جامعه قرآنی فعال در روستاها نیز همچون فعالان قرآنی شهری دارای انتظارات و مطالباتی هستند، اما شاید کمتر گوش شنوایی برای شنیدن دغدغههای آنان وجود داشته باشد. خبرگزاری ایکنا پای صحبت تعدادی از بانوان قرآنی روستایی نشسته و این مطالبات را در قالب گزارشی کوتاه تقدیم مخاطبان میکند.
فریبا صالحی، شرکت کننده در مسابقات قرآن روستایی و عشایر و حافظ 6 جزء قرآن از روستای مرزیجران اراک، ضرورت توجه به فعالیتهای قرآنی از سوی مسئولان به مناطق روستایی را خواستار شد و افزود: متأسفانه برنامههای فرهنگی و آموزش قرآن به صورت تخصصی کمتر در روستاها اتفاق میافتد و اگر به این مناطق اهمیت بیشتر داده شود، قطعا شاهد اتفاقات بهتر خواهیم بود.
وی با بیان اینکه تبلیغات در روستاها کمتر انجام میشود و شرکت در رویدادهای قرآنی نباید فقط به مسابقات روستایی محدود شود، اضافه کرد: متسابقان روستایی و عشایری به دلیل عدم حضور در جلسات، محافل قرآنی و شرکت کمتر در مسابقات با استرس بیشتری نسبت به متسابقان شهری مواجه هستند که برگزاری محافل انس با قرآن ویژه بانوان میتواند از استرس آنان بکاهد.
صالحی با انتقاد از فرصت کم زمان ثبتنام در مسابقات قرآنی روستایی ادامه داد: تبلیغات برای ثبتنام روستاییان با توجه به کمبود امکانات باید گستردهتر و گاه به صورت حضوری و از طریق مساجد انجام شود تا همه از این جریان مطلع شوند.
وی با بیان اینکه فعالیتهای قرآنی در مدارس روستایی باید بهتر و پررنگتر انجام شود، گفت: روستاها دارای محیط و فضایی بکر و دست نخورده هستند و با اشاعه فضای مجازی در سالهای اخیر شاهدیم نوجوانان و جوانان دهه هشتادی و نودی به سمتی متمایل شدند که نباید بشوند. بدون تردید اگر فعالیتهای قرآنی در روستاها افزایش پیدا کند، شاهد پرورش و تربیت نیروهای بهتر و بیشتر قرآنی و کشف استعدادها در این مناطق هستیم.
صالحی با اشاره به اینکه استانها نباید فقط به مسابقات تعریف شده از تهران محدود شوند، اضافه کرد: روستاییان، افرادی متوقع نیستند و با کوچکترین انگیزه میتوان در بین آنان جریان قرآنی ایجاد کرد. در نظر گرفتن مشوقهای متعدد به حضور آنان در رویدادهای قرآنی و کشف استعدادشان کمک میکند. امروز حتی شاهدیم برخی خانوادهها از بی توجهی معلمان به آموزش قرآن در مدارس گلایه دارند؛ چراکه معلمان با ایجاد جذابیت میتوانند نقش مهمی در ترویج فرهنگ الهی داشته باشند.
وی لزوم برگزاری دورههای آموزشی پیوسته و حرفهای در روستاها را خواستار شد و اظهار کرد: در روستای ما مکان برای برگزاری دورههای آموزشی وجود دارد، اما استقبالکننده کافی وجود ندارد؛ چراکه تبلیغات برای جریانسازی در روستاها کمترست.
صالحی نبود مربی و استاد تخصصی در رشتههای مختلف را یکی از مهمترین کمبودها در حوزه قرآنی دانست و ادامه داد: گاه جوانان و نوجوانان روستایی حسن حفظ های خوبی دارند، اما در بخش تجوید، صوت و لحن، وقف و ابتدا با اشکالاتی مواجه هستند که عدم دانش کافی باعث میشود از کسب رتبه در مسابقات استانی و کشوری بازبمانند. استان ما را دارای ظرفیتهای خوبی است که میتوانند به صورت دورهای در روستاها حضور یافته و آموزش دهند.
وی بیان کرد: اساتید دورههای آموزشی در گام اول نباید با سختگیری دلزدگی ایجاد کنند، بلکه باید در نگاه اول زمینه جذب برای آموزش را فراهم کرد و پس از آن اقدام به سختگیری کرد. امروز با شیوع گسترده فضای مجازی نباید دلسردی ایجاد شود، بلکه با استفاده از روشهای مختلف باید جذاب عمل کرد.
مریم صالحی، شرکتکننده در رشته ترتیل از دهستان سیاوشان از آشتیان، اصلیترین کمبود در روستاها را بیرغبتی نوجوانان و جوانان روستایی به فعالیتهای قرآنی دانست و ادامه داد: فضای جامعه بهگونهای است که نوجوانان و جوانان ما کمتر جذب فعالیتهای قرآنی میشوند. جوانان سرگرم شبکههای اجتماعی هستند و این فضا آنان از محافل قرآنی دور کرده است. در روستای سیاوشان در حوزه آموزش و مکان با مشکل مواجه نیستیم و اغلب نوجوانان و خانوادهها از برگزاری کلاسها استقبال میکنند.
صالحی با بیان این مطلب که آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن در روستاها باید جدی گرفته شود، ادامه داد: نوجوانان و کودکان روستایی بسیار با استعداد هستند، اما متأسفانه به استعداد آنان کمتر بها داده شده و مود بیمهری قرار میگیرند، وجود امکانات متعدد و کافی در مرکز استان یا شهرهای بزرگ به دلایل متعدد قاب قبول است، اما این بدان معنا نیست که از روستاها در امور قرآنی غفلت شود.
