر است تفاهمنامهای بین تبلیغات اسلامی با آموزش و پرورش، شهرداری، سپاه و ... منعقد کنند تا در سایه همین تفاهمنامه شاهد اتفاقات خوب باشیم. در حال حاضر استفاده از نیروهای تربیت شده به مؤسسات قرآن و مدارس غیرانتفاعی شهرستان محدود شده است و انتظار ما جهت بهرهگیری از مربیان قرآن کودک در دستگاهها آنطور که شایسته است، برآورده نشد.
پُرآذران ضرورت استفاده از مربیان قرآن در مراکز پیشدبستانی را مورد توجه قرار داد و افزود: آموزش و پرورش میتواند از دوره کارورزی این مربیان را قبول کند و در صورتیکه توانمندی آنان در خروجی کار مورد رضایت بود، افراد را جذب کنند. متأسفانه هزینه پیشدبستانی برای برخی خانوادهها بالا است و والدین به دلیل اجباری نبودن این دوره از ثبتنام فرزند خود خودداری میکنند، اگر آموزش و پرورش با مؤسسات قرآنی همکاری لازم را داشته باشند میتوانند این دوره مهم را با هزینههای بسیار پایین برای جامعه هدف برگزار کند.
این مدیر مؤسسه قرآنی تأکید کرد: نفع تبادل نظر سازنده هم به نفع دولت و هم به نفع مردم است و میتوان از ظرفیتهای قرآنی به نفع مردم و دولت استفاده کرد. طرح پیشدبستانی باید اجباری شود و برای خانوادههایی که توان پرداخت شهریه این دوره را ندارند رایزنی لازم صورت گیرد، تا کودکی از حضور در این دوره و آموزش محروم نشود؛ عدم حضور دانشآموزان در این دوره دارای آسیبهایی است که با حمایت آموزش و پرورش میتوان از آن جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه برخی مسئولان برای توسعه فرهنگ قرآنی دغدغه لازم را ندارند و بیشتر وقت و انرژی خود را صرف امور عمرانی و ... میکنند، ادامه داد: قطعاً با اقدامات زیرساختی و عمرانی مخالف نیستیم، اما نباید انجام این اقدامات ما را از پرداختن به مباحث قرآنی دور کند.
پرآذران در پایان با بیان اینکه جذب بخشی از مربیان قرآن با برگزاری آزمونهای تخصصی به استانها واگذار شود، اضافه کرد: درست است که جذب این دستگاه از طریق آزمون سراسری انجام میشود، اما اگر آزمونهایی تخصصی جهت جذب مربی قرآن متناسب با احساس نیاز استانها به آنان واگذار شود، قطعا در توسعه فرهنگ قرآنی در مدارس اثرگذار خواهد بود.
انتهای پیام