پرهیز از هدررفت فرصت‌ها؛ معنای واقعی عدالت در جامعه اسلامی
کد خبر: 4071563
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰

پرهیز از هدررفت فرصت‌ها؛ معنای واقعی عدالت در جامعه اسلامی

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به اینکه در چهل سال گذشته گام‌های بلندی در راستای تحقق و برقراری عدالت برداشته شده است، اما کافی و کامل نیست و نمره کامل را نمی‌گیریم، افزود: معنای واقعی عدالت در جامعه اسلامی پرهیز از هدر رفت ظرفیت‌ها، امکانات و فرصت‌ها است.

آیت الله دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نحف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، امروز، 26 تیر، در همایش بین‌المللی «عدالت از منظر امیرالمؤمنین(ع)» که در دانشگاه اراک برگزار شد، اظهار کرد: عدالت یکی از ارزشمندترین و عمیق‌ترین سرمایه‌های جامعه اسلامی است و با توجه به اهمیت موضوع این همایش به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی عدالت را چشم و چراغ اسلام، قرآن و اهل‌بیت(ع) دانست و با بیان اینکه عدالت سرمایه بزرگ انسانی است، ادامه داد: نظام اسلامی بر پایه عدالت استوار است و خداوند در قرآن از عدالت به تعابیر مختلف یاد کرده است. عدل در مقام تکوین و تشریع از اهمیت زیادی برخوردار است. نظام تشریع مکمل نظام تکوین است و استاد شهید مطهری این مهم را در کتاب «عدل الهی» بیش از 50 سال قبل تألیف کرد که راهگشای شرایط فعلی است.

امام جمعه اراک با بیان این مطلب که عید غدیر، عید آزادی‌خواهان و دلدادگان اردوگاه ولایت استف اضافه کرد: ایام عید غدیر و دهه «امامت و ولایت» فرصت مناسبی برای تبیین و نهادینه کردن گفتمان ولایت در جامعه است. در چهل سال گذشته گام‌های بلندی در راستای تحقق و برقراری عدالت برداشته شده است، اما کافی و کامل نیست و در حوزه قسط و عدل نمره کامل نمی‌گیریم و با تحقق کامل آن فاصله داریم. نظام پرداختی در کشور باید عادلانه باشد و همه امکانات و ظرفیت‌ها بین مردم عادلانه توزیع شود. مدیریت منابع بانکی، منابع ارزی و واگذاری‌ها در کشور نیز باید عادلانه انجام شود.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی ضرورت عدالت محور بودن نظام مدیریتی، استخدامی، قضاوت و سایر بخش‌های نظام اسلامی را متذکر و تصریح کرد: در گام دوم انقلاب نیازمند تدبیر عالمانه و حکیمانه برای برقراری عدالت در همه بخش‌ها هستیم. همچنین در برنامه ششم ضریب جینی ۳۴ دهم درصد هدف‌گذاری شده که باید برای تحقق آن تلاش مضاعف کرد؛ چراکه متأسفانه نرخ ضریب جینی قابل قبول نیست.

وی بیان کرد: متأسفانه عدم توازن اجتماعی در برخی از بخش‌های جامعه آزاردهنده است و در همین راستا باید موانع تحقق عدالت در حوزه‌های مختلف برطرف شود. معنای واقعی عدالت در جامعه اسلامی پرهیز از هدر رفت ظرفیت‌ها، امکانات و فرصت‌ها است. اگر ۳۰ درصد راندمان کاری افزایش یابد، بی‌شک زمینه تحول‌آفرینی و اجرای عدالت بیش از پیش فراهم می‌شود. افرادی که از عدالت فاصله گرفته و مانع تحقق عدالت در بخش‌های مختلف می‌شوند باید نمره سلبی به آنها داده شود و نباید در جامعه جایگاهی داشته باشند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با تأکید براینکه عدالت جوهره معارف اسلام و هدف عالی تعالیم اسلامی و شاخصه مهم جوامع اسلامی است، ادامه داد: در نظام اسلامی همه امور باید حول محور عدالت پیش‌بینی شود. تحقق عدالت با پای کار آوردن عزم ملی و اراده همه جانبه میسر می‌شود و برای انجام این مهم برقراری و گسترش عدالت با فرهنگ‌سازی، کادرسازی گسترده در راستای اجرای عدالت و تقویت انگیزه‌ها در جامعه اسلامی الزامی است.

وی بیان کرد: دوری از اسراف و مصرف‌گرایی بیش از اندازه در جامعه اسلامی ضروری است و انجام این مهم وظیفه احاد مختلف مردم است. در واقع مردم مؤلفه مهم و اصلی برقراری عدالت در جامعه هستند و باید در عرصه‌های مختلف همواره نقش آفرین باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی در پایان بیان کرد: پیروزی انقلاب و حاکمیت اسلامی نقش مردم در اداره کشور را احیا کرد؛ از این رو نقش اقشار مختلف در برقراری عدالت مهم است. جوامع اسلامی با تکیه بر گفتمان علوی و فاطمی باید به سمت پیشرفت و تحقق عدالت حرکت کنند.

انتهای پیام
captcha