مراکز قرآنی جاذبه بصری لازم را برای جذب خیّر ندارند
کد خبر: 4128974
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸

مراکز قرآنی جاذبه بصری لازم را برای جذب خیّر ندارند

دبیر کانون نورالثقلین حوزه علمیه الزهرا(س) اراک با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات کانون‌ها کمی اعتبارات است، گفت: متأسفانه کانون‌ها و مراکز قرآنی جاذبه بصری لازم برای جذب خیر را ندارند.

مرکز قرآنیزهرا دریابیگی، دبیر کانون نورالثقلین حوزه علمیه الزهرا(س) اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به فعالیت چندساله این کانون‌ها در استان، گفت: مردم از حوزوی‌ها انتظار فعالیت بیشتری در حوزه‌های دینی و قرآنی دارند؛ از این رو شایسته نیست طلاب در این زمینه ضعف داشته باشند، البته که دانش‌آموختگان این مرکز آموزشی با اهتمام ویژه در این حوزه قدم برمی‌دارند، اما برای ارتقا باید از تمام توان استفاده کرد.

وی ادامه داد: مسئولان حوزه‌های علمیه براین باورند که تمامی افرادی که جذب این مراکز آموزشی می‌شوند با مبانی روخوانی  و روان‌خوانی آشنا بوده و باید به دنبال آموزش باشند؛ به همین دلیل پرداختن به این رشته قرآنی در دروس حوزه گنجانده نشده است.

دریابیگی با بیان اینکه ارتقای سطح طلاب در تمامی بخش‌ها و رشته‌ها همچون روخوانی و روان‌خوانی، حفظ، تفسیر از اهداف تشکیل کانون‌های نورالثقلین حوزه‌های علمیه است، اضافه کرد: خوشبختانه با همت و پشتکار طلاب، تعدادی از طلاب به حفظ کل نائل شده و به منویات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن جامه عمل پوشاندند.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه الزهرا(س) اراک دارای 150 طلبه است که 50 نفر از آنان در کانون‌های نورالثقلین ثبت‌نام کرده و مشغول آموزش هستند، تصریح کرد: بسیاری از قرآن‌آموزان این مدرسه علمیه در مسابقات متعدد قرآنی ثبت‌نام کرده‌اند. در این مرکز قرآنی رشته‌هایی نظیر روخوانی و روان‌خوانی، حفظ، تفسیر، حفظ موضوعی و ترتیبی، حفظ سوره‌های کوچک، آشنایی با اصول کافی، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه تدریس می‌شود. طلاب از رشته‌های اصول کافی، نهج‌البلاغه و صحیفه بیشتر استقبال می‌کنند.

دریاییگی ضرورت تعریف جشنواره‌های قرانی متعدد برای جذاب مخطاب را مورد تأکید قرار داد و افزود: کانون نورالثقلین هدف‌گذاری روی خانواده را مدنظر قرار داده است، برنامه‌های آموزش قرآن ویژه فرزندان طلاب نیز سال قبل انجام شد، اما مورد استقبال قرار نگرفت و در سال جدید برنامه‌های بهتر با جذابیت بیشتر و متناسب با ذائقه جامعه هدف در نظر گرفته شده است که اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت کانون‌های نورالثقلین در فضای مجازی، اظهار کرد: فعالیت قرآنی این مراکز فقط به برگزاری دوره‌های حضوری محدود نشده است، اجرای طرح‌های قرآنی با هدف تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه مدنظر است که مورد استقبال طلاب قرار گرفته است. اجرای این طرح خانواده‌ها را نیز درگیر کرده است و خواه یا ناخواه اثرات مثبت خود را روی فرزندان دارد.

دریابیگی کمبود اعتبارات را یکی از مهم‌ترین مشکلات کانون‌های نورالثقلین بیان و اضافه کرد: خوشبختانه از نظر فضا با مشکل مواجه نیستیم، اما تزریق اعتبارات لازم به تقویت برنامه‌ها منتج می‌شود.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت خیرین نیز بیان کرد: تاکنون از این ظرفیت استفاده نشده و مورد غفلت قرار گرفته است و شاید بخشی از این موضوع به کم‌کاری ما در این حوزه برای جذب خیر بازمی‌گردد و به دلایل مختلف خیرین از ورود به حوزه قرآن و تقویت کانون‌های قرآنی حوزه علمیه پیشقدم نشدند.

دریابیگی در خصوص چرایی توجه بسیار خیرین به حوزه سلامت و مدرسه‌سازی و کم‌توجهی به ورود به حوزه قرآن، گفت: مدیران مؤسسات و مراکز قرآنی با کمترین اعتبار و منابع مالی فضایی را در حد بضاعت ایجاد می‌کنند و متأسفانه این فضاها دارای رنگ‌و‌لآب کافی نیست و حتی کودکان و نوجوانان جذب فضایی می‌شوند که جاذبه بصری داشته باشد. این مصداق برای خیرین نیز صدق می‌کند. وقتی آنان با چنین فضایی رو به رو شده و با فعالیت‌های مدرسه‌سازی و .. مقایسه می‌کنند همان مدرسه‌سازی را انتخاب می‌کنند.

انتهای پیام
captcha