حافظان قرآن پشتکار کافی برای حضور در دوره‌های آموزشی ندارند
کد خبر: 4084911
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶

حافظان قرآن پشتکار کافی برای حضور در دوره‌های آموزشی ندارند

دارنده رتبه اول چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان با اشاره به اینکه حافظان برای ارتقای سطح خود باید در دوره‌های آموزشی شرکت کنند، گفت: علاوه بر نداشتن انگیزه برای حضور در کلاس‌ها، پشتکار لازم برای تداوم در دوره‌های آموزشی را از سوی حفاظ شاهد نیستیم.

ابوذر کرمی، حافظ کل قرآن

ابوذر کرمی، دارنده رتبه اول چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان، در حاشیه برگزاری آزمون شفاهی «اعطای مدرک تخصصی به حفاظ» در گفت‌و‌گو با ایکنای استان مرکزی، با اشاره به تعداد کم شرکت‌کنندگان بخش آقایان در این مرحله از آزمون، اظهار کرد: انتظارها بر این بود که تعداد بیشتری از حفاظ در این آزمون حضور داشته باشند، اما این اتفاق نیفتاد.

وی با یادآوری اینکه انتظارات برای حضور در آزمون ارزیابی حفاظ برآورده نشد، ادامه داد: دلایل عدم استقبال حافظان از طرح باید واکاوی شود، شاید یکی از دلایل کمی امتیازات دریافت مدرک در سطوح مختلف باشد. با توجه به اینکه امتیازات قابل قبولی برای آزمون در نظر گرفته نشده است هرسال شاهدیم تعداد شرکت‌کنندگان هرسال نسبت به سال قبل کمتر می‌شود.

دارنده مدرک درجه 2 حفظ قرآن بیان کرد: برای ترغیب حافظان جهت تقویت سطح و حضور در آزمون اعطای مدرک باید امتیازاتی همچون سهمیه ورود به دانشگاه‌ها، کاهش زمان سربازی و دیگر مزایای انگیزشی را لحاظ کرد؛ چراکه با اعمال امتیازات ویژه به حفاظ استقبال آنان جهت ارتقای دانش خود و شرکت در آزمون بیشتر می‌شود.

کرمی تصریح کرد: به‌طور مثال بنده درجه 2 حفظ کل دارم، اما امتیازات آن‌طور که باید و شاید تخصیص پیدا نمی‌کند. مدرک من معادل کارشناسی ارشد است، این مدرک در آموزش و پرورش اعمال شده، اما اعمال مدرک تأثیر چندانی در حقوق و مزایا نداشته است.

وی سطح شرکت‌کنندگان در مرحله شفاهی آزمون اعطای مدرک به حفاظ را قابل قبول توصیف کرد و افزود: از 7 نفری که در بخش آقایان شرکت کرده بودند، فقط یک نفر حد نصاب را کسب نکرد، حافظان در بخش حسن حفظ سطحی مطلوب داشتند، اما در بخش ترتیل، تجوید، وقف و ابتدا با اشکالاتی مواجه بودند که باید برطرف شود.

کرمی ضرورت حضور حافظان در دوره‌های آموزش قرآن را متذکر شد و افزود: خوشبختانه در سطح استان دوره‌های آموزشی خوبی به صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود که می‌تواند برای جامعه هدف مثمرثمر باشد، اما انگیزه کافی برای آموزش بین حافظان وجود ندارد و از طرف دیگر انسجام و پشتکار برای تداوم آموزش‌ها را بین آنان شاهد نیستیم، گاه افراد در کلاس‌ها نیز ثبت‌نام می‌کنند، اما بین راه خسته شده و از ادامه باز می‌ایستند.

داور بخش شفاهی آزمون اعطای مدرک در پایان خواستار تداوم حضور متسابقان رشته‌های آوایی در دوره‌های آموزش قرآن شد و ادامه داد: برای کسب نتیجه مطلوب فقط باید تمرین کرد و پشتکار داشت. موفقیت در هر رشته‌ای مستلزم تلاش بسیار است. اگر تداوم در کار وجود نداشته باشد، موفقیت‌ها نیز مقطعی است. از سوی دیگر سازمان تبلیغات می‌تواند برای بالابردن آمار کمّی و کیفی آزمون اعطای مدرک دوره‌هایی را در طول سال قبل از برگزاری آزمون برگزار کند تا حافظان با آمادگی بیشتری در آزمون کتبی و شفاهی شرکت کنند.

انتهای پیام
captcha