حمایت از مؤسسات و خانه‌های قرآن فقط کمک‌های مالی نیست
کد خبر: 4074597
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
گزارش ایکنا از مشکلات خانه قرآن غرق‌آباد

حمایت از مؤسسات و خانه‌های قرآن فقط کمک‌های مالی نیست

گویا مشکلات مراکز قرآنی تمامی ندارد و هریک با معضلاتی درگیر هستند، در صورتیکه اگر مسئولان دغدغه توسعه فرهنگ قرآنی داشته باشند با حمایت‌های مادی و معنوی قطعاً مشکلات برطرف خواهد شد.

انس با قرآنبا مشکلات متعدد مراکز قرآنی شهری و روستایی کماکان همه آشناییم و در برنامه‌های مختلف نسبت به این مهم نیز صحبت‌هایی می‌شود، اما متأسفانه کمتر شاهد اقدامات اساسی هستیم. گاهی نیز برنامه‌هایی در دستور کار ارشاد و اداره‌کل تبلیغات اسلامی قرار می‌گیرد، اما با کارشکنی برخی دیگر عملاً برنامه‌های در دستور کار محقق نمی‌شود. برای نمونه به سراغ مشکلات خانه قرآن «قمر بنی‌هاشم(ع)» شهر غرق‌آباد از توابع ساوه رفتیم و با حجت‌الاسلام محمد سلطانی، امام‌جمعه شهر و زهرا امیری، مدیر خانه قرآن گفت‌و‌گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانیم.

حجت‌الاسلام محمد سلطانی، امام‌جمعه غرق‌آباد از توابع شهرستان ساوه، حمایت از مراکز قرآنی را یکی از اولویت‌های دستگاه‌های فرهنگی دانست و ادامه داد: مسئولان کمتر به شهرهای کوچک توجه دارند و همین عامل باعث شده تا به واسطه نبود امکانات کافی پرداختن به مباحث قرآنی ویژه بانوان و آقایان در این شهرها همچون غرق‌آباد با مشکلاتی مواجه باشد.

گلایه مدیران قرآنی شهرهای کوچک

وی با بیان اینکه نوجوانان شهرهای کوچک طالب و متقاضی فعالیت‌های قرآنی و آموزش در این زمینه هستند و ضروری است تا مسئولان به این امر توجه ویژه داشته باشند، اظهار کرد: گلایه مدیران قرآنی شهرهای کوچک به دلیل بی‌توجهی متولیان است. نگاه مسئولان به مرکز استان و شهرهای مهم است و نگاه آنان به شهرهای کوچک کمتر است؛ از این رو مؤسسات مراکز قرآنی شهرهای بزرگ با امکانات بیشتری مشغول به فعالیت هستند.

سلطانی با تأکید بر اینکه دفتر امام‌جمعه غرق‌آباد در حد امکان و بضاعتش به مرکز قرآنی «قمر بنی‌هاشم(ع)» کمک کرده است، بیان کرد: با توجه به افزایش اجاره بها مشکل عمده این مؤسسه مکان بود که قطعاً انجام این کار برای مدیر خانه قرآنی سخت بود؛ از این رو این مرکز قرآنی به مدت سه سال با عنوان مهد قرآن و در حال حاضر خانه قرآنی در مکانی کنار مسجد جامع مستقر بود و بدون پرداخت مبلغی از این مکان برای فعالیت‌های قرآنی استفاده می‌شد.

وی به جابه‌جایی این مرکز قرآنی نیز اشاره و ادامه داد: این خانه قرآنی به مکانی مناسبت‌تر از مکان قبلی در کنار حوزه علمیه خواهران نقل مکان کرده است، اما برای استقرار کامل نیاز به بازسازی و مرمت همچون گچ‌کاری و رنگ‌کاری دارد، گچ برای سفیدکاری خریداری شده و استادکار گچ‌کار نیز برای انجام این‌کار به صورت رایگان اعلام آمادگی کرده است، اما با توجه به اینکه سقف این مکان نیاز به ایزوگام دارد باید این‌ کار نیز انجام شود تا به باران به مرمت انجام شده آسیب نزند، دنبال خیری برای ایزوگام هستیم تا هردوی این موارد در کنار یکدیگر انجام شود.

