تلاوت قرآن در جام‌جهانی حاکی از ترویج فرهنگ اسلامی است
کد خبر: 4103171
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
حبیب‌الله صابری‌نسب:

تلاوت قرآن در جام‌جهانی حاکی از ترویج فرهنگ اسلامی است

پیشکسوت قرآنی کشورمان وضع قوانینی همچون عدم استفاده از مشروبات الکلی برای اولین‌بار در جام جهانی را نشان از قدرت اسلام حتی در مسابقات ورزشی دانست و گفت: وضع قوانین متناسب با حال و هوای کشوری مسلمان‌نشین خط بطلانی بر تفکر استکباری کشید.

حبیب الله صابری نسبجام‌جهانی 2022 به میزبانی قطر، کشوری مسلمان‌نشین در حال برگزاری است. یکی از نقاط قوت این میزبانی شروع مراسم افتتاحیه با تلاوت «غانم‌ المفتاح» از قاریان مطرح این کشور بود. تلاوت قرآن در مراسم افتتاحیه نشان از اهمیت کلام وحی در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان دارد و به دنیا گوشزد می‌کند که قرآن تنها راه سعادت جوامع بشری است.

اینکه مسابقات ورزشی در ورزشگاه‌های ایران نیز با کلام وحی آغاز شود اقدامی پسندیده است، اما باید دید ورزشکاران تا چه اندازه با قرآن مأنوس هستند؟ آیا معاونت فرهنگی ورزش و جوانان و به تبع آن ادارات استان‌ها به این نکات توجه دارند؟ آیا برای نشر معارف دینی برای جامعه هدف و هواداران آنان تدابیری اتخاذ کرده‌اند؟ ایکنای استان مرکزی، در این رابطه با حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت قرآنی گفت‌و‌گویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

صابری‌نسب ضرورت توجه به آیات الهی در زمینه‌های مختلف را از سوی مسئولان خواستار شد و گفت: این مصحف شریف می‌تواند ما را در رسیدن به اهدافمان کمک کند. در این کتاب الهی به صحت و سلامت جسم و روح در کنار هم اشاره شده است و این امر نشان از اهمیت سلامت روح و روان دارد.

وی با استناد به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) که می‌فرمایند: «إنّ لبدنک علیک حقّاً؛ برای بدن تو، بر تو، حقی است که باید آن را ادا کنی»، ادامه داد: سلامتی و داشتن قوه بدنی از هر جهت برازنده انسان‌ها و در فرهنگ دینی به آن توجه ویژه شده است. داشتن اندامی سالم یکی از ارکان سلامتی است، اما معلولان جسمی که برای رسیدن به اهدافشان با کمبودهای موجود می‌جنگند نیز دارای سلامت جسمی و روحی هستند و نقص در عضو نمی‌تواند مانع داشتن سلامتی باشد.

صابری‌نسب به آیه 69 سوره مبارکه «عنکبوت» که می‌فرماید: «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» اشاره کرد و ادامه داد: تلاش در هر زمینه‌ای صحت جسم و روان را تضمین می‌کند، خواه این تلاش برای کسب روزی حلال یا ورزش برای تقویت قوای بدنی باشد.

توجه به ورزش از صدر اسلام

وی با اشاره به فرازی از دعای کمیل که حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «یا رَبِّ، یا رَبِّ، یا رَبِّ؛ قَوِّ علی خِدْمَتِکَ جَوارِحی، پروردگارا! پروردگارا! پروردگارا! اعضاء و جوارح مرا، در راه خدمت به خودت، قوی و نیرومند گردان» یا دعای ابوحمزه ثمانی که امام سجاد(ع) فرمودند: «اَللّهمَّ اَعْطِنِی... الصِّحَّه فی الجسمِ وَ القُوَّه فِی الْبَدانِ، خداوندا سلامتی در جسم و توانایی بدنی به من ارزانی فرما!» استناد کرد و افزود: ورزش از جمله تیراندازی و سوارکاری از صدر اسلام تاکنون مورد توجه بوده است و ائمه اطهار(ع) نسبت انجام آن توصیه‌هایی داشتند.

صابری‌نسب ادامه داد: خداوند متعال در آیه 60 سوره مبارکه «انفال» می‌فرمایند: «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ، هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [دشمنان‌]، آماده سازید». این فرمایش الهی مؤید این است که انسان از نیروی جسمی، اعتقادی و فکری خود باید در مقابل دشمنان و ظالمان استفاده کند. خداوند تنبلی و سستی را نمی‌پسندد و این مهم در فرهنگ اسلامی جایگاهی ندارد. همچنین حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه آورده‌اند: «امروز روز تمرین است و فردا روز مسابقه. آیا بین شما کسی نیست که توبه کرده و به کار نیک بپردازد». دنیا، میدان تمرین است و برنده کسی است که در روز مسابقه سربلند بیرون آید.

وی با اشاره به تفاوت ورزش‌های امروز با ورزش‌های گذشته، ادامه داد: درست است که احادیث و روایات برای ورزش‌هایی همچون تیراندازی، شنا و سوارکاری بیان شده است، اما مغایرتی برای تعمیم این احادیث به ورزش‌های امروزی ندارد. ورزشکاران ما در هر رشته‌ای که فعال هستند قوای بدنی خود را تقویت کرده و با جسم، روان، فکر و اعتقاد الهی به مبارزه با ظالم می‌پردازند و خوشبختانه تاکنون شاهد سرافرازی ورزشکاران در میادین مختلف ورزشی در سطوح مختلف آسیایی، المپیک و جهانی هستیم.

این پیشکسوت قرآنی به بازی‌های جام جهانی فوتبال در دوحه قطر نیز اشاره کرد و گفت: برخی‌ها برگزاری مسابقات در کشوری مسلمان‌نشین را تخریب کرده و گمان می‌کردند کشورهای مسلمان‌نشین توان برگزاری مسابقات در سطح جهانی را ندارند، اما ساخت ورزشگاهی با صرف میلیاردها دلار هزینه خط بطلانی بر تفکر استکباری کشید.

طنین‌ آیات الهی در ورزشگاه دوحه

صابری‌نسب طنین‌ آوای نورانی الهی در ورزشگاه دوحه را مایه عزت و سربلندی مسلمانان بیان کرد و افزود: یکی از آیات مطرح شده در مراسم افتتاحیه آیه 49 سوره مبارکه حجرات «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» بود. این آیه بدان معناست که هیچ قومی بر قوم دیگری برتری ندارد مگر با تقوا. البته آیاتی نیز از سوره مبارکه «الرحمن» که عروس قرآن نامیده می‌شود نیز از سوی قاری خردسالی تلاوت شد.

وی وضع قوانینی همچون عدم استفاده از مشروبات الکلی برای اولین‌بار در جام جهانی را نشان از قدرت اسلام حتی در مسابقات ورزشی دانست و گفت: وضع قوانین متناسب با حال و هوای کشوری مسلمان‌نشین نشان از این دارد که یک مسلمان هیچ‌گاه دست از اعتقادات خود برنمی‌دارد و اگر افرادی غیرمسلمان وارد آن کشور می‌شود باید به قوانین وضع شده احترام بگذارند. توجه به ارزش‌های انسانی و اسلامی دلالت بر جهت‌دار بودن ورزش در جوامع اسلامی دارد. تلاوت قرآن برای تمام جهان باعث شد تا کلمه قرآن به انگلیسی به عنوان یکی از گسترده‌ترین کلمات جست‌و‌جو باشد. تلاوت آیه‌ای از سوره «حجرات» نشان از نشر تمدن اسلامی و ایجاد وفاق و اتحاد بود و این اتفاق با استقبال جهانیان رو به رو شد و در شبکه‌های اجتماعی نمود عینی داشت.

این پیشکسوت قرآنی با تأکید براینکه ورزش باید به سمت قرآنی‌شدن پیش رود، اضافه کرد: روح جوانمردی و اخلاق‌محوری در اعضای تیم ملی فوتبال و سایر ورزشکاران اعزامی جمهوری اسلامی به مسابقات آسیایی، المپیک و جهانی به چشم می‌خورد که این امر حاکی از برخورداری از تعلیم و تربیت اسلامی دارد، اما جا دارد در کنار قهرمان‌پروری و پهلوان‌پروری به تربیت قرآنی نیز توجه شود.

صابری‌نسب در پایان گفت: شایسته است ورزشکاران با ترجمه و مفاهیم قرآن آشنا شده و تاحدودی تفسیر نیز بدانند. اگر آموزش و فرهنگ قرآن در تمام استادیوم‌های ورزشی به فرهنگ عمومی تبدیل شود قطعاً می‌توان امیدوار بود اتفاقات خوبی بین ورزشکاران در گروه‌های سنی مختلف رخ دهد. برای تحقق این مهم جا دارد مسئولان ادارات ورزش و جوانان به قرآن بیش از پیش بها دهند تا این مهم به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

انتهای پیام
captcha