از سهم دستگاه‌ها در برگزاری رویدادهای قرآنی تا کم‌توجهی به دوره‌های تخصصی
کد خبر: 4071420
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
گزارش ایکنا از مسابقات قرآن ساوه / 1

از سهم دستگاه‌ها در برگزاری رویدادهای قرآنی تا کم‌توجهی به دوره‌های تخصصی

مرحله شهرستانی چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف شهرستان‌های ساوه، زرندیه، تفرش، محلات و دلیجان به میزبانی ساوه و در 2 امامزاده سیدحسین(ع) ویژه بانوان و سیداسحاق(ع) ویژه آقایان در رشته‌های آوایی برگزار شد. بخش اول گزارش ایکنا از این مسابقات تقدیم می‌شود.

مسابقات قرآن اوقاف ساوه

مرحله شهرستانی چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف شهرستان‌های ساوه، زرندیه، تفرش، محلات و دلیجان جمعه، 24 تیر به میزبانی ساوه و در 2 امامزاده سیدحسین(ع) ویژه بانوان و سیداسحاق(ع) ویژه آقایان در رشته‌های آوایی برگزار شد. ایکنا از روند برگزاری این دوره از مسابقات در این شهرستان گزارش می‌دهد.

مرتضی مختاری، داور چهل‌و‌پنجمین مسابقات قرآن اوقاف در ساوه، سطح برگزاری مسابقات را مطلوب و تاثیرگذار توصیف و تصریح کرد: برگزاری این دوره از مسابقات در قالب شهرستانی و منطقه‌ای مطلوب بود و از نظر فیزیکی، فضا و امکانات عالی بود. البته انتظار حضور پرشورتر و باشکوه‌تر متسابقان وجود داشت که می‌توان به عنوان یکی از نقاط ضعف یاد کرد.

وی با اشاره به اینکه مسابقات ابزار و مقدمه‌ای برای درک بهتر مفهوم آیات است، افزود: مسابقات هدف نیست، بلکه ابزاری برای انس هرچه بیشتر با این مصحف شریف است و افراد با حضور در رویدادهای مختلف با آموزه‌ها و تعالیم الهی بیش از پیش آشنا می‌شوند.

این داور قرآنی اظهار کرد: انتظارات جامعه قرآنی از شبکه استانی آفتاب و رسانه ملی در حوزه تبلیغات رویدادهای قرآنی بیشتر از فعالیت فعلی این سازمان است. انتظار می‌رود در حوزه قرآن تبلیغات به صورت حرفه‌ای تر و گسترده انجام گیرد انتظارات ما از صدا‌و‌سیما است که اتفاقات قرآنی را به بهترین شکل پوشش داده و تبلیغ کنند تا متسابقان با آمادگی بیشتر شرکت کنند.

مختاری در رابطه با ظرفیت قرآنی ساوه گفت: این شهرستان از نظر مسئولان، جوانان پرشور قرآنی و اداره قرآنی اوقاف فعال دارای ظرفیت بسیار خوبی است و فضای معنوی بسیار عالی و تأثیرگذاری برای برگزاری مسابقات در بقاع متبرکه ایجاد کرده‌اند.

وی در پایان گفت: تمام ارگان‌ها و نهادها باید خودشان را در برگزاری مراسم‌ها و رویدادهای قرآنی از جمله مسابقات سهیم بدانند. سازمان اوقاف برگزارکننده است، اما در نظام جمهوری اسلامی باید سازمان‌ها، ادارت و دیگر نهادها جهت برگزاری مسابقاتی باشکوه همکاری کنند.

تأثیر تبلیغات قرآنی در فضاسازی شهری

مجید جدیدی، داور چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در ساوه، در رابطه با سطح برگزاری اظهار کرد: میزبانی ساوه برای برگزاری از نظر فضا و امکانات خوب بود، اما از لحاظ شرکت‌کنندگان سطح مطلوب و حرفه‌ای را شاهد نبودیم و شرکت‌کنندگان سطحی متوسط داشتند که امید است در سال‌های آینده شرکت‌کنندگان بیشتری را در این حوزه داشته باشیم.

جدیدی نقش تبلیغات گسترده در حوزه قرآن را مورد تأکید قرارداد و افزود: تبلیغات قبل از شروع مسابقات نقش بسیار مهمی در برگزاری مسابقات دارد، اگر تبلیغات طوری باشد که شرکت‌کنندگان بیشتری در این مسابقات شرکت کنند فضای قرآنی در آن شهر ایجاد و تأثیرات خوبی به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه افزایش جوایز برگزیدگان در ایجاد انگیزه افراد بیشتری برای شرکت در مسابقات نقش بسیار مهمی دارد، ادامه داد: امروز شاهدیم در جشنواره‌های هنری، ادبی و ... غیر از مسابقات قرآنی جوایزشان خیلی بیشتر از مسابقات قرآن است، حافظان و قاریان برای رسیدن به این مرحله تلاش بسیار دارند و پس از برگزیده شدن هدیه ناچیزی به آنان تعلق می‌گیرد. هرچند که شرکت‌کنندگان بدین منظور در مسابقات حضور ندارند، اما باید قبول کنیم که رقم جوایز ایجاد انگیزه می‌کند.

وی در پایان به فعالیت رسانه‌ها در حوزه قرآن اشاره کرد و افزود: فعالیت صدا‌و‌سیما در حوزه قرآن بسیار تاثیرگذار است. این مجموعه با تصویرسازی‌های مطلوب و اثرگذار می‌تواند برای حضور آحاد مردم در فعالیت‌های قرآنی نقش آفرین باشد و به نوعی علاقه‌مندان بیشتری را در این حوزه جذب کنند. برای مثال تصویر ورزشکاران منتخب در مسابقات ورزشی ملی، المپیک و ... به  صورت بنر در سطح شهر یا استان‌ها نصب می‌شود، چه نیکو و پسندیده است که تصویر فعالان و مقام‌آوران قرآنی نیز نصب شود.

آمادگی سطح شرکت‌کنندگان متوسط بود

مرتضی رستم‌پور، داور مسابقات قرآن ساوه، در رابطه با سطح آمادگی متسابقان در این دوره از مسابقات، اظهار کرد: سطح متسابقان متوسط بود، اما انتظار ما از متسابقان این بود که با آمادگی بیشتری در مسابقات شرکت کنند و امیدوارم که در سال‌های  آینده متسابقان با آمادگی بیشتری در مسابقات حضور داشته باشند.

رستم‌پور تبلیغات مداوم و گسترده قبل از برگزاری مسابقات را در اجرای هرچه بهتر آن مؤثر دانست و تصریح کرد: تبلیغات مسابقات باید حداقل یک ماه مانده به مسابقات آغاز شود؛ چراکه باعث می‌شود داوطلبان با آمادگی بیشتر در مسابقات شرکت کرده و با یکدیگر به رقابت بپردازند.

ضرورت ایجاد کلاس‌های قرآنی در مناطق محروم

حمید احمدی، داور چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف ساوه، سطح متسابقان را متفاوت دانست و تصریح کرد: سطح دوستان بسیار متفاوت بود، برخی داوطلبان تلاوت‌های خوبی داشتند و برخی دیگر ضعیف بودند که باید بیشتر در رشته خود تلاش می‌کردند. روند رویداد چون رقابتی است، قطعاً افرادی موفق هستند که وقت بیشتری گذاشتند و در واقع  توان بالاتری در ارائه استعداد خود دارند.

احمدی منطقه‌ای شدن مسابقات را یادآور شد و افزود: مسابقات با توجه به ظرفیتی که استان دارد امسال منطقه‌ای برگزار شد و اگر قرار بود مسابقات در هر شهرستان برگزار شود، بدون شک سطح برگزاری از نظر کیفیت تنزل پیدا می‌کرد. با وجود برگزاری مسابقات به صورت منطقه‌ای رقابت‌ها فشرده‌تر می‌شود.

این داور قرآنی با تأکید به ایجاد کلاس‌های قرآنی در مناطق محروم، ادامه داد: آموزش پیش از مسابقات و پس از مسابقات باید به طور جدی پیگیری شود. بعد از برگزاری مسابقات سنجش استعدادهای قرآنی در شهرها و روستا فراموش نشود؛ چراکه استعدادهایی وجود دارند که به دلیل عدم امکانات و ظرفیت‌ها نمی‌توانند از فرصت‌ها استفاده کنند.

انتظارها برای شنیدن تلاوت قوی برآورده نشد

احمد صابرنژاد، داور مسابقات ساوه، با اشاره به اینکه متسابقان جهت حضور در مسابقات باید آمادگی بیشتری داشته باشند، گفت: سطح کیفی تلاوت‌های ارائه شد متوسط بود و انتظارها جهت حضور و شنیدن تلاوت قوی را برطرف نکرد. از نظر کمّی هم تعداد شرکت‌کنندگان مطلوب نبود.

