چرایی استقبال کم شهرستان‌ها از طرح ساماندهی داوران قرآن
کد خبر: 4114055
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
نگاهی به طرح ساماندهی داوران قرآن/ 5

چرایی استقبال کم شهرستان‌ها از طرح ساماندهی داوران قرآن

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به اینکه طرح ساماندهی داوران باعث شد تا توانایی و علم داوران سایر استان ها معرفی شود، به چرایی استقبال کم جامعه قرآنی شهرستان‌ها از شرکت در این طرح پرداخت.

حجت الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرانی اداره کل اوقاف مرکزی

حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در خصوص روند برگزاری سومین دوره آزمون طرح ساماندهی و ارزشیابی داوران استان، گفت: برگزاری دو دوره طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن باعث شده است که توانایی داوران استان معرفی و از آنان در داوری کشوری، فینال کشوری و مقدماتی بین‌المللی استفاده شود. برگزاری این طرح تجربیات مطلوبی برای استان‌ها به ارمغان آورد و باعث شد تا استعداد و ظرفیت داوران استان بهتر شناخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به دعوت سازمان از داوران استان جهت داوری مسابقات کشوری و مقدماتی بین‌المللی ادامه داد: داوران حاضر در طرح ساماندهی و ارزشیابی اغلب از داوران شناخته شده، مجرب و مورد احترام استان بودند. این افراد با وجود داشتن سبقه داوری در مسابقات کشوری اوقاف، اما حضور در طرح را پذیرفته و با کسب مدرک داوری توانایی و علم خود را به جامعه قرآنی کشور ثابت کردند.


بیشتر بخوانید: 


دهقانی ضرورت تلاش بیشتر برای کسب موفقیت‌های پیاپی را از داوران خواستار شد و افزود: زمینه برای پیشرفت فراهم است و مابقی مسیر به تلاش داوران بستگی دارد. داوران خود را از مطالعه، تحقیق، پژوهش، کارورزی و به روز کردن دانش خود بی‌نیاز ندانند، بلکه باید برای پیشرفت تلاش مستمر و مضاعف داشته باشند. با احتساب دوره جدید، این استان ۲۵ داور را در جدول داوران سطح‌بندی شده دارد. برای برقراری عدالت در داوری باید دستگاه‌ها و ادارات خود را ملزم به استفاده از داوران دارای مدرک کرده تا تمامی داوران تجربه داوری در مسابقات مختلف را کسب کنند.

وی با تأکید بر اینکه داوران باید خود را در معرض آزمایش در مسابقات قرار دهند تا به رشد و پختگی لازم برسند، ادامه داد: امیدوارم تمام هشت نفر راه یافته، این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند. متأسفانه در دوره اول طرح ساماندهی، چهار نفر از راه‌یافتگان و در دومین دوره از طرح یک نفر از راه‌یافتگان در آزمون شبیه‌سازی متوقف شدند و امید است در سومین دوره این آمار به صفر برسد.

دهقانی در رابطه با چرایی استقبال کم جامعه قرآنی شهرستان‌های استان از طرح ساماندهی داوران نیز گفت: تربیت داور در شهرستان فرع بر فعالیت‌های قرآنی در این مناطق است. معمولا داوران در بخش‌ها و رشته‌های مختلف از جمله هنری، ورزشی و... از شهری تربیت می‌شوند که آن رشته در آن شهرستان از جایگاه ممتازی برخوردار باشد. متأسفانه عمده داوران ما از اراک و به‌طور محدود از ساوه هستند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در تکمیل توضیحات خود افزود: این امر به عمق فعالیت‌های قرآنی در سایر شهرستان‌ها بستگی دارد و متأسفانه فعالیت‌های قرآنی در 10 شهرستان استان عمق لازم را ندارد، گاه بارقه‌های امیدی از شهرستان‌های خمین، شازند، محلات و آشتیان را شاهدیم، اما در مجموع شهرستان‌ها فعالیت قرآنی چشمگیر ندارند. البته که فعالیت‌ها در تمام شهرستان‌ها انجام می‌شود و متوقف نشده است، ولی نگاه تخصصی به آموزش قرآن در این مناطق وجود ندارد و از فقدان آن رنج می‌بریم که نقش مؤسسات قرآن در این زمان پررنگ می‌شود.

وی با بیان اینکه قبول داریم مؤسسات با کمبود مکان، امکانات، بودجه مواجه هستند، ولی آیا نباید برای قرآن عاشقانه کار کرد؟ گفت: گاهی احساس می‌شود عشق به قرآن کم شده و باید قبول کرد نگاه عاشقانه به کار در این عرصه ضعیف شده است. سال‌ها قبل با کمترین امکانات جلسات قرآن حفظ می‌شد، منکر بودجه برای انجام فعالیت‌های قرآنی نیستیم، اما اگر فقط اتکا به مادیات رویه شود بر روح پاک قرآن و مجموعه غلبه پیدا می‌کند.

دهقانی بیان کرد: تمام سنجه‌ها و معیارها را نباید با ترازوی مادیات سنجید. امید است در مجموعه استان پیشکسوتان قرآنی دست نوجوانان و جوانان را گرفته و اجازه ندهند روح قرآن خاموش شود و همچنین شهروندان شهرستانی جدی‌تر به حوزه قرآن نگاه کنند و از سوی دیگر دستگاه‌های قرآنی در شهرستان‌ها به این مسئله بیشتر توجه کنند.

انتهای پیام
captcha