ساوه؛ جوان‌ترین شهر استان مرکزی
کد خبر: 4084856
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷

ساوه؛ جوان‌ترین شهر استان مرکزی

سرپرست بهزیستی استان مرکزی گفت: شهرستان ساوه با هفت و نیم دهم درصد جمعیت سالمندی، جوان‌ترین شهرستان استان و شهرستان‌های تفرش و آشتیان با ۱۹ درصد جمعیت سالمندی، پیرترین شهرستان استان مرکزی به شمار می‌روند.

جمعیت

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان مرکزی، محمد زیدوند، سرپرست بهزیستی استان، امروز، 20 شهریور، در کارگاه  آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی افزود: استان مرکزی با دارا بودن ۱۰ و هشت دهم درصد جمعیت سالمندی کشور، رتبه دوم بعد از استان گیلان را دارد.

وی بیان کرد: براساس تعریف سازمان ملل متحد، کشوری که بیش از هفت درصد کل جمعیت آن سالمند باشد، کشوری سالمند به حساب می‌آید. براساس آخرین آمارها حدود پنج و هفت دهم درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و حتی در بعضی استان‌های کشور، جمعیت سالمندان به بیش از هشت درصد کل جمعیت آن استان نیزمی‌رسد که این مهم نشان‌دهنده این است که زنگ خطر برای ایران در این حوزه به صدا در آمده است.

زیدوند افزود: باتوجه به رشد جمعیت سالمند و مشکلات و بیماری‌هایی که موجب افزایش جمعیت سالمند می‌شود؛ بنابراین ایجاد دوران سالمندی سالم و با حداقل مشکلات ضروری است که این مهم جز با مدیریت صحیح برنامه‌های مراقبتی و به خصوص مراقبت‌های پیشگیرانه و آگاه سازی امکان‌پذیر نیست.

زیدوند افزود: بهزیستی استان مرکزی پنج هزار و ۱۵۲ نفر سالمند را تحت پوشش دارد و یک هزار نفر از این سالمندان مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند. شهرستان ساوه با هفت و نیم دهم درصد جمعیت سالمندی، جوان‌ترین شهرستان استان و شهرستان‌های تفرش و آشتیان با ۱۹ درصد جمعیت سالمندی، پیرترین شهرستان استان مرکزی به شمار می‌روند.

وی اظهار داشت: هفت مراکز شبانه‌روزی از ۳۳۰ نفر سالمند در استان نگهداری می‌کنند که از این تعداد، چهار مرکز در اراک با ظرفیت ۵۰ نفر به منظور نگهداری سالمندان از ساعت ۸ تا ۱۴ خدمات آموزشی توانبخشی و هنری در این مرکز ارائه می‌کنند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان مرکزی گفت: طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی در شهرستان‌های اراک، دلیجان، خمین و شازند توسط ۲۲ تسهیل‌گر که در مصاحبه تخصصی بهزیستی پذیرفته شده‌اند اجرا می‌شود.

وی اهداف این برنامه را ارتقای سطح سلامت  افراد در دوران سالمندی، افزایش آگاهی سلامت دوران سالمندی، تغییر رفتارهای مربوط به سلامت( درزمینه پیشگیری از معلولیت‌ها) در دوران میانسالی و سالمندی و ارتقای کیفیت زندگی در دوران سالمندی عنوان کرد.

زیدوند در پایان گفت: ان طرح  با هدف ارتقای دانش، تغییر نگرش و در نهایت تغییررفتار در گروه های هدف میانسال و سالمند با محوریت موضوعات سکته مغزی، بیماری قلبی، عروقی، آرتروز، دیابت و سقوط طراحی شده است.

انتهای پیام
captcha