مهدویت؛ از مسکوت ماندن پژوهش‌ها تا کم‌کاری در تبلیغات
کد خبر: 4089950
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۶
گفت‌و‌گوی ایکنا به مناسبت سالروز امامت حضرت مهدی(عج)

مهدویت؛ از مسکوت ماندن پژوهش‌ها تا کم‌کاری در تبلیغات

حجت‌الاسلام صابری‌اراکی، خطیب کشورمان با بیان اینکه افراد مؤمن، پارسایان و متدینین ازجمله افرادی هستند که برای ظهور حضرتش دعا می‌کنند، گفت: 8 هزار موضوع در مورد مهدویت با ابعاد مختلف داریم، اما با کم‌کاری در حوزه مهدویت پژوهش‌ها مسکوت مانده است.

حجت الاسلام محمدحسین صابری اراکی

حجت‌الاسلام محمدحسین صابری‌اراکی، خطیب کشورمان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن تبریک سالروز به امامت رسیدن حضرت مهدی(عج) گفت: یکی از عنایت‌های خداوند به بشریت هدایت در سایه ارسال پیامبران و رسل و در نهایت پیامبر(ص)، واقعه غدیر خم و وجود اوصیای الهی است. همان‌طور که نبی مکرم اسلام(ص) آخرین فرستاده الهی است و بعد از ایشان پیامبری برگزیده نخواهد شد در خصوص اوصیای الهی نیز بدین گونه است و پس از حضرت حجت(ع) هیچ امام دیگری نخواهد آمد.

وی ادامه داد: با توجه به احادیث وارده از پیامبر(ص) و ائمه (ع) با به امامت رسیدن امام عسکری(ع) مردم متوجه شده‌اند که برگزیده بعد از ایشان آخرین امام معصوم است؛ از این رو ایشان و خانواده آن حضرت را در محاصره قرار دادند تا چنین فرزندی متولد نشود.

صابری‌اراکی ادامه داد: امام زمان(عج) در سال 255 (ه.ق) به‌گونه‌ای متولد شدند که کسی از وجود ایشان مطلع نیست و روز هشتم ماه ربیع‌الاول سال 260 که امام عسکری(ع) به شهادت رسیدند، کسی از وجود چنین فردی در این خانواده اطلاعی نداشت. دشمنان اسلام در همان دوره در فکر بودند پس از شهادت آن حضرت جعفر کذاب (پسر دیگر امام هادی(ع) که با اشرار نشست و برخاست داشت) را به جای ایشان برگزینند؛ از این رو تصمیم گرفتند که او بر پیکر مطهر آن حضرت نماز اقامه کند، اما در همین هنگام حضرت مهدی(ع) که کودکی 5 ساله بود از پس پرده بیرون آمده و فرمودند خود بر پیکر پدرشان نماز را اقامه می‌کنند. در این هنگام افراد متوجه شدند در این خانه فرزند ذکور وجود دارد.

امامت موعود و مهندسی الهی در زمین

وی با طرح این پرسش که چرا هیچ‌کس از وجود امام زمان(عج) با خبر نبود و همه در عمل انجام شده قرار گرفتند؟ اظهار کرد: روز امامت ایشان، روز مبارکی است که مهندسی الهی در روی زمین به هدف می‌رسید. عدم اطلاع مردم آن زمان از وجود ایشان نشان از خفقان موجود دارد، حتی نرجس خاتون مادر حضرت تا لحظاتی قبل از نیمه‌ شعبان متوجه باردار بودن خود نشدند که این موضوع توسط حکیمه خاتون خواهر امام به ایشان گوشزد شد.

صابری‌اراکی بیان کرد: پس از به امامت رسیدن آن حضرت به صلاحدید خداوند متعال غیبت صغری با استفاده از نواب اربعه با درجه علمی بالا و محبوبیت لازم بین مردم آغاز شد و این افراد با مدیریت امام کارها را پیش می‌بردند. پس از اتمام دوره غیبت صغری به صلاحدید حضرت باریتعالی دوره غیبت کبری آغاز می‌شود که این دوران تا به امروز ادامه دارد. اگر شرایط مهیا بود تمام اختیارات باید در دستان ایشان می‌بود، اما وجود دشمنانی همچون داعشی‌ها، سلفی‌ها، خلفی‌ها و ... از سلسله خبیثه و رذیله بنی‌امیه و بنی‌عباس هستند که نسبت به شیعیان و دلدادگان عداوت خود را اعلام کردند باعث شده است که ظهور محقق نشود.

وی با اشاره به اینکه قطعاً روزی پایان غیبت کبری فرا رسیده و تمام جهان پر از عدل و داد اسلامی خواهد شد، اضافه کرد: برای فرج آن حضرت همه باید دست به دعا برداریم و خود حضرت نیز فرمودند: «برای فرج من دعا کنید». یکی از وظایف ما در این عصر انتظار دعا کردن برای به وقوع پیوستن اتفاق مبارک «ظهور» است. افراد مؤمن، پارسایان و متدینین جمله افرادی هستند که برای ظهور حضرتش دعا می‌کنند، این افراد دنیایی می‌خواهند که انصاف و عدل حرف اول آن را می‌زند و در میدان عمل نیز قوانین، قوانین قرآنی، الهی، اسلامی و ولایی باشد؛ از این رو منتظران واقعی از نظر اهل بیت(ع) متدینین هستند.

شاخصه‌های منتظر واقعی

صابری‌اراکی با بیان اینکه منتظر واقعی در عصر انتظار باید همواره خود را در محضر خدا دانسته و از فرمان الهی خارج نشود، ادامه داد: امام ما زنده و غائب از نظر است و در پس پرده غیبت قرار دارد و اگر بخواهیم یاری‌کننده امام باشیم باید بنزین روی آتش گناه نریخته، فقط در مسیر الهی قدم برداریم و تفکر خود را از رفتارهای سخیف و آلوده به گناه همچون رشوه، دزدی با این نگاه چون خیلی‌ها انجام می‌دهند من نیز انجام دهم خالی کنیم؛ چراکه داشتن این نگاه از نظر اسلام، قرآن و اهل بیت(ع) مردود است.

توجه به امر به معروف و نهی از منکر از دیگر ویژگی‌های منتظر واقعی در عصر حاضر است که حجت‌الاسلام صابری‌اراکی به آن اشاره کرد و افزود: منتظران واقعی در عصر غیبت از تهیدستان و محرومان دستگیری کرده و نسبت به درد و مشکل مردم بی‌تفاوت نیستند. منتظران واقعی از صالحین، خداباوران، مبدأشناسان، معادشناسان و معادباوران هستند. در این عصر باید امام خود را راضی نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه باید زمینه‌ساز حکومت امام زمان(ع) باشیم، در مورد زمینه‌سازی این حکومت بیان کرد: وقتی در دنیای بشری فساد به اوج خود برسد ایشان ظهور می‌کند. وقتی بیان می‌شود زمینه‌ساز ظهور مؤمنان و صالحین هستند به این معنا نیست که مؤمنان و صالحین گناه و فساد کنند، این زمینه‌سازی یعنی اینکه مؤمنان یاری‌کننده و همراه باشند.

توسعه فرهنگ مهدویت

صابری‌اراکی با بیان اینکه امروز دشمنان برای رسیدن به اهداف خود جنگ‌های ترکیبی را راه‌اندازی کرده است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها در خصوص جهاد تبیین فرمایشاتی بیان کردند و لازم است ما نیز در این امر ترکیبی عمل کنیم. برای شروع فعالیت‌ها و توسعه مهدویت باید از آموزش و پرورش و رده‌های سنی مختلف آغاز کرد، اما بحث اینجاست که باید برای توسعه فرهنگ مهدویت به اتاق فکر دشمن توجه و تأکید داشت. امروز آنان با بازی‌های رایانه‌ای به فرهنگ مهدویت ضربه می‌زنند و ما باید هوشیارانه‌تر از قبل عمل کنیم.

وی با بیان اینکه تفکر خواندن صرف دعا ندبه صبح‌های جمعه به اشاعه فرهنگ مهدویت کمک قابل توجهی می‌کند، اشتباه است، برگزاری این محافل مذهبی و دینی لازم است، اما فعالیت‌ها باید فراگیرتر از این مهم باشد. کتب مهدویت متناسب با سن کودکان و نوجوانان باید در مدارس اشاعه پیدا کند. مؤسساتی که در حوزه مهدویت فعال‌اند دارای محتواهای غنی از پژوهشگر هستند که باید مورد توجه قرار گیرد.

صابری‌اراکی ضرورت بررسی شبهات وارده به مهدویت و پاسخ به شبهات را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به اینکه خوشبختانه پژوهش‌های بسیاری در حوزه مهدویت انجام شده است، اضافه کرد: فعالیت در حوزه مهدویت فراتر از مباحث علمی است که پژوهشگران در حال کار کردن روی مطالب هستند. متأسفانه دانشجویان ما در حوزه مهدویت در فضای مجازی تحقیق نکرده و اطلاعات کافی در این زمینه ندارند. پژوهشگران کار کردند، اما تبلیغات لازم در این زمینه وجود ندارد.

وجود 8 هزار موضوع مهدویت

وی ادامه داد: 8 هزار موضوع در مورد مهدویت با ابعاد مختلف داریم، اما با کم‌کاری ما در حوزه مهدویت پژوهش‌ها مسکوت مانده است. تقریباً برنامه‌های ما در حوزه مهدویت به پخش مستقیم دعای ندبه از فلان مکان یا سخنرانی در این خصوص محدود شده است. باید بسیار آماده‌تر و با دستانی پر در حوزه مهدویت وارد شویم. پژوهشگران نیک می‌دانند دشمن کجای مهدویت را نشانه گرفته است، اگر آنان با 10 گروه توهین و شبه‌افکنی می‌کنند ما باید به 100 گروه پاسخ دهیم.

این خطیب برجسته کشوری به فعال شدن مراکز فرهنگی و قرآنی در حوزه مهدویت نیز اشاره و تأکید کرد: برای توسعه فرهنگ مهدویت باید فعالان قرآنی فراخوانده شده و اساتید مهدی‌شناسی و نخبگان تخصصی امر مهدویت برای آنان ابعاد لازم را تشریح کنند تا آنان بتوانند در مؤسسات خود از این مطالب به صورت کاربردی استفاده کنند. برای گسترش این فرهنگ از هیچ گروهی نباید غفلت کرد. فعالیت‌ها در این زمینه باید مستمر باشد و با اقدامات مقطعی کار پیش نخواهد رفت. کارهایی در حوزه مهدویت صورت گرفته است، اما واقعیت این است کار عمیقی نکردیم. در فتنه‌های آخرالزمان علیه این امام همان مطالبی نشر پیدا می‌کند و وظیفه همه ما این است که برای تنویر اذهان مردم جانانه پای در میدان بگذاریم.

صابری‌اراکی در پایان از خبرگزاری ایکنا بابت ورود به عرصه‌های مختلف قرآنی و مذهبی تقدیر کرد و گفت: مهدویت هم مسئله‌ای جهانی و هم حکومتی جهانی است و باید در این راستا بیشتر نوشت. جوانان نیاز به دانستن دارند این خوراک باید از طریق رسانه به ویژه ایکنا که دغدغه این مهم را دارد به نسل نوجوان و جوان منتقل شود.

انتهای پیام
captcha