برگزاری کارگاه‌های آموزشی فینالیست‌ها محدود به مسابقات قرآن نشود
کد خبر: 4111375
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵

برگزاری کارگاه‌های آموزشی فینالیست‌ها محدود به مسابقات قرآن نشود

اساتید حاضر در کارگاه‌های آموزشی ویژه راه‌یافتگان به مرحله فینال مسابقات قرآن اوقاف اراک خواستار تداوم این دوره‌های آموزشی شدند؛ چراکه ادامه‌دار بودن این دوره‌ها به ارتقای سطح کیفی شرکت‌کنندگان منتج می‌شود.

چهره های قرآنی استان مرکزی

به همت اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، دومین کارگاه آموزشی و ارتقای سطح راه‌یافتگان استان به فینال چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف با حضور استاد غلامرضا شاه‌میوه، داور بین‌المللی قرآن برگزار شد. ایکنای استان مرکزی، گزارشی از روند برگزاری این کارگاه تقدیم مخاطبان می‌کند.

حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، از برگزاری این کارگاه آموزشی ابراز خرسندی کرد و با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان در این دوره رضایت کامل داشتند، گفت: برگزاری این دوره‌ها اتفاق خوبی است که در استان رقم می‌خورد و به رفع اشکالات و ارتقای سطح نمایندگان استان منتج می‌شود.

وی بیان کرد: شرکت‌کنندگان اعلام کردند که به برگزاری این دوره‌ها نیاز دارند و حضور اساتید بنام و داوران تراز اول مسابقات بین‌المللی به ارتقای سطح آنان کمک می‌کند؛ چراکه نکات بیان شده بسیار جدید و راهگشا بود و به دانش قرآنی حضار افزود. احساس ما این است که به هدف خود رسیده‌ایم و تمام متسابقان راه‌یافته به فینال در این کارگاه حاضر بودند.

دهقانی اضافه کرد: حضور اساتید شناخته شده فرصت خوبی است تا جوانان قرآنی استان سطح علمی و دانش خود را محک زده و نسبت به رفع اشکالات خود اقدام کنند. خوشبختانه در این دوره آموزشی علاوه بر نمایندگان استان در فینال مسابقان، تعدادی از جوانان آینده‌دار استان نیز حضور داشتند. همچنین حضور استاد شاه‌میوه در جلسه قرآن مسجد آاکبر اتفاق بسیار خوبی بود که رقم خورد. در این جلسه تعدادی از قاریان جوان و نوجوان تلاوت کرده و استاد نکات فنی را به آنان گوشزد کرد.

توجه به قهرمان‌پروری قرآنی

وی به نظر استاد شاه‌میوه در خصوص سطح تلاوت جوانان قرآنی اراک اشاره کرد و افزود: این داور بین‌المللی سطح تلاوت‌ها را قابل قبول دانسته و سطح آنان را در سطوح بالای کشوری عنوان کرد و گفت: این افراد برای موفقیت بیشتر باید تمرین و ممارست داشته باشند. در مسابقات رقبای سرسخت و حرفه‌ای داریم، اما سطح تلاوت جوانان قرآنی استان به ویژه بانوان با سطوح برتر کشور فاصله‌ای ندارند و بسیار امیدواریم همه نمایندگان با دستانی پر از مسابقات بازگردند.

دهقانی با بیان این نکته که کتاب‌ها و نرم‌افزارهای آموزشی استاد شاه‌میوه در دسترس همگان است و افراد می‌توانند بهره لازم را ببرند، ادامه داد: از تمام توان و ظرفیت خود برای برگزاری دوره‌های ارتقای سطح و آموزشی جوانان و نوجوانان قرآنی استان با حضور اساتید برجسته کشوری و بین‌المللی استفاده خواهیم کرد و نگاه ما برای برگزاری این دوره‌ها فقط به مرکز استان محدود نخواهد بود؛ چراکه هدف این است جوانان استان به قله‌های بلند کشوری راه پیدا کنند.

وی ضرورت قهرمان‌پروری قرآنی در استان را متذکر شد و افزود: توجه به این مهم زمینه الگوسازی و امیدبخشی را فراهم می‌کند. اگر نمایندگان قوی ظاهر شده و با کسب رتبه‌های خوب بازگردند موجی قوی در استان ایجاد می‌شود. حمایت از نمایندگان قرآنی باعث ایجاد انگیزه برای تلاش بیشتر خواهد شد.

بانوان مدعی کسب رتبه

غلامرضا شاه‌میوه، داور بین‌المللی قرآن، سطح حاضران در کارگاه آموزشی را مطلوب توصیف کرد و افزود: همین که این افراد بین 10ها راه‌یافته به مرحله مقدماتی منتخب فینال شدند نشان‌دهنده این است که از سطح قابل قبول و مطلوبی برخوردار بودند. البته در بخش بانوان گمان می‌کنم مرتلان سطح بالاتری داشتند و می‌تواند مدعی کسب رتبه در سطح کشوری باشند. آقایان هم نسبتاً خوب بودند و باید بیشتر تمرین کنند.

غلامرضا شاه میوه

وی بیان کرد: استان مرکزی در بخش قرائت تحقیق فینالیست ندارد که لازم است در این رشته افراد با آمادگی و تمرین بیشتر برای سال آینده شرکت کنند. افرادی که قصد شرکت در مسابقات سال آینده را دارند باید روی تجوید بیشتر کار کنند تا بتوانند به مرحله نهایی راه پیدا کنند.

شاه‌میوه به حضور در جلسه قرآنی مسجد آاکبر اراک که با مدیریت مجید جدیدی اداره می‌شود نیز اشاره کرد و افزود: افرادی که در این جلسه شرکت کردند از نظر صوت و لحنی تلاوت‌های خوبی داشتند، اما فکر می‌کنم در بخش‌های تجویدی نیاز به کار بیشتری داشته باشند.

آشنایی با آخرین الگوهای داوری برای امتیازدهی

محمد شریفی، نماینده استان در فینال مسابقات قرآن در رشته ترتیل و شرکت‌کننده در کارگاه آموزشی، برگزاری این دوره را مثبت و بسیار مثمرثمر ارزیابی کرد و افزود: احساس ما قبل از برگزاری دوره این بود که استاد شاه‌میوه مطالب را بسیار دست بالا تدریس خواهند کرد که درک آن برای ما سخت و دشوار باشد، اما نحوه آموزش این استاد بین‌المللی به حدی گویا بود و با زبانی ساده بیان شد که تمامی شرکت‌کنندگان در این کارگاه دست پر برگشتند.

شریفی با بیان اینکه با حضور استاد شاه‌میوه اتفاق خوبی در استان رقم خورد، ادامه داد: با نحوه آموزش استاد در فضای عمل قرار گرفتیم و با آخرین تغییرات داوری در لحن آشنا شدیم. این داور بین‌المللی آموزش خود را با آخرین متدها و الگوهای داوری برای امتیازدهی ارائه داد و برای ما بسیار کاربردی بود. با مباحث ارائه شده بسیاری از سؤالات بنده پاسخ داده شد.

محمد شریفی

وی با اشاره به اینکه آموزش این داور بین‌المللی باعث تغییر نگاه ما به مسابقات شد، ادامه داد: همیشه بر این باور بودم که در مسابقات باید پیچیده تلاوت کنیم تا حائز رتبه شویم. نکاتی از استاد آموختم که تا به حال از کسی نیاموخته بودم. شاهد بودم  در همین جلسه اشکالات صوتی برخی متسابقان اوقاف که سال‌هاست ضربه همین اشتباهات را می‌خورند برطرف شد.

شریفی ایجاد انگیزه را یکی دیگر از مزایای برگزاری این کارگاه آموزشی دانست و اضافه کرد: حضور این داور بین‌المللی انگیزه‌ای مضاعف به نمایندگان استان در فینال مسابقات بخشید و این موضوع بسیار حائز اهمیت است. استاد شاه‌میوه در مسابقات متعدد تلاوت بنده را داوری کرده و از پیش با این تلاوت آشنا بود و در این جلسه ترتیل بنده را مطلوب ارزیابی کرد که این مهم انگیزه‌ای مضاعف به من داد.

وی استاد شاه‌میوه را پدر لحن ایران خواند و ادامه داد: تقوای لحنی از دیگر مواردی بود که استاد مفصل در مورد آن توضیح داد و برای ما بسیار حائز اهمیت بود. هرآنچه که قاری باید از هنر موسیقی بداند را استاد در کتاب «هنر تلاوت» بیان کرده است. حضور این داور در جمع نمایندگان استان به افزایش اعتمادبه نفس ما بسیار کمک کرد.

داوران مسابقات شناختی از متسابقان جوان استان‌ها ندارند

عادله شیخی، قاری کشورمان و نماینده استان در فینال مسابقات قرآن اوقاف در رشته ترتیل، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارتقای سطح راه‌یافتگان به فینال مسابقات قرآن اوقاف را مطلوب توصیف کرد و افزود: دوره اول این کارگاه با حضور اساتید سیاح‌گرجی و ولی‌زاده برگزار شد و در این دوره نکاتی آموختم که از کمتر استادی شنیده‌ام. همچنین چند دوره آموزشی نیز با حضور استاد مختاری برگزار شد که در این دوره‌ها نیز نکات بسیار حرفه‌ای و مسابقه‌ای بیان شد و خواستاریم که از این حضور این داور مسابقات بیشتر استفاده شود.

عادله شیخی

وی به کارگاه آموزشی با حضور استاد شاه‌میوه نیز اشاره کرد و افزود: دوره برگزار شده با این داور بین‌المللی نیز دوره‌ای بسیار عالی بود و پیشنهاد می‌دهم این دوره‌ها با مساعدت اوقاف ادامه‌دار باشد و حداقل دوماهی یکبار برگزار شود؛ چراکه ادامه‌دار بودن این دوره‌ها به ارتقای سطح کیفی شرکت‌کنندگان منتج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حضور داوران و اساتید قرآن فقط نباید محدود به برگزاری مسابقات باشد، اضافه کرد: برگزاری این دوره‌ها به ارتقای اعتماد به نفس نمایندگان استان در مسابقات متعدد کشوری منتج می‌شود. حضور اساتید غیربومی باعث می‌شود تا متسابقان قرآنی استان بهتر معرفی شده و از سوی دیگر متسابقان فنی‌تر با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شوند.

شیخی اضافه کرد: یکی از مشکلات متسابقان شهرستان این است که اساتیدی همچون شاه‌میوه شناختی از این افراد ندارند که بخشی از آن به سخت بودن هماهنگی جهت آموزش و بخشی دیگر به بی‌همتی خود ما بازمی‌گردد. اساتیدی که در استان حاضر شدند از سطح نمایندگان استان ابراز رضایت کردند و تعریف از سوی اساتید به ارتقای روحیه افراد کمک می‌کند.

حضور قاریان در جلسات آموزشی اساتید

مهیار قاسمی، قاری و دیگر شرکت‌کننده در کارگاه آموزشی، نیز از برگزاری این دوره‌ها تقدیر کرد و افزود: دوره اول کارگاه آموزشی با حضور اساتید ولی‌زاده و سیاح‌گرجی برگزار شد، اما به دلیل تلاقی با ایام اربعین تعدادی از راه‌یافتگان به فینال مسابقات قرآن اوقاف به کربلا مشرف شدند و فرصت شرکت نداشتند. پس از آن با هماهنگی‌های صورت گرفته دوره‌های آموزشی با حضور استاد مختاری برگزار شد که برای حضار بسیار قابل استفاده بود.

وی ادامه داد: به همت اداره اوقاف استان و اداره امور قرآنی این مجموعه کارگاه دیگری با حضور استاد شاه‌میوه به مدت 2 روز برگزار شد، روز اول ویژه عموم مخاطبان اعم از بانوان و آقایان بود که استاد نکات کلیدی را بیان کرد و روز دوم فقط بانوان حضور داشتند. البته این داور بین‌المللی شامگاه همان روز در جلسه قرآنی که در مسجد آاکبر برگزار شد شرکت کرده و با دقت به جزئیات تلاوت قاریان و مرتلان را گوش می‌داد و اشکالات را به بهترین شکل برطرف می‌کرد.

مهیار قاسمی

قاسمی ادامه داد: دعوت از اساتید و حضور آنان در شهر صمیمیتی بین استاد و شاگرد برقرار می‌کند. البته ایجاد صمیمیت به این معنا نیست که داوری را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ چراکه هیچ‌ یک از داوران دارای چنین روحیاتی نیستند. اما حضور فیزیکی داوران در شهرهای مختلف باعث می‌شود تا با قاریان نوظهور، خوشخوان و جوان آشنا شوند. اساتید فقط با قاریان بنام، قدیمی و موفق آشنا هستند و قاریان جوان را نمی‌شناسند. متأسفانه 95 درصد اساتید با نیروهای جوان استان آشنا نیستند و شاید در ذهن خود این‌طور تداعی کنند که استان مرکزی نتوانسته نیروهای قرآنی موفقی را تربیت و به جامعه معرفی کند.

