مسئولان قرآنی با سبک‌های جدید مدیریت آشنا شوند
کد خبر: 4099967
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷

مسئولان قرآنی با سبک‌های جدید مدیریت آشنا شوند

رئیس گروه قرآن و عترت اداره ارشاد استان مرکزی با تأکید بر ضرورت آموزش سبک‌های جدید مدیریتی ویژه مدیران مؤسسات و مراکز قرآنی گفت: اگر مدیران با روش‌های جدید و جذاب مدیریتی آشنا شوند شاهد رونق فرهنگ قرآنی خواهیم بود.

علیرضا حاج علی بیگی، ردیس گروه قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکزیشاد اسلامی مرکزی

علیرضا حاج‌علی ‌بیگی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، از آغاز به کار کارگروه قرآن و عترت ذیل مجموعه شورای فرهنگ عمومی استان خبر داد و افزود: این کارگروه متشکل از نماینده ادارات مرتبط و چندین نفر از افراد حقیقی از جمله پیشکسوتان و اساتید قرآنی است.

وی با بیان اینکه کارگروه قرآن و عترت استان از ابتدای مهرماه جلسات خود را دو هفته یکبار برگزار می‌کند، ادامه داد: صرف تعریف کارگروه به خودی خود کاری از پیش نرفته و مشکلی برطرف نمی‌شود و رونق فرهنگ قرآنی مستلزم ایجاد عزم و انگیزه لازم در مسئولان کشوری و در گام دوم مسئولان استان‌هاست تا بتوان فعالیت‌های این حوزه در مؤسسات و مراکز قرآنی و همچنین فعالان حقیقی در این بخش را برنامه‌ریزی، راهبری حمایت کرد، اگر این عزم ایجاد شود قطعاً اتفاقات بهتری رقم می‌خورد.

حاج‌علی‌بیگی با تأکید براینکه قرآن در عمل باید اولویت فرهنگ باشد، نه در شعار، با ابراز تأسف از اینکه قرآن در اولویت کارهای فرهنگی نیست یا حداقل جامعه قرآنی این احساس را ندارند، ضرورت تعریف برنامه‌های فرهنگی با اولویت مبانی الهی را از سوی فعالان فرهنگی متذکر شد و گفت: مؤسسات و مراکز قرآنی شبکه‌های ترویج مفاهیم قرآنی در جامعه هستند و طیف گسترده‌ای از مردم از کودک و خردسال تا بزرگسال را در برمی‌گیرند و می‌توان برای رشته‌های مختلف در مقاطع سنی گوناگون طرح‌های قرآنی روخوانی و روان‌خوانی، حفظ، مهدهای قرآنی، اجرای طرح با محوریت کودک و نوجوان، قرائت، تفسیر و پژوهش‌های قرآنی تعریف کرد.

وی در تکمیل سخنان خود ترویج مفاهیم قرآنی در جامعه را گامی برای آشنایی مردم و هدایت آنان به سمت اهداف متعالی الهی دانست و اظهار کرد: احساس نیاز به کسب معارف قرآنی در جامعه و بین خانواده‌ها وجود ندارد، قابل کتمان نیست هرچه مفاهیم قرآنی در جامعه رواج بیشتری داشته باشد به همان اندازه از آسیب‌های اجتماعی فاصله خواهیم گرفت، اما متأسفانه این حقیقت تاحدی بین خانواده‌ها نادیده گرفته شده است.

ضرورت حمایت معنوی از مراکز قرآنی

حاج‌علی‌بیگی افزود: مسئولان اگر قصد دارند در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی موفق باشند یکی از راهبردها این است که از مؤسسات و مراکز قرآنی حمایت کنند؛ چراکه به هر اندازه که این مراکز از نظر معنوی، ساختاری و مالی قوی شوند به همان اندازه کودکان و نوجوانان در مقابل معضلات اجتماعی مصون خواهند بود و در آینده جوانانی پویا، متخصص و متعهد خواهیم داشت.

وی با یادآور شدن اینکه صرف ایجاد کارگروه‌های مختلف نمی‌توان انتظار قرآنی جامعه را داشت، اضافه کرد: دبیرخانه کارگروه پس از تشکیل باید به درستی برنامه‌ریزی کرده و مباحث اولویت‌دار و اساسی در جامعه را احصا کند تا بتوان خروجی مطلوب را شاهد بود. ارتباط‌گیری با جامعه قرآنی باعث می‌شود تا فعالیت‌های قرآنی بهتر نتیجه دهد. امروز با پیچیدگی‌های فضای ارتباطی و مجازی روبه‌رو هستیم و تفکرات نوجوانان و جوانان را در معرض اهداف شوم دشمن قرار دارد؛ از این رو  این کارگروه و در مجموعه تمامی کارگروه‌ها اگر برای حرکت هدف، برای اهداف راهبرد و برای راهبرد اقدام تعریف نکنند قطعاً موفق نمی‌شوند. در کشور و استان‌ها شورا و تشکیلات کم نداریم، اما آنچه باید اتفاق بیفتد این است که به تشکل‌ها توجه شود و ضرورت توجه برای مسئولان تبیین و در مقام عمل اجرایی و حمایت شوند.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ضرورت توجه به اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی را مورد تأکید قرار داد و افزود: اتحادیه نباید درگیر مشکلات پیش پا و جزیی باشد و برای تقویت اتحادیه باید اقدامات مؤثرتری صورت گیرد.

وی با اشاره به این مطلب که والدین ضرورتی برای حضور خود و فرزندانشان در محافل و جلسات قرآنی نمی‌بینند و این بی‌توجهی آسیب جدی به رونق فعالیت‌های قرآنی می‌زند، تصریح کرد: کلاس‌های موسیقی، هنری و ورزشی حجم بسیاری از تقاضای کودکان و نوجوانان جهت ثبت‌نام و آموزش را به خود اختصاص می‌دهند و والدین نیز برای آموزش فرزندان هزینه کلان می‌کنند، البته که ما آموزش و فعالیت گروه کودک و نوجوان در این رشته‌ها مخالف نیستیم، اما ضرورت امروز توجه و حمایت فعالیت قرآنی از سوی خانواده‌هاست که باید در کنار سایر رشته‌ها صورت گیرد.

توجه به شاخص‌های عاطفی در آموزش قرآن

حاج علی‌بیگی در تشریح علت بی‌توجهی خانواده‌ها به مباحث قرآنی، بیان کرد: علاوه براینکه اقدامات و برنامه‌ریزی دشمن در حوزه فکری و رسانه‌ای می‌توان یکی از علل دوری خانواده‌ها از فرهنگ قرآنی باشد، بخشی دیگر به عدم جذابیت فعالیت‌های قرآنی در مؤسسات و مراکز قرآنی بازمی‌گردد؛ نسل امروز، نسلی خاص است و به واسطه آشنایی با فضای مسموم فضای مجازی که از سوی دشمنان راهبری می‌شود در انواع و اقسام مدل‌ها، افکار و عقاید قرار دارند. بی‌شک در این صحنه پُر رقابت فرد یا گروهی موفق هستند که دستان پُرتر و دانش به روزتری داشته باشند. روش‌های سنتی محض و روش‌هایی که در آن شاخص‌های عاطفی و نیازهای نسل امروز دیده نشده باشد نمی‌توان تحول ایجاد کرد. برای ورود هرچه بیشتر نوجوانان به آموزش قرآن باید تغییرات نسلی را لحاظ و جذابیت ایجاد کرد.

حاج‌علی‌بیگی ضرورت عزم همگانی برای رونق فعالیت‌های قرآنی را خواستار شد و افزود: ارکان رونق فعالیت‌های قرآنی چندوجهی است است و همه باید در میدان حاضر باشند. نباید دیگران را مقصر دانست و خود را کنار کشید، همه ما به سهم خود مسئولیم و اگر مسئولان، مؤسسات و خانه‌های قرآنی و مردم به تکالیف خود عمل کنند قطعاً اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد.

وی در پایان ضرورت آموزش روش‌ها و سبک‌های جدید مدیریتی ویژه مدیران مؤسسات و مراکز قرآنی را مورد تأکید قرار داد و افزود: اینکه بنشینیم تا قرآن‌آموز به سمت ما بیاید اقدامی پیش‌پا افتاده است، برخی از مدیران مؤسسات با روش‌های نوین آموزشی آشنا نیستند و با همان روش‌های قدیمی مرکز خود را اداره می‌کنند، اگر مدیران با روش‌ها جدید و جذاب مدیریتی آشنا شوند شاهد رونق فرهنگ قرآنی خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha