نقش مساجد در شکل‌گیری شاکله معنوی و هویتی جامعه
کد خبر: 4079381
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲

نقش مساجد در شکل‌گیری شاکله معنوی و هویتی جامعه

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه پیشرفت کشور و استان مستلزم توجه به شکل‌گیری دو شاکله مهمی جسمی و معنوی است، گفت: مساجد، هیئت امنا، ائمه جماعت در مساجد، کانون‌های فرهنگی هنری در تقویت شاکله معنوی نقش اثرگذار و بی‌بدیلی دارند.

فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، اجلاسیه مساجد به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی مساجد، امروز، 29 مرداد با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی و جمعی از مسئولان در مصلای بیت‌المقدس اراک برگزار شد.

فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی، در این مراسم، ضرورت توجه به امور مساجد در این مقطع زمانی را مورد تأکید قرار داد و افزود: پیشرفت کشور و استان مستلزم توجه به شکلگیری دو شاکله مهمی جسمی و معنوی است. شاکله جسمی در قالب زیرساخت‌ها و روساخت‌هایی است که وجود دارد و ما نیز درصدد توسعه و گسترش آن هستیم.

مخلص‌الائمه ادامه داد: علاوه بر شاکله جسمی باید به شاکله معنوی در مسیر پیشرفت نیز توجه کرد که در این رابطه شخصیت در جنبه فردی و هویت در جنبه اجتماعی حائز اهمیت است. آنچه که امروز به شدت نیازمند هستیم تقویت شاکله معنوی و نظام هویتی کشور و به ویژه استان مرکزی است. لازم است برای تحقق این مهم همه داشته‌ها دارایی خود را به صحنه آورده و شاکله معنوی را تقویت کنیم.

وی اضافه کرد: اگر ملتی از لحاظ شاکله جسمی با مشکل مواجه باشد و در مقابل دارای شاکله معنوی قوی باشد، ذاتاً آن ملت و اجتماع، اجتماعی مقتدر است؛ چراکه اقتدار و عزت در قامت شاکله معنوی ظهور و بروز می‌کند. شاکله جسمی پیشرفت با تلاش قابل احیا و دسترسی است، همانطور که همه کشورها انجام می‌دهند، ما نیز در این مسیر اقداماتی را برای پیشرفت انجام داده و انجام خواهیم داد. خوشبختانه وضعیت کشور و استان در حوزه زیرساخت‌های شاکله جسمی در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما آنچه مسیر پیشرفت را محقق خواهد کرد بی‌تردید و در اولویت با فاصله بسیار شاکله هویتی است که باید شکل گیرد.

استاندار مرکزی از تعریف برنامه‌ای تحت عنوان تدوین نظام هویتی استان خبر داد و افزود: برای رسیدن به اهداف تعریف شده فعالان و صاحب‌نظران این حوزه در جای جای استان دعوت به همکاری شده و هیئت اندیشه‌ورز استان شکل گرفته است. در کنار این مهم هیئت اندیشه‌ورز روحانیون، فرهنگی و اجتماعی استان نیز تشکیل شده و در کنار سایر هیئت اندیشه‌ورز فعال در حوزه عمرانی و ... فعال هستند.

مخلص‌الائمه افزود: خوشبختانه در حوزه فرهنگ جلوتر از سایر هیئت‌های اندیشه‌ورز هستیم و تدوین نظام هویتی استان از اهم برنامه‌هاست، با استفاده از ظرفیت‌های غنی موجود در استان مؤلفه‌های شکل‌دهنده نظام هویت احصا، اولویت‌بندی شدند تا روابط مؤلفه‌های هویتی با مؤلفه‌های شاکله جسمی تعیین شده و هریک جایگاه خود را پیدا کنند.

وی با تأکید براینکه مساجد، هیئت امنا، ائمه جماعت در مساجد، کانون‌های فرهنگی هنری در تقویت شاکله معنوی نقش اثرگذار و بی‌بدیلی دارند، اظهار کرد: اعضای فعال در مساجد یکی از اعضای مهم نظام هویتی استان هستند که در مجموع روند خوبی را در ماه‌های اخیر با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، اداره کل تبلیغات اسلامی را شاهد هستیم. خوشبختانه کار به خوبی آغاز شده است، هرچند تا رسیدن به وضعیت آرمانی که برای مساجد آرزو داریم فاصله بسیاری است. مساجد نه تنها باید به جایگاه اصلی خود در دهه‌های قبل بازگردند، بلکه باید از آن دوران نیز پیشتازتر باشند. قطعاً در استان مرکزی ظرفیت بی‌نظیری در بخش‌های مختلف وجود دارد که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: امید است با چارچوبی که در قالب سند راهبردی مشخص شده است بتوان اقدامات اثرگذاری در استان انجام داد. فعالیت در حوزه مساجد باید فراتر از هم‌افزایی بین دستگاهی باشد، برای رسیدن به اهداف باید با یکدیگر همدل باشیم؛ چراکه هم‌افزایی به انجام وظایف و تکالیف سازمانی و اداری محدود می‌شود، اما همدل کسی است که مشکل دیگری را مشکل خود دانسته و درصدد رفع آن برخواهد آمد. بیش از 70 دستگاه اجرایی در استان فعال هستند که اگر هریک قدمی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به مساجد بردارند حتی اگر در حیطه اختیارات آنان نباشد برای ما قابل تقدیر است و ما این تقاضا و درخواست را از دستگاه‌های اجرایی داریم.

استاندار مرکزی در پایان با یادآور شدن این مهم که مساجد نقشی مهم در رشد، توسعه و تحقق نظام هویتی استان دارند، گفت: امیدواریم مساجد به نقش خود در نظام مدیریتی و حتی تحقق مسیر رشد، توسعه و پیشرفت کشور برسند.

انتهای پیام
captcha