وی بیان کرد: استان‌هایی که جلسات ثابت قرآن با حضور اساتید بنام دارند قطعاً بهتر از سایر استان‌ها در مسابقات ظاهر می‌شوند؛ چراکه آنان به واسطه حضور اساتید و داوران مسابقات تلاوتشان به استانداردها و مفاد آیین‌نامه نزدیک‌ترست و طبیعی است موفقیت‌های بیشتری نیز کسب خواهند کرد.

قاسمی به شرکت قاریان استان در جلسات قرآنی اساتید مطرح کشور در استان خودشان اشاره کرد و با بیان اینکه این حضور به پیبشرفت آنان بسیار کمک می‌کند، ادامه داد: دعوت و هماهنگی برای دعوت از اساتید دشوار است و حضور قاریان در آن جلسات می‌تواند مثمرثمر باشد، البته این کار باید ادامه‌دار و به صورت فصلی یا شش ماه یکبار برگزار شود. از سوی دیگر اگر قرار است کارگاهی در استان برگزار شود بهتر است افراد مشخص شده و با هدف دعوت شوند و این کارگاه‌ها هر سه ماه برگزار شده و در پایان سال استاد ارزیابی از شرکت‌کنندگان و میزان پیشرفت آنان داشته باشد.

ضرورت پویایی کارگاه آموزشی

وی مشخص نبودن اعضای جلسه را یکی از آسیب‌های این دو دوره آموزشی بیان کرد و افزود: این کارگاه‌ها جهت ارتقای آمادگی نمایندگان استان در مرحله مقدماتی مسابقات کشوری قرآن اوقاف و فینال برگزار شد، اما آنگونه که باید و شاید افراد از محضر اساتید دعوت شده استفاده نکرده و در جلسه به مباحثه و گفت‌و‌گو نپرداختند و عملاً تحرک و پویایی لازم در کلاس وجود نداشت. دیر حاضر شدن اعضای کارگاه با وجود حاضر بودن اساتید شایسته نیست و باعث دلسردی و مأیوس شدن استاد می‌شود. گردآوری اعضا باید به خوبی انجام شود. شاگرد باید طالب آموختن و یادگیری باشد و خود را در معرض آزمون قرار دهد.

قاسمی در پایان به اجرای طرح ایده‌های قرآنی در استان اشاره و ادامه داد: سرانجام طرح‌ها مشخص نشد و نافرجام ماند. یکی از طرح‌های مطروحه برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید و داوران به نام بود که متأسفانه مشخص نشد چه اتفاقی افتاده است. البته برگزاری کارگاه از سوی اوقاف اقدامی شایسته است که جای تقدیر دارد و شاید حداقل 10 سال بود که در استان چنین کارگاه‌های اثرگذاری برگزار نشده بود. امید است متولیان قرآنی این اهتمام را از مرحله حرف و سخن به مرحله اجرا و عمل برسانند و در برگزاری دوره‌های آموزشی، مدیریت و راهبری از جوانان استفاده کنند تا نتایج بهتری را در برگیرد.

طبیعی است که برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارتقای سطح جوانان قرآنی باعث حضور قوی نمایندگان استان در مسابقات قرآن متعدد خواهد شد. تعدادی از شرکت‌کنندگان در این کارگاه نظرات خود را بیان کردند و امید است با نظرخواهی از شرکت‌کنندگان یا متولیان امر قرآن در شهرستان‌ها این دوره‌ها برای تمامی متسابقان با حضور اساتید بومی و غیربومی متناسب با نیاز شهر برگزار شود.

با توجه به اینکه برگزاری کارگاه‌های تخصصی با حضور داوران بین‌المللی یا اساتید هزینه‌بر است، دستگاه‌های متولی می‌توانند با ایجاد هم‌افزایی این دوره‌ها را تجمیع شده و با همکاری یکدیگر برگزار کنند تا بار سنگین هزینه فقط بر دوش یک دستگاه یا ارگان نباشد. افرادی که به مسابقات کشوری راه می‌یابند نماینده استان هستند و شیرینی کسب افتخار آنان برای همه است. حتی صنایع و شرکت‌ها می‌توانند برای کسب رتبه‌های برتر جایزه تعیین کنند تا انگیزه‌ای برای سایرین باشد.  

انتهای پیام
captcha