شرکت‌کنندگان رشته دعاخوانی تخصصی‌ تمرین کنند
کد خبر: 4108311
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳

شرکت‌کنندگان رشته دعاخوانی تخصصی‌ تمرین کنند

اعظم تشیعی‌فرد، داور فینال رشته‌های نغمات دینی مسابقات قرآن اوقاف با بیان اینکه شرکت‌کنندگان رشته دعاخوانی باید تخصصی‌تر تمرین کنند، گفت: متسابقان این رشته بدون آموزش و آشنایی کافی به آیین‌نامه وارد مسابقات می‌شوند.

اعظم تشیعی‌فرداعظم تشیعی‌فرد، داور تجوید در فینال رشته‌های نغمات دینی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در خصوص عدم راه‌یابی بانوان دعاخوان استان به مرحله فینال، گفت: نداشتن نماینده در مسابقات نغمات دینی به معنای ضعیف بودن فعالان این حوزه در بخش بانوان نیست. دعاخوانان بسیار خوبی در استان داریم که متأسفانه از شرکت در مسابقات خودداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه دعاخوانان استان می‌توانند در مسابقات کشوری حائز رتبه باشند، به تشریح علل عدم حضور دعاخوانان استان در مسابقات اوقاف پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل را می‌توان علاقه‌مند نبودن آنان به شرکت در مسابقات بیان کرد. خودم با اصرار و تشویق یکی از دعاخوانان خوب استان که رتبه کشوری نیز دارد را راضی به شرکت در مسابقات کردم، اما به دلیل عدم اطلاع از زمان برگزاری مسابقات استانی از شرکت بازماند و استان از حضور یکی از متسابقان قوی در این رشته محروم شد.

تشیعی‌فرد یادآور شد: در استان نمایندگان خوب و قوی داریم، اما علاقه‌ای به شرکت ندارند که دلایل آن باید مورد بررسی قرار گرفته، ریشه‌یابی شود و از سوی دیگر مسئولان زمینه تشویق این افراد برای شرکت در مسابقات را فراهم کنند. شرکت‌کنندگان در رشته‌های نغمات دینی مانند سایر رشته‌ها نیاز به آموزش دارند. دعاخوانان باید حرفه‌ای تمرین کنند و بدانند داور برای مسابقات به چه نکاتی توجه دارد.

ضرورت تسلط کافی به آیین‌نامه مسابقات

وی با بیان اینکه اغلب دعاخوانان بدون آموزش وارد مسابقات می‌شوند، اضافه کرد: دعاخوانان به آیین‌نامه مسابقات آشنایی کافی ندارند، نه خودشان شیوه‌ها را می‌دانند و نه آموزشی برای آنان در نظر گرفته می‌شود. گاه خودشان نیز حتی علاقه‌ای به آموزش ندارند و هیچ‌گاه پیگیر دریافت نظرات صاحب‌نظران این رشته نیستند. در صورتیکه افراد فعال در این رشته باید مانند سایر رشته‌ها از نظرات اساتید و کارشناسان استفاده کرده و راهنمایی تخصصی دریافت کنند.

داور مسابقات قرآن در ادامه ضرورت مطالعه آیین‌نامه را از سوی متسابقان رشته دعاخوانی و آموزش به این افراد از سوی اداره کل اوقاف را خواستار شد و افزود: وظیفه مسئولان این است که قبل از شروع مسابقات حتی به صورت مجازی آنان را آموزش دهند. امید است برای سال‌های آینده هم دعاخوانان انگیزه حضور  و هم مسئولان اهتمام برگزاری جلسات آموزشی را داشته باشند.

تشیعی‌فرد در خصوص داوری الکترونیکی این دوره از مسابقات نیز گفت: این نوع داوری در اصول اجرا، آداب، هماهنگی بسیار خوب بود، اما در بخش تجوید به ویژه تجوید ترتیل و حفظ این شیوه را نمی‌پسندم، مگر با گذشت زمان این شیوه داوری نهادینه شود؛ چراکه کار دشواری است که با همان سرعتی که حافظ تلاوت می‌کند بتوان امتیاز داد و اشکالات را الکترونیکی یادداشت کرد.

شیوه داوری مسابقات به‌روز باشد

وی ادامه داد: از هر دو شیوه کاغذی و الکترونیکی برای داوری استفاده کردم و خوشبختانه با هیچ مشکلی نیز مواجه نشدم. چون دقیق یادداشت کرده بودم اگر فردی اعتراض داشت می‌توانستم پاسخگوی او باشم و از امتیازدهی خود دفاع کنم. داوران حدود یک دقیقه فرصت ارسال فرم امتیازدهی داشتند که در این مدت اطلاعات یادداشت شده را در سیستم وارد و ارسال می‌کردم.

این داور مسابقات با بیان این مطلب که برگزاری این شیوه داوری مطلوب است و قطعاً داوری‌ها نیز باید جدید و به‌روز باشد، گفت: برای آشنایی داوران با این شیوه اگر آموزشی نیز در نظر گرفته بودند قطعاً کارایی بالاتر می‌رفت. طبیعی است اگر قصد تغییر در رویکردی داریم در ابتدای امر با ضعف‌هایی مواجه باشیم. امید است برای مسابقات شفاهی دی‌ماه آموزش ویژه داوران انتخابی برگزار شود تا داوران با آمادگی بهتر وارد مسابقات شوند. نمی‌توان از علم روز عقب ماند و باید بدانیم چه کنیم تا برگه‌ها از مسابقات جمع شود.

وی در پایان گفت: داوری الکترونیکی می‌تواند از مرحله شهرستانی وارد سیستم مسابقات اوقاف شود به شرط آنکه دوره‌های آموزشی همچون شبیه‌سازی طرح ساماندهی داوران برگزار شود. این نوع داوری می‌تواند به صورت آزمایشی در چند استان برگزار و نقاط ضعف و قوت آن استخراج شود. از طرف دیگر پیشنهاد می‌دهم در صفحه داوری صفحه‌ای که قاری یا حافظ تلاوت می‌کند در گوشه‌ای در نظر گرفته شود تا داوران فقط روی رایانه متمرکز باشند و بدین روش امتیازدهی و یادداشت نیز آسان‌تر و با سرعت عمل بیشتر انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha