محصول فاخری از سیمای امام(ره) در سینمای ایران ساخته نشده است
کد خبر: 4114848
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲

محصول فاخری از سیمای امام(ره) در سینمای ایران ساخته نشده است

معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) از اهالی سینما برای ارائه روایت از امام دعوت کرد و افزود: متأسفانه جز چند اثر درباره امام راحل، محصول درخوری در سینمای ایران برای به تصویر کشیدن سیمای ایشان و تحولات دوران رهبری آن حضرت ساخته نشده است.

امید عارف نیا

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ویژه‌برنامه «برآستان آفتاب»، امین عارف‌نیا، معاون فرهنگی و هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره)، شامگاه روز گذشته، 24 دی، در آیین اکران و رونمایی از فیلم فرزند صبح که در هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» در خمین برگزار شد، گفت: مفتخریم که در هفته پیش رو طی برنامه‌های متنوعی که تدارک دیده شده است بتوانیم در تبیین سیره و شخصیت و جلوه‌هایی از شخصیت ایشان نقش‌آفرینی کنیم.

وی افزود: زندگی و چهره‌های برجسته جهان همواره برای اهالی سینما جذاب بوده است و در کنار این جذابیت برخی حساسیت‌ها پیرامون شخصیت‌های برجسته، تهیه‌کنندگان و کارگردانان را درباره ساخت آثار نمایشی دچار تردید و ترس می‌کند. با این وجود می‌بینیم که سینمای جهان متأثر از رسالتی که همواره برای خود در خصوص تحولات اجتماعی و چهره‌های تاریخ‌ساز احساس می‌کند آثار ماندگاری را خلق کرده است. ساخت بیش از ۲۰۰ اثر درباره حضرت مسیح و ۱۰۰ اثر درباره حضرت موسی (ع) و آثار متعدد درباره گاندی و ماندلا و ... نقش بی‌بدیلی در تصویرسازی از این بزرگان برای مخاطبان ایفا کرده است.

معاون فرهنگی و هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام با انتقاد از برخی رسانه‌های معاند گفت: دستگاه‌های تبلیغاتی با ارائه چهره‌ای کاملاً متفاوت و روایت مخدوش از رخدادها به دنبال تصویرسازی و اجماع‌سازی هستند.

محصول فاخری از سیمای امام(ره) در سینمای ایران ساخته نشده است

وی با بیان اینکه باید محققانه و منصفانه تصویر واقع‌بینانه درباره تحولات انقلاب اسلامی و شخصیت و تاثیر امام خمینی ارائه کنیم، گفت: این در حالی است که متأسفانه جز چند اثر که در سینمای ایران درباره امام ساخته شده، محصول درخوری در سینمای ایران برای به تصویر کشیدن سیمای امام و تحولات دوران رهبری ایشان چه پیش و چه پس از انقلاب ساخته نشده است.

عارف‌نیا افزود: از اهالی سینما برای ارائه روایت از امام به عنوان شخصیت مؤثر درتاریخ جهان دعوت می‌کنم تا نقش خود را ایفا کنند. امام خمینی(ره) زنده و کماکان نقش‌آفرین است، در زنده بودن امام همین بس که عده‌ای این روزها به دنبال سانسور چهره امام و ارائه روایت‌های مخدوش پیرامون ایشان هستند.

وی گفت: این روزها در خبرها دیدیم که شهردار نوفل لوشاتو می خواهد تابلوی امام را از باغچه ای که ایشان طی قریب به چهار ماه در روزهای سکونت در فرانسه انقلاب اسلامی را از آنجا رهبری کردند حذف کند می‌خواستم به این شهردار یادآور شوم که تاریخ جهان به پیش و پس از انقلاب خمینی تقسیم می‌شود و در این هیچ تردیدی نیست که مهر نام خمینی بر دل مستضعفان نقش بسته است و با حذف تابلو نمی‌توان امام(ره) را از خاطره‌ها پاک کرد. قطعا سینمای ایران پاسخ این تحریف‌ها و سانسورها را خواهد داد و امیدوارم با همتی که در کارگردانان متعهد سینمای ایران سراغ دارم شاهد خلق آثار ماندگار در خصوص زندگی و شخصیت امام باشیم. روزگاری فرانسه به مهد آزادی بیان شهره بود. پنهان کردن تصویر امام از مقابل یک بنای تاریخی خدشه به این تصور قدیمی است.

بهروز افخمی، کارگردان فیلم «فرزند صبح»، نیز در این آیین گفت: برای ساخت فیلم درباره امام سه بار به من پیشنهاد شد که دو بار اول را رد کردم. اولین بار در سال ۷۳یا ۷۴ این پیشنهاد در عروج فیلم شد. از من دعوت شد و گفتند که یک سریال اساسی درباره زندگی امام بساز و بعد متوجه شدم درباره دوره حکومتش سریال می خواهند که ساخت آن را قبول نکردم و گفتم که هیچ بازیگری حاضر نمی‌شود در نقش امام(ره) بازی کند.

وی افزود: این اتفاق در سال ۷۴ افتاد و مردم تصویر امام را به وضوح به یاد داشتند و لحن و صدای ایشان را می‌شناختند. هیج بازیگری جرئت این کار را نداشت؛ چراکه هر کسی نقش امام را بازی کند زیر نگاه تیزبین ملت قرار می‌گیرد. آن زمان گفتم باید بگذاریم بیست سالی بگذرد و امروز با نسل جوانی روبرو هستیم که تصویر امام با آن ریزه‌کاری‌ها را در ذهن ندارد.

افخمی ادامه داد: برای بار دوم پیشنهاد دادم که ۶۳ سالگی امام را بسازیم که ماجرای ۱۵ خرداد و به مرجعیت رسیدن ایشان را به تصویر می‌کشید و مدتی تحقیق کردم و دیدم این هم نمی‌شود؛ چرا که مسائل آن تا امروز امتداد یافته است و شخصیت‌هایی که چوب لای چرخ امام می‌کردند الان موقعیت‌هایی دارند و ما مجبوریم خود را سانسور کنیم و این در شأن امام نیست که سانسور شود یا بخشی از زندگی ایشان غیرواقعی بیان شود. در نتیجه من اعلام کردم که نمی‌توانم.

او افزود: در نهایت پیشنهاد کردم که کودکی امام و زمانی که پدرشان ترور شد و خانه امام به عنوان دنیایی که در آن کودکی خود را گذرانده اند و سال‌های اولیه از دست رفتن خانه و اینکه حکومت بخشی از خانه را اشغال می‌کند را به تصویر بکشیم و البته گریزهایی به ۶۳ سالگی امام و دستگیری ایشان و حتی گریزی به ساعت‌های آخر زندگی ایشان داشته باشیم و امروز این فیلم را تماشا می‌کنیم.

افخمی در پایان گفت: امروز بسیار خوشحالم که بعد از حدود ۲۲ سال این ایده مطرح شد و این فیلم دیده می‌شود. این فیلم را متعلق به خودم می‌دانم و سناریوی آن از خودم است این در حالی است که من خیلی کم داستان از خودم نوشته‌ام و این اثر از معدود فیلم‌هایی است که خودم سناریویش را نوشتم و کارگردانی کردم.

در مستند سازی از شعار دادن پرهیز کنیم

مصطفی رزاق‌کریمی، سازنده مستند «بانو قدس»، نیز در این آیین گفت: من چهار سال به لحاظ محتوایی با این موضوع عجین بودم و سه سال به جد درباره آن پژوهش کردم. دوستانم می‌دانند هیچ وقت قرارداد فیلم نمی‌بندم، بلکه قرارداد پژوهش می‌بندم و اگر به نتیجه برسم فیلم را می‌سازم وگرنه عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود: پیشنهاد ساخت مستند «بانو قدس» به سال‌ها قبل بر می‌گردد که عروج فیلم از بنده دعوت کرد و موضوع را معرفی کردند و من چند کتاب خواستم و حاصل این کار، انگیزه‌ای برای پژوهش شد. برای این فیلم و هر چه بیشتر پیش می‌رفتیم شخصیت «بانو قدس» بیشتر می‌شد چند بار به بن بست رسیدیم و مجددا شروع کردیم.

رزاق کریمی درباره مستند «بانو قدس» گفت: این فیلم برای عموم مردم است و من فکر می‌کنم ما مستندسازها نباید به زمان وابسته باشیم. فیلم‌سازی مستند زمان نمی‌شناسد هر زمان که موضوع جذاب باشد باید وقت بگذاریم و کار کنیم. کمتر کسی با زندگی شخصی امام آشناست. این برای من اهمیت داشت که چگونه همسر امام را معرفی کنم. البته بانو قدس ایران و خدیجه ثفقی با حضور امام معنا می‌یافت. در ساخت این مستند، بیت امام با من همراه بودند. امیدوارم در سینمای ایران که مستندسازان بسیار خوبی دارد در این عرصه بیشتر کار شود. در ساخت مستندها باید  از شعار دادن پرهیز کرد، مردم خوب می‌فهمند که این فیلم شعار است یا تحریف یا دروغ.

سینما در عرصه ایدئولوژی به اندازه تکنیک رشد نکرده است

سینا دلشادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی، نیز در این آیین با تاکید بر لزوم نقش‌آفرینی اهل هنر در شرایط امروز، افزود: حضرت امام به گردن همه ما به ویژه اهل هنر حق دارد. امام هنر را به دامان دین برگرداند و به اعتقاد من یکی از ویژگی‌های بارز و کمیاب در بین رهبران دینی عنصر زیرکی و هوشیاری بود که در امام موج می‌زد.

مدیرکل ارشاد استان گفت: در اوایل انقلاب که به امام گفتند با رادیو و تلویزیون و هنر چه کنیم و خیلی‌ها آن را با ابتذال و انحراف یکی می‌کردند، ایشان کارکرد سینما را از ابتذال جدا کرده و اعلام کردند که انقلاب با سینما مخالف نیست، بلکه با فحشا و انحراف و مراکزی که مردم را عقب نگه دارد، مخالف است.

وی گفت: امروز روزی است که به ساحت انقلاب و حضرت امام باید ادای دین کنیم و با ابزار هنر نقش آفرینی کنیم. جهاد تبیین که آقا می‌فرمایند همین تولیدات هنری و فاخری است که تولید می‌شود. سینمای ما در عرصه ایدئولوژی به اندازه عرصه تکنیک رشد نکرده است. اگر سینمای ما امروز در تراز انقلاب است من حرفی ندارم، اما اگر سینمایی است که با خدمت به مردم و نقش‌آفرینی برای تربیت مردم فاصله دارد یعنی از نظر ایدئولوژیکی فاصله یافته‌ایم و این فاصله را می‌توان با سینماگران متخصص و متعهد پر کرد. 

یادآور می‌شود، در این آیین از بهروز افخمی، مصطفی رزاق‌کریمی و هادی حکیمیان با اهدای لوح یادبود تقدیر و نسخه جدید فیلم «فرزند صبح» در سالن آمفی تئاتر بیت امام در خمین برای اولین بار به نمایش درآمد.

انتهای پیام
captcha