وی خواستار برپایی محافل انس با قرآن در روستاها شد و ادامه داد: فضای مجازی در حال دور کردن نوجوانان و جوانان از فضای قرآنی است باید با بهترین و جذابترین شیوهها جلوی این کار را گرفت. استعدادهای بالقوهای در روستاها و مناطق محروم هستد که به دلیل نبود امکانات هرز میروند؛ از این رو تعریف ساز و کار مناسب جهت آموزش در روستاها الزامی به نظر میرسد.
صالحی با اشاره به وجود مربی و مکان آموزشی در این روستاها، اضافه کرد: خوشبختانه سیاوشان از این لحاظ با مشکل چندانی مواجه نیست، اما نبود قرآنآموز دغدغه خانههای قرآنی فعال روستایی است. مردم به آموزش قرآن روی خوش نشان نمیدهند و مسئولان خانههای قرآنی با دستان خالی نمیتوانند ایجاد انگیزه کرده و مردم را به سمت مراکز هدایت کنند.
اکرم کودزریفراهانی، مسئول خانه قرآنی حضرت صاحبالزمان(عج) روستای کودزر فراهان، با اشاره به ضرورت برپایی جلسات و کرسیهای تلاوت قرآن در این مناطق، ادامه داد: برپایی کرسیهای تلاوت در مناطق روستایی به کشف استعدادها کمک میکند، مقام معظم رهبری بارها به برگزاری این جلسات سفارش فرمودند، اما متأسفانه محافل قرآنی بسیار محدود برگزار میشود و فعالان کلام وحی در دهستانها از این نعمت به صورت مستمر در طول سال محروم هستند.
فراهانی ضرورت حفظ قرآن با توجه به فرمایش رهبری را مورد توجه قرار داد و افزود: قرآنآموزان خردسال باید حفظ را به صورت بازی، با استفاده از اشاره و قصه آموزش ببینند. حتی از تشویق افراد میانسال غافل نبودم و از هر روش منطقی که هست برای جذب استفاده میکنم و خوشبختانه این افراد با وجود اینکه سواد مناسبی ندارند، اما قرآن را ساده و روان و بدون اشکال تلاوت میکنند.
مسئول خانه قرآنی حضرت صاحبالزمان(عج) روستای کودزر با اشاره به اینکه این مرکز قرآنی در روستا با مشکلاتی مواجه است و باید به این امر توجه شود، اضافه کرد: برپایی اردوهای زیارتی و سیاحتی به ایجاد انگیزه نوجوانان و جوانان جهت فراگیری این مصحف شریف بسیار کمک میکند. تنها خواسته ما توجه به آموزش قرآن روستاها و اعزام مربی از استان است. وجود اساتید قرآنی درجه اول در استان مایه مباهات برای همه ما است و حیف است که روستاها از وجود این اساتید محروم باشند.
فراهانی با اشاره به اینکه روستاییان انتظار زیادی از مسئولان جز حمایت حتی حمایت معنوی ندارند، تصریح کرد: حافظان و قاریان به نام استان فقط به اراک و چند شهر بزرگ محدود میشود، انتظار ما این است که این افراد گاهی به روستاها سفر کرده تا نوجوانان و جوانان قرآنی این مناطق با این افراد آشنا شوند. آشنایی نوجوانان در ایجاد انگیزه و حرکت مستمر آنان در این زمینه بسیار مؤثرست.
وی یکی از مطالبات جامعه قرآنی روستایی را دیدار با مقام معظم رهبری دانست و ادامه داد: چندسالی است که مشتاق دیدار آقا هستیم، اما هیچ مسئولی به این مطالبه ما توجه نمیکند، اگر خبرگزاری ایکنا صدای ما را به مسئولان ارشد استان برساند تا این آرزو محقق شود بسیار قدردان خواهیم بود.
فرشته یوسفی، دانشجوی قرآن و حدیث دانشگاه اراک و شرکتکننده در رشته حفظ 5 جزء از روستای چهرقان کمیجان، با بیان اینکه حضور در مسابقات قرآن زمینه آشنایی با داوران تراز اول استان که یک پای مسابقات کشوری هستند را فراهم میکند، ادامه داد: وجود این اساتید باعث میشود تا از آنان کمک گرفته و اشکالات خود را برطرف کنیم.
وی بیان کرد: روستاها همچون روستای چهرقان با مشکل مکان آموزشی رو به رو هستند و با وجود اینکه تعدد حافظان را در این روستا را داریم، اما اغلب آنان اشکال صوت و لحنی و تجوید دارند. مسابقات انگیزهای برای مرورست و تحصیل در رشتهای مرتبط باعث شده که علاقهام به ادامه راه در مسیر قرآن بیشتر شود. برای تشویق کودکان و نوجوانان در مسیر قرآن باید ایجاد انگیزه کرد.
یوسفی دیدار با مقام معظم رهبری را خواستار شد و گفت: حافظان قرآنی در روستای چهرقان بیصبرانه منتظر دیدن مقام معظم رهبری هستند و امیدست با حمایت مسئولان این محقق شود؛ چراکه ما برای دیدار با ایشان کاری از دستمان برنمیآید و بسیار امیدواریم مسئولان بتوانند شرایط را برای حضور جامعه قرآنی روستایی در محضر آن حضرت فراهم کنند.
برگی از دفتر انتظارات جامعه قرآنی بانوان فعال در روستاها بیان شد. مطالبات این قشر از جامعه مطالباتی به جا و به حق است که مسئولان در سایه همافزایی باید اهتمام بیشتری برای رفع مشکلات داشته باشند. بخشی از انتظارات این قشر را خواندیم و بسیار امیدوارم که این مطالب فقط در حد یک مطلب و خبر باقی نمانده و مسئولان را به انجام قدمی اثرگذار ترغیب کند.
انتهای پیام