مجلس برای نمایشگاه‌های قرآنی استان‌ها ردیف بودجه تعیین کند
کد خبر: 4127017
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۹
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

مجلس برای نمایشگاه‌های قرآنی استان‌ها ردیف بودجه تعیین کند

رئیس کارگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به عدم برپایی نمایشگاه فاخر قرآنی در استان در چند سال اخیر گفت: بهتر است که مجلس شورای اسلامی به همان اندازه که برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در تهران ردیف اعتباری خاص در نظر می‌گیرد این اعتبار برای استان‌ها نیز تخصیص پیدا کند.

علیرضا حاج علی بیگی

علیرضا حاج‌‌علی بیگی، رئیس کارگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اولویت دادن عملی قرآن در امور فرهنگی را خواستار شد و گفت: مؤسسات فعال در این حوزه شبکه‌های مختلف ترویج قرآن در جامعه هستند، چراکه به هر میزان که کلام وحی در جامعه رشد داشته باشد به همان میزان آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی کمتری خواهیم داشت.

وی اقدامات ترویجی را یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مأموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان و تصریح کرد: در حوزه تبلیغ و ترویج که در قالب رویدادهای جشنواره‌ای، مسابقات، برپایی نمایشگاه، تولید آثار هنری، سینمایی و... انجام می‌شود این مجموعه سهم بسزایی داشته و سعی دارد در حوزه عملکردی خود به بهترین شیوه خدمت‌رسانی کند.

حاج‌علی بیگی یکی از اولویت‌های استان را برپایی نمایشگاه فاخر قرآنی دانست و ادامه داد: متأسفانه از آخرین نمایشگاه قرآنی در استان چند سالی می‌گذرد. نمایشگاهی بزرگ در سال 88 در استان برپا شد و از آن سال تاکنون نمایشگاهی به این شکل برگزار نشد و مهم‌ترین دلیل آن نیز نبود اعتبار است.

وی اضافه کرد: بهتر است که مجلس شورای اسلامی به همان اندازه که برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در تهران ردیف اعتباری خاص در نظر می‌گیرد این اعتبار برای استان‌ها نیز تخصیص پیدا کند، چراکه ادارات استان‌ها با توجه به بودجه و اعتبارات در اختیار حتی هزینه تأمین سازه برای برپایی نمایشگاه را ندارند.

رئیس کارگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ضرورت ورود نمایندگان و استاندار جهت برپایی نمایشگاه قرآنی در استان را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه نمایشگاه قرآن محلی برای تجلی فعالیت قرآنی شهرها و استان‌هاست، اضافه کرد: این حق مردم است که اگر هر سال نمی‌توانند شاهد این نمایشگاه در استان باشد، حداقل دو سال یکبار از این نعمت برخوردار شوند.

حاج‌علی بیگی پیامد برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مورد نیاز متناسب با ظرفیت هنری، رسانه‌ای و فرهنگی استان را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: به‌طور قطع اگر جشنواره‌های خوب و جذاب طراحی و اجرا شوند مورد استقبال مردم به‌یژه جوانان حتی نوجوانان و کودکان نیز قرار خواهند گرفت. برای برگزاری چنین جشنواره‌ای می‌توان تقسیم کار کرد و هر یک از دستگاه‌ها متناسب با تخصص خود در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، تبلیغاتی و... ورود پیدا کنند.

وی از عدم مطالبه‌گری رسانه‌های استان در خصوص برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های قرآنی گلایه کرد و افزود: متأسفانه اصحاب رسانه در این امر ورود جدی نداشته و مطالبه‌ای ندارند. خبرگزاری ایکنا باید در این حوزه جدی‌تر از سایر رسانه‌ها وارد عمل شود، چراکه مردم استان‌ها با مردم تهران تفاوتی ندارند و حضور در نمایشگاه حق آنان است. برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی تهران هزینه‌های بسیار کلان می‌شود که با هزینه‌کردهای بسیار اندک‌تر از این نمایشگاه، می‌توان نمایشگاهی فاخر در استان‌ها برپا کرد.

حاج‌علی بیگی در پایان گفت: استان مرکزی با توجه به جمعیت و موقعیت در برپایی جشنواره‌های هنری و قرآنی از دیرباز پیشقراول است و شاید کمتر استانی به این شکل ورود داشته است. هنرمندان استان در رشته‌های مختلف همچون رشته هنرهای تجسمی، گرافیک و... می‌توانند با سایر هنرمندان از استان‌های بزرگ رقابت کنند. بسیاری از هنرمندان فعال در بخش هنرهای تجسمی به دلیل برپایی جشنواره‌های متعدد با فعالیت در بخش قرآن و عترتی آشنا هستند که این امر نقطه قوتی برای استان محسوب می‌شود که باید از آن بهره برد.

انتهای پیام
captcha