صابرنژاد ضرورت برگزاری دوره‌های ارتقای سطح ویژه مستابقان قرآن را مورد توجه قرار داد و افزود: شرکت در دوره‌های آموزشی برای آمادگی داوطلبان بسیار مؤثر است. قاریان برای حضوری قوی د مسابقات باید تمرین مداوم داشته باشند و ادارات اوقاف شهرستان‌ها با همراهی سایر دستگاه‌های متولی می‌توانند این امکان را فراهم آورند.

وی رضایتمندی خود را از نحوه برگزاری مسابقات اعلام کرد و افزود: برگزاری مسابقات قرآن در سالهای گذشته روند خوبی نداشت و بدون حضور مسئولان برگزار می‌شد، اما امسال این مسابقات با حضور مسئولان برگزار شد و تبلیغات رسانه‌ای و ثبت‌نام شرکت کنندگان نیز فرایند قابل توجهی داشت و فراخوان شروع مسابقات بسیار به موقع بود.

ارزیابی متسابقان از مسابقات قرآن ساوه

محسن خبیری، شرکت‌کننده رشته حفظ ۵ جزء از شهرستان تفرش، از مکان برگزاری اعلام رضایت کرد و ادامه داد: میزبانی شهر ساوه در کنار بقاع‌متبرکه امامزاده سید اسحاق (ع)بسیار عالی بود و مکان برگزاری مسابقات باعث دلگرمی شرکت‌کنندگان شد.

خبیری از نبود کلاس‌های آموزش حفظ قرآن کریم در این شهرستان خبر داد و افزود: متاسفانه کلاس‌های آموزش حفظ در این شهرستان وجود ندارد و ما خودمان اقدام به حفظ کردن این کتاب ارزشمند الهی کرده‌ایم.

مجید رفیع، شرکت‌کننده رشته حفظ کل از ساوه، حضور مسئولان و فعالان قرآنی استان در جلسات قرآنی را در ایجاد انگیزه هرچه بیشتر نوجوانان و جوانان جهت گرایش به قرآن بسیار مؤثر دانست و افزود: انتظار ما از مسئولان و فعالان قرآنی این است که برای سنجیدن توانایی قرآن‌آموزان به برگزاری مسابقات اکتفا نکنند و خود شخصاً در جلسات آموزش قرآن شرکت کرده و استعدادها را کشف کنند.

مرتضی قنبری، شرکت‌کننده در رشته حفظ ۵ جزءاز شهرستان ساوه، در رابطه با ضرورت برپایی کلاس‌های قرآنی در حاشیه شهر، اظهار کرد: متأسفانه اکثر کلاس‌های آموزش قرآن در مرکز شهر برگزار می‌شود و متقاضیان آموزش مبانی قرآن ساکن در حاشیه شهر از این امکان محروم هستند، انتظار ما این است که در مناطق کمتر برخوردار نیز کلاس‌های آموزشی مختلف برگزار شود.

حسن رستمی، متسابق رشته قرائت تحقیق از زرندیه، با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی نباید فقط به مراکز شهرها خلاصه شود، ادامه داد: متأسفانه رونق فعالیت‌های قرآنی در شهرستان‌ها کم است و می‌توان گفت دوره حرفه‌ای و تخصصی برای آموزش رشته‌های قرآنی در شهرستان‌ها وجود ندارد.

مرتضی کرمی، مربی قرآنی ساوه، در حاشیه برگزاری این دوره از مسابقات، گفت: مسابقات در فضایی معنوی با ظرفیت عالی برگزار شد و همین که افرادی خود را آماده شرکت در مسابقات و رقابت می‌دانند موفقیت محسوب می‌شود، اما برای ارتقای سطح این افراد و حتی سایر فعالان باید اقدامی از سوی مسئولان صورت گیرد.

مرحله شهرستانی مسابقات قران اوقاف شهرستان‌های ساوه، زرندیه، محلات، دلیجان و تفرش در چهل‌و‌پنجمین دوره به میزبانی ساوه به پایان رسید. شواهد گواه بر میزبانی شایسته این شهرستان دارد، اما برای برگزاری مسابقات فقط فضاسازی مهم نیست و در کنار هم قرار گرفتن تمام مؤلفه‌ها همچون آموزش، ارتقای سطح، تبلیغات و ... باعث می‌شود تا مسابقاتی قوی با رقابتی شایسته را شاهد باشیم.

انتهای پیام
captcha