رضا محمدی، یکی از اهالی روستا، که سن و سالی از او گذشته است، در مورد این سنت دیرینه در این روستا گفت: از وقتی یادم میآید این نوع عزاداری را در انجدان شاهدیم و همه اهالی فرقی هم نمیکند کودک باشد یا بزرگسال در این مراسم شرکت میکنند.
وی ادامه داد: اهالی روستای انجدان، مردمانی متدین و با ایمان هستند که پیشینه این اعتقاد به زمان پیامبر(ص) میرسد؛ چراکه قدمت این روستا به بیش از هزار سال قبل باز میگردد، حتی سنگ قبری در یکی از قبرستانها پیدا شده که منتسب به نوه سلمان فارسی است، اما صحت و سقم آنان را کارشناسان باید بگویند.
علی اکبر صمدی، نیز کارمندی است که از استان اصفهان برای عزاداری به این روستا آمده بود که دلیل حضور خود را علاقه به آیین کهن عزاداری بیان کرد و افزود: مناطق ایران دارای سنن و فرهنگ خاصی است که باید اشاعه پیدا کرده و معرفی شود. انتشار نوع عزاداری باید نسل به نسل و سینه به سینه انتقال پیدا کند تا به دست فراموشی سپرده نشود.
زهرا محبی، نیز از اهالی روستا است که با ظرف شربت و هندوانه و اسپند دود از عزاداران حسینی پذیرایی میکرد، درباره حس و حالش پرسیدم که گفت: محرم را خیلی دوست دارم و با دیدن دستههای عزاداری جانی دوباره میگیرم. تمام زندگی خود را مدیون اباعبدالله(ع) هستم و تمام آرزویم خدمت به عزاداران حسینی است.
وی بیان کرد: صدای جغجغهها، صدایی از جنس آرامش است که ما را به یکسالی بابرکت امیدوار میکند. از اقصی نقاط کشور در این مراسم شرکت میکنند. تقریباً هرکسی که به نوعی منتسب به روستا باشد دهه محرم یا برای روز هشتم و نهم خود را به انجدان میرساند، حتی یکی از ساکنان روستا که در کانادا زندگی میکند گاهی برای شرکت در مراسم حضور دارد.
۱۲ میراث معنوی استان مرکزی مرتبط با ماه محرم، تحت عنوان آئینهای عاشورایی، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که میتوان به تعزیه سیار اراک، وفس و گرکان، تعزیه تفرش، آئین نخلگردانی شهرهای خمین، تفرش و نراق، مراسم علمگردانی روستاهای هزاوه و عزالدین، آئین علمبران تفرش و نخلبران منطقه ترخوران تفرش و همچنین مراسم جغجغه زنی روستای انجدان اشاره کرد.
انتهای پیام