نقش ایران در تعیین معادلات سیاسی و امنیتی منطقه
کد خبر: 4119047
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸

نقش ایران در تعیین معادلات سیاسی و امنیتی منطقه

منتخب مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران معادلات سیاسی و امنیتی منطقه و جهان را تعیین می‌کند، گفت: ما جنگ طلب نیستیم و تجهیز بودن نیروها به ابزار روز دنیا نقش بازدارندگی دارد.

علیرضا نظری، نماینده مردم خمین ذر مجلس

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی، امروز، 12 بهمن، در شورای اداری استان که در بیت تاریخی امام راحل در خمین برگزار شد، جشن‌های انقلاب را اتفاق مبارک ومیمونی در کشور دانست و افزود: برای رسیدن به اهداف باید نقاط قوت و ضعف، دستاوردها، تلاش برای دستیابی به اهداف، عملکردها و اشکالات برای رساندن انقلاب به اهداف عالیه را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد و افزود: دهه فجر فرصتی برای ارج نهادن و تقدیر از امامی است که در دوران تاریک و جهان دوقطبی آن زمان نهضتی بزرگ برپایه اسلامی و احکام قرآنی را به پیروزی رساند.

وی با بیان اینکه جهان دو قطبی آن دوران با پیروزی انقلاب متحد شد و برای ضربه زدن به انقلاب نوپای ایران از هیچ فتنه و توطئه‌ای همچون ترور شخصیت‌های برجسته و اثرگذار کوتاهی نکرد، گفت: دشمنان از همان ابتدا قصد داشتند تا نهضت نوپا تثبیت نشده و ایران دوباره به حافظ منافع آنان در منطقه تبدیل شود، اما با پیروزی انقلاب، امام راحل در یک همه‌پرسی نوع حاکمیت را مشخص کردند و مردم نیز ایشان را همراهی کردند.

نظری بیان کرد: در همان سال‌ها باوجود اینکه آحاد مردم فرمایشات ایشان را قبول داشتند، اما امام تاکید داشتند که حکومت توسط خود مردم انتخاب شود؛ از این رو قانون اساسی را نیز به همه‌پرسی گذاشته و مردم به آن رأی مثبت دادند. نگاه امام به انقلاب فقط به همان دوران ابتدایی محدود نشد و توجه ایشان به آینده نظام باعث شد پس از گذشت چهار دهه طوفان‌های سهمگین قادر به جابجایی انقلاب و اهدافش نباشد. وجود پشتوانه مردمی است که انقلاب را تضمین کرده است؛ چراکه ملت در طول سالها پای آرمان‌های انقلاب و امام راحل ایستاده و دشمنان را ناامید و ناکام گذاشتند.

منتخب مردم خمین در خلنه ملت قانون اساسی را سند انقلاب اسلامی دانست و با تأکید براینکه عملکرد انقلاب را باید بر مبنای قانون اساسی ارزیابی کرد، گفت: در طول این سالها استقلال و امنیت کشور با پیشرفت‌های چشمگیری مواجه بوده است و هیچ اراده‌ای فرامرزی نمی‌تواند برای ما تکلیف معین کند. راهنمایی و مراقبت رهبر معظم از انقلاب باعث شد تا از اعمال نفوذ قدرت‌ها در کشور جلوگیری شود و این روند تا آخر ادامه خواهد داشت.

نظری به قدرت ایران در عرصه های مختلف اشاره کرد و افزود: در حوزه امنیت دارای جایگاهی هستیم که غربی‌ها پهبادهای ما را عامل تغییر معادلات جنگ اوکراین و روسیه دانسته و اعلام کردند ایران معادلات سیاسی و امنیتی منطقه و جهان را تعیین می‌کند. به واسطه وجود جوانان پیشرفت در حوزه فناوری و امنیتی ادامه دارد. ما جنگ طلب نیستیم و تجهیز بودن نیروها به ابزار روز دنیا نقش بازدارندگی دارد. همچنین در حوزه استقلال و امنیت نمره کشور عالی است و در حوزه اقتصاد داخلی با وجود پیشرفت‌های موجود در برخی از زمینه‌ها همچون عدالت اجتماعی نمره خوبی نداریم و مجلس یازدهم با همه توان دنبال اصلاح ریل‌های معیوب در این عرصه است.

وی کسری بودجه را بزرگترین مشکل کشور در طول ۴۳ سال گذشته دانست و افزود: این کسری بودجه گاهی به ۵۰ درصد می‌رسد. در گزارش ۹ ماهه اول سال جاری، تمام منابع درآمدی دولت محقق شده است و تلاش بر این است که برای سال آینده به شکلی عمل شود که ناترازی بودجه و تورم هرساله را شاهد نباشیم. حقوق‌های نجومی یکی از عوامل نارضایتی مردم بود که در دو سال اخیر رهبر انقلاب بر رفع این معضل تأکید فرمودند.

نظری در تکمیل سخنان خود گفت: اختلاف حقوق بین حداقل و حداکثر در قانون ۲۵ برابر دیده شده بود، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای اولین بار مصوب شد که حداقل و حداکثر حقوق به ۷ برابر کاهش یابد و تمام حقوق‌های بالای حدود ۳۹ میلیون تومان منحل شد. تمامی حقوق‌ها در سامانه جامع بارگذاری می‌شود تا قابل کنترل باشد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به افزایش جمعیت و فرزندآوری اشاره و تصریح کرد: مقام معظم رهبری مکرر بر تشکیل خانواده، فرزندآوری تأکید دارند و در مجلس نیز قانون تعالی خانواده و جوانی جمعیت تصویب شد و ۱۲ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه امسال در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم خمین در مجلس ادامه داد: سعی نماینئگان دوره یازدهم این بود که مطالبات رهبری و مردم که در سال‌ها قبل به آن بی‌توجهی شده است مدنظر قرار گرفت و تلاش شد ریل‌گذاری‌ها اصلاح شود، اما این اقدامات تا امروز در زندگی مردم قابل لمس نیست و آثار این تصمیم‌ها و اصلاح ریل‌های معیوب کشور هنوز در سفره مردم ننشسته است. زمان‌بر بودن اطلاحات باعث شده است که 80 درصد درآمد یک خانواده صرف هزینه‌های مسکن شود و با وجود اجرای قانون جهش مسکن برخی مشکلات برطرف می‌شود و بخشی از عقب‌ماندگی‌ها مربوط به گذشته است.

انتهای پیام
captcha