از ضرورت تشکیل گفتمان‌های قرآنی تا ظرفیت‌های مغفول مانده ایکنا
کد خبر: 4131854
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
به مناسبت سالروز تأسیس ایکنا / 1

از ضرورت تشکیل گفتمان‌های قرآنی تا ظرفیت‌های مغفول مانده ایکنا

محسن مرادی، رئیس جهاد دانشگاهی در استان مرکزی در بازدید از خبرگزاری ایکنا با اشاره به اینکه رسانه ایکنا امروز ابزاری قدرتمند شناخته شده و از حیث قرآنی بودن از اهمیت بسیار برخوردارست، گفت: مسؤلان استان هنوز نتوانستند از ظرفیت خوب این رسانه استفاده کنند.

محسن مرادی

به مناسبت فرا رسیدن بیستمین سال تأسیس خبرگزاری ایکنا در پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در سال 82، محسن مرادی، رئیس جهاد دانشگاهی و مجتبی غلامی، معاون فرهنگی عصر چهارشنبه، 16 فروردین با حضور در تحریریه ایکنا با فعالان این مجموعه دیدار و به گفت‌و‌گو پرداختند. مشروح این گفت‌و‌گو با رئیس این نهاد بدین شرح منتشر می‌شود.

محسن مرادی، ضمن ابراز تشکر از عوامل فعال این رسانه در کشور و استان، اضافه کرد: فعالیت در حوزه رسانه، کاری مقدس و ارزشمندست و پیوند این فعالیت با قرآن برارزش این خدمت‌رسانی می‌افزاید. ایکنا، همچون مجموعه جهاد دانشگاهی از رویش‌های انقلاب اسلامی و مجموعه جهادست و از اقدامات ارزشمند این حوزه به شمار می‌رود.

وی به آیه 24 سوره مبارکه «ابراهیم»: «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ» استناد کرد و افزود: ایکنا همچون شجره طیبه است که در این مجموعه کاشته شده و جهاد دانشگاهی سال‌هاست که از این مجموعه بهره‌برداری می‌کند. به تبع تأسیس این رسانه در تهران، در استان‌ها نیز فعالیت خود را آغاز کرد و توانست جایگاه خود را بین سایر رسانه‌ها پیدا کند.

مرادی رسانه‌ها را ابزاری تأثیرگذار در جامعه دانست و ادامه داد: رسانه ایکنا امروز ابزاری قدرتمند شناخته شده و از حیث قرآنی بودن از اهمیت بسیار برخوردارست. مقام معظم رهبری بارها فرمودند: «هرجا در جهان اسلام کمبودی وجود دارد ناشی از فاصله گرفتن از کلام وحی است». ایکنا در تمام طول این سال‌ها با نقاط ضعف و قوت‌هایی رو به رو بوده است و نقطه قوت این مجموعه اصل کاری است که در حال اتفاق افتادن است.

ایکنا؛ گردآورنده طیف‌های مختلف قرآنی

وی ایجاد همگرایی بین جامعه قرآنی را از دیگر نقاط قوت ایکنا برشمرد و اظهار کرد: این مجموعه رسانه‌ای توانست بسیاری از طیف‌ها با تفکرات مختلف را گردهم جمع کرده و نقطه نظرات اصولی و کاربردی آنان را جهت بهره‌برداری مسؤلان انعکاس دهد. ترویج گفتمان قرآن و ایجاد فضایی در این رابطه از نقاط قوتی است که در حال رخ‌دادن است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان با اشاره به جایگاه خوب خبرگزاری ایکنا در استان، اضافه کرد: خوشبختانه جامعه قرآنی استان با این مجموعه ارتباط خوبی دارند و به عنوان منبع موثق و قابل اعتماد از این رسانه یاد می‌کنند که اظهارات بسیاری از مسؤلان و فعالان این حوزه گواه براین ادعاست.

دیدار محسن مرادی، رئیس جهاد دانشگاهی مرکزی از ایکنا

مرادی تقویت فعالیت‌های درون سازمانی را مورد تأکید قرار داد و افزود: به نظر می‌رسد فعالیت‌ها می‌تواند برنامه‌ریزی شده و بهتر پیش رود. بسیار لازم است ایکنا در حوزه گفتمان‌سازی وارد شده و با استفاده از ابزار رسانه گفتمان قرآنی را ترویج دهد تا بتواند ابعاد مختلف قرآن را در قالب‌های مختلف پژوهشی علمی در جامعه بسط دهد. ارائه و تعریف برنامه‌های مختلفی همچون نشست‌ها، محافل و ... می‌تواند در دستور کار ایکنا قرار گیرد.

وی اضافه کرد: مردم عادی شاید از نوع فعالیت رسانه‌ای همچون ایکنا باخبر نباشد، اما جامعه قرآنی که از نزدیک با این رسانه در ارتباط هستند می‌توانند افراد گمنام، اما تأثیرگذار قرآنی را به این مجموعه معرفی کنند. هرچه افراد تأثیرگذار بتوانند ظهور و بروز بیشتری داشته باشند، قطعاً زمینه تشویق بسیاری از مردم جهت فعالیت در حوزه قرآن را فراهم می‌کند.

استفاده از جنبه‌های مغفول مانده قرآنی در برنامه«محفل»

مرادی از اجرای برنامه «محفل» ویژه ماه مبارک رمضان به عنوان یکی از برنامه‌های تأثیرگذار یاد کرد و با اشاره به اینکه این برنامه قرآن را با نگاه متفاوت‌تری به مردم عرضه می‌کند، بیان کرد: کمبود چنین برنامه‌ای در فضای رسانه‌ای احساس می‌شد و خوشبختانه این فضای زیبا، جذاب و متفاوت در اختیار عموم قرار گرفته است. در این برنامه سعی شده از جنبه‌های اثرگذاری که تاکنون مغفول بوده است به بهترین شکل استفاده کند.

وی تصریح کرد: مسؤلان استان هنوز نتوانستند از ظرفیت خوب خبرگزاری ایکنا استفاده کنند. شاید مسئولان به توانایی و ظرفیت این مجموعه در حوزه قرآن باور ندارند یا اینکه واقعا از این ظرفیت مغفولند. این امر از جمله مباحثی است که باید به آن پرداخت تا مسئولان از این ظرفیت به خوبی بهره‌مند شوند.

نقش ایکنا در ایجاد جاذبه‌های قرآنی

مرادی در پاسخ به این پرسش که نقش خبرگزاری ایکنا در ایجاد جاذبه‌های قرآنی چیست؟ اظهار کرد: راه‌اندازی فضای مطالبه گری در بحث رسانه‌ای قرآنی حائز اهمیت است. در حوزه فعالیت‌های قرآنی و مطالبه‌گری با دو فضای فعالیتی مسئولان و ساختارهای رسمی که خیلی هم فعال نیستند رو به رو هستیم. خبرگزاری باید از ظرفیت‌هایی که باید در استان‌ها فعال باشند، اما فعال نیستند مطالبه کند. فضای دیگر مطالبه‌گری جنبه مردمی همچون مؤسسات است که برجسته کردن آنان باید در دستور کار باشد؛ چراکه با معرفی این مراکز افراد گمنام شناسایی و معرفی می‌شوند. همچنین استفاده از ابزار چند رسانه‌ای، انیمیشن‌های قرآنی و ... می‌تواند در جذاب‌سازی برنامه‌های قرآنی استفاده کرد.

ابتکار در حوزه قرآن سومین راه ایجاد جذابیت است که مرادی به آن اشاره کرد و افزود: برنامه‌ای همچون «محفل» ابتکاری قرآنی است که شیرینی‌های قرآن را به بهترین شکل در این برنامه در معرض دید همگان قرار می‌گیرد. این فضا بسیار کاربردی است و مبانی را به صورت کاربردی ارائه می‌دهد، در این برنامه سعی شده نبوغ افراد نخبه جهت ایجاد جذابیت در اختیار همگان قرار گیرد. ارتباط قرآن با زندگی و ورود مضامین الهی در بطن زندگی از دیگر مواردی است که باید به آن پرداخت. مفاهیم قرآن ماورایی و دور از دسترس نیست و باید این تفکر شکسته شود، باید به این فکر کنیم که از احکام الهی در زندگی فردی و اجتماعی بهره‌مند شویم.

دیدار محسن مرادی، رئیس جهاد دانشگاهی مرکزی از ایکنا

قرآن و اهل‌بیت(ع) سلول‌های بنیادین دین اسلام هستند

وی قرآن و اهل‌بیت(ع) را سلول‌ها بنیادین دین اسلام دانست و ادامه داد: هرچه مبانی این مصحف شریف و سیره ائمه اطهار(ع) را به عنوان سلول‌های بنیادین دین تکثیر کرده و در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی زندگی به کار بندیم قطعاً به سعادت دنیوی و اخروی نزدیک‌تر و این مبانی رشد خواهد کرد. بدون شک نقش خبرگزاری ایکنا در ایجاