رویکرد بنیاد کربلایی کاظم علمی ـ پژوهشی باشد
کد خبر: 4130529
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
ضرورت‌ها و بایدهای تشکیل بنیاد کربلایی کاظم / 1

رویکرد بنیاد کربلایی کاظم علمی ـ پژوهشی باشد

رئیس مجمع قرآنیان اراک با اشاره به اینکه برای تشکیل و فعالیت بنیاد کربلایی کاظم باید ردیف بودجه و اعتبارات کافی در نظر گرفت، گفت: این بنیاد باید همیشه به روز باشد و مباحث علمی و پژوهشی را سرلوحه عملکرد خود قرار دهد.

علی شیخی

علی شیخی‌مهرآبادی، رئیس مجمع قرآنیان اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به منحصربه‌فرد بودن شخصیت کربلایی کاظم ساروقی، با اشاره به اینکه در خصوص پرداختن به این شخصیت قرآنی بسیار دیر عمل شده است، گفت: برای معرفی این شخصیت کارهای بسیاری در طول این سال‌ها انجام شده است که برخی از آنان بدون خروجی و تعدادی نیز آثار خوبی هستند.

وی با بیان این نکته که استان مرکزی مهد مفاخر، نخبگان مذهبی و علمی، قرآنی و ... است، ادامه داد: متأسفانه آنطور که بایسته و شایسته است در خصوص معرفی این شخصیت‌ها عمل نمی‌شود. ضروری است برای شناسایی این نخبگان و عالمان دینی و علمی اقدامات گسترده‌تر با بازخورد بهتر صورت گیرد تا کودکان و نوجوانان هم‌استانی و حتی کشور به این فرهیختگان علمی در ابعاد مختلف افتخار کنند.

شیخی ضرورت توجه به تشکیل بنیاد کربلایی کاظم ساروقی در استان را یکی از توصیه‌های مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور دانست و اضافه کرد: بنا به سفارش معظم‌له استانداری مرکزی اقدام به تشکیل بنیاد بین‌المللی کربلایی کاظم کرده است و تاکنون جلساتی نیز در این خصوص برگزار شده است. جامعه قرآنی استان علاقه‌مند به تشکیل این بنیاد در استان هستند، اما به نظر می‌رسد برای فعالیت در این حوزه بهترست در گام اول طرح و برنامه‌ها در قالب برنامه‌های ملی با مرکزیت ساروق محل حافظ شدن کربلایی کاظم برنامه‌ریزی شود.

رئیس مجمع قرآنیان اراک با تأکید براینکه برای تشکیل و فعالیت بنیاد کربلایی کاظم باید ردیف بودجه و اعتبارات در نظر گرفت، افزود: اگر بودجه‌ای برای اجرای طرح در نظر گرفته نشده و کار روی حمایت خیرین و مردمی بسته شود، شاید با مشکل برخورد کند. بنیاد یا مؤسسه فرهنگی - قرآنی که برای بازخورد بهتر و اثرگذار باید بودجه کامل و قابل توجهی داشته باشد و از سوی دیگر  نخبگان قرآنی نیز در این راستا بنیاد را برای اجرای برنامه‌های بهتر حمایت کنند.

کار فاخری برای معرفی کربلایی کاظم تولید نشده است

شیخی با اشاره به اینکه معرفی کربلایی کاظم به جهان اسلام حق این شخصیت قرآنی است و متأسفانه تاکنون کار فاخر و مهمی برای معرفی این شخصیت حتی در استان و سطح کشور صورت نگرفته است، بیان کرد: برای تشکیل بنیاد باید به تقویت زیرساخت‌ها نیز توجه کرد، اما متأسفانه در حال حاضر زیرساخت‌ها در استان فراهم نیست و برای تشکیل این بنیاد باید به زیرساخت‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و نیروی انسانی ماهر و با انگیزه توجه ویژه شود.

وی در تکمیل توضیحات خود گفت: شاید در حوزه نیروی انسانی کارهایی صورت گرفته باشد، اما در سایر موارد هنوز مرکزیتی برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در نظر گرفته نشده و برای شروع کار نیاز به مرکزیت، ساختار اداری و تأمین بودجه منابع مالی مشخص است. همچنین ساختار هیئت مؤسس نیز باید واضح باشد که چه افرادی قرار است این بنیاد را راهبری و مدیریت کنند. ساختار اداری این مجموعه نباید رویکرد دولتی به خود بگیرد و همچون سایر اقدامات که متولی ثابت ندارند، نباشد.

هدف از تشکیل بنیاد کربلایی کاظم ارائه آمار نباشد

شیخی ورود جدی دستگاه‌های فرهنگی - قرآنی همچون اوقاف، تبلیغات اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تشکیل بنیاد کربلایی کاظم را خواستار شد و افزود: اگر هدف از تشکیل بنیاد به ارائه آمار خلاصه شود، قطعاً اثرگذاری نخواهد داشت. اجرای طرح و برنامه در ابعاد مختلف با خروجی و بازدهی لازم نیاز به حمایت مالی دارد و از طرح‌های اثرگذار با خروجی قابل قبول نباید غافل شد.

وی با بیان این مطلب که برای خروجی بنیاد کربلایی کاظم باید الگویی جهانی تعریف کرد و پس از طرح و برنامه‌های ملی به سراغ ابعاد جهانی رفت، ادامه داد: این بنیاد باید همیشه به روز باشد و مباحث علمی و پژوهشی را سرلوحه عملکرد خود قرار دهد. ایجاد جذابیت از دیگر مؤلفه‌های قابل توجه است تا کودکان و نوجوانان بدین سمت جذب شوند. الگوی حرکتی در این بنیاد باید قابل استفاده برای همه مردم با هر شرایط سنی و تحصیلی باشد.

رئیس مجمع قرآنیان اراک در پایان با تأکید بر ساخت انیمیشن‌های قرآنی، فیلم سینمایی و مستندهای قوی در این زمینه را مورد تأکید قرار داد و افزود: متأسفانه مستند قوی در این رابطه در دست همگان نیست و برای ورود به این حوزه باید جدی بود؛ چراکه پس از گذشت مدت زمانی دیگر کار حتی برای اثبات وجود چنین شخصیتی سخت خواهد بود.

انتهای پیام
captcha