مشکلات خانه قرآن غرق‌آباد

سلطانی از راه‌اندازی مؤسسه و مرکز قرآنی دیگر در این شهر ویژه بانوان خبر داد و افزود: قرار بر این است تا این دو مرکز قرآنی در روزهای زوج و فرد در یک مکان فعالیت داشته باشند. خوشبختانه دختران و بانوان از برگزاری دوره‌های آموزشی استقبال می‌کنند و تکلیف ما و دیگر دستگاه‌ها این است که امکانات لازم را در اختیار مراکز قرار دهیم.

وی مهم‌ترین مشکل غرق‌آباد را کمبود مراکز قرآنی باتجربه و قدیمی بیان کرد و افزود: برای انجام کارهای قوی قرآنی مراکز باید از قدمت لازم برخوردار باشند، که متأسفانه روی این کار تمرکز لازم نشده است، برای تربیت کادر جدید و در واقع کادرسازی باید از جایی شروع کرد که برای رفع این مشکل می‌توان از اساتید قرآنی استان، قم و تهران بهره‌مند شد، برنامه‌ریزی در این حوزه باید دقیق باشد تا ترویج فرهنگ قرآنی ارمغان و ره‌آوردی برای شهر و در مجموع شهرهای کوچک باشد و مراکز قرآنی می‌توانند در این امر بسیار اثرگذار باشند.

سلطانی با تأکید براینکه شهر غرق‌آباد در حوزه کادرسازی و برنامه‌های آموزشی مشکل دارد و باید این مشکلات ریشه‌ای برطرف شود، راه‌اندازی مرکز قرآنی ویژه آقایان را یکی دیگر از مشکلات این شهر بیان کرد و افزود: متأسفانه این خلأ وجود دارد و هیچ مرکز قرآنی ویژه آقایان در شهر نداریم، چندی قبل برای انجام این مهم اقدام کرده‌ایم، اما بروکراسی‌های اداری نگذاشت اما بازهم به دنبال احداث مؤسسه قرآنی در این حوزه هستیم.

راه دریافت مجوز را نمی‌دانستم

زهرا امیری، مدیر خانه قرآن «قمربنی‌هاشم(ع)» غرق‌آباد ساوه، نیز در گفت‌و‌گو با ایکنا، با اشاره به اینکه این مرکز قرآنی در نیمه شعبان افتتاح شد و در واقع فقط چند ماه است که از عمر این مؤسسه می‌گذرد، افزود: در ابتدای امر فعالیت خود را از مهد قرآن آغاز کردم و علاقه‌مند بودم که فعالیت‌های خود را در قالب کسب مجوز برای افتتاح مؤسسه قرآن گسترش دهم، اما راه دریافت مجوز را نمی‌دانستم.

وی ادامه داد: پس از مدتی یکی از فعالان قرآنی که از تهران به غرق‌آباد آمده بود پیشنهاد دریافت مجوز خانه قرآنی را به من داد و اقدامات برای انجام صورت گرفت و در نهایت در نیمه شعبان این مرکز قرآنی افتتاح شد، این خانه قرآنی در مسجد جامع شهر فعالیت خود را آغاز کرد، (البته قبل از آن فعالیت‌ها در قالب مهد قران صورت می‌گرفت)، اما پس از مدتی که انباری مسجد را با کمک خیرین و نیک‌اندیشان قرآنی به مکانی برای فعالیت قرآنی تبدیل کردم به ما اعلام کردند که بسیج نیاز به این مکان دارد و ما مجبور به تخلیه شدیم و در حال حاضر در حوزه علمیه فعالیت خود را ادامه دادیم، اما برای این مکان نیز نیاز به کمک خیرین برای ایزوگام و سفیدکار داریم، یکی از استادکارهای گچ‌کار برای انجام این کار قبول زحمت کرده است، اما چند روز گذشته که بازدید از این مکان داشت اعلام کرد، زمین از پایین نَم دارد و اگر سفید هم شود دو سال آینده باردیگر تخریب می‌شود و مکان باید یک متر سنگ شود و با وجود این نمی‌دانم چه زمان مکان آماده بهره‌برداری می‌شود.

امیری از حمایت امام‌جمعه این شهر تقدیر کرد و افزود: حجت‌الاسلام سلطانی هریک از قرآن‌آموزان که موفق به حفظ سوره یا بخشی از قرآن می‌شوند در جلسه سه‌شنبه‌های مهدوی مورد تقدیر قرار می‌دهند. در حال حاضر با توجه به شروع کار تعداد کمی قرآن‌آموز در این مرکز مشغول آموزش هستند، اما برای افزایش تعداد کمی و کیفی آنان برنامه‌هایی در دستور کار داریم.

حمایت مسئولان از مراکز قرآنی مستمر باشد

وی ضرورت ورود شهرداری و شورای شهر به فعالیت‌های قرآنی را مورد تأکید قرار داد و افزود: خانه قرآنی «قمر بنی‌هاشم(ع)» شهر غرق‌آباد تنها مرکز قرآنی این شهر است و اگر حمایت‌های امام‌جمعه، شهرداری، شورای شهر، تبلیغات اسلامی نباشد کار کردن بسیار مشکل است و مهم‌ترین مشکل ما مکان بود که تاحدی برطرف شده است. رئیس شورای شهر این شهر با حمایت‌های خود باعث شد تا این مرکز جان گرفته و بتواند به کار خود ادامه دهد، اما ما برای ادامه مسیر به تداوم حمایت‌های آنان نیاز داریم.

امیری از مشکلات مالی به عنوان دیگر مشکلات این مرکز قرآنی یاد کرد و افزود: برگزاری دوره‌های تربیت مربی و معلم قرآنی بسیار خوب است، اما به شرط آنکه حمایت‌هایی صورت گیرد، درست است که از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی حمایت‌هایی برای برگزاری این دوره‌ها می‌شود، اما با توجه به هزینه سنگین تردد استاد از قم به این شهر حجم زیادی از این مبلغ صرف ایاب و ذهاب می‌شود. منظور این نیست که از مبلغ تخصیص یافته چیزی برای خودم بماند، اما حداقل انتظارم این است که ضرر نکرده و نخواهم شخصی هزینه کنم. این موضوع را با رئیس تبلیغات اسلامی شهر در میان گذاشتم که گفت اگر کم آوردید کاری برایتان جبران می‌کنیم.

وی از گفتن مشکلاتی همچون نداشتن تخته وایت‌برد در محل حوزه ابا داشت، اما با اصرار من گفت: تهیه تخته برای آموزش سخت بود و چندین بار به مسئولان گفتم و حتی از مدارس و دستگاه‌ها تقاضای تخته امانی کردم و قول دادم به محض تأمین هزینه یا تخته‌ای خریداری کرده به آنان تقدیم کنم یا تخته آنان را پس دهم، اما متأسفانه کسی حمایت نکرد و فعلاً با توجه به اینکه در یکی از کلاس‌های حوزه استقرار دارم از تخته وایت‌برد آنان استفاده می‌کنم.

امیری با بیان اینکه حمایت از مؤسسات و خانه‌های قرآنی فقط مادی نیست و ما به حمایت‌های معنوی نیز نیازمندیم، ادامه داد: چندین دوره تربیت مربی برگزار کردم و از مسئولان شهری درخواست بازدید از این دوره‌ها را داشته‌ام، اما باز هم اجابت نشد و به راحتی از کنار این امر گذشتند. به طور مثال برای دختران 9 ساله که تازه به سن تکلیف رسیده‌اند با هر سختی بود جشن تکلیف گرفتم، انتظار حمایت مالی نداشتم و حداقل انتظارم این بود که در برنامه‌های مختلف قرآنی و معارفی اسم خانه قرآنی برده شود تا مردم با این مجموعه قرآنی و عملکرد آن آشنا شده و تبلیغی برای حضور و گرایش آنان باشد.

مشکل مکان یکی از مشکلات مراکز قرآنی استان است و تقریباً هیچ اداره، سازمان و ارگانی برای رفع ریشه‌ای آن اقدام جدی صورت نمی‌گیرد، البته قرار بر این است که مؤسسات و مراکز قرآنی از مساجد و حسینیه‌ها استفاده کنند، اما به نظر می‌رسد این امر با جدیت از سوی مؤسسات مطالبه نشده است یا اینکه به بهانه‌های مختلف همچون استقرار بسیج در مسجد مرکز قرآنی را مجبور به تخلیه می‌کنند که نمونه‌های آن را شاهدیم و غرق‌آباد مصداق عینی آن است. کسی با فعالیت بسیج در مسجد مخالف نیست، اما نه به ارزش خارج کردن مرکز قرآنی. از این هم که بگذریم ساختمان‌های بلااستفاده در هر شهری وجود دارد که می‌تواند در اختیار این مراکز قرار داده شود و متأسفانه از این کار نیز ممانعت می‌شود. اگر مسئولان نقطه نظری در رابطه با این گزارش دارند، ایکنا آمادگی خود را برای درج نظرات آنان اعلام می‌کند.

انتهای پیام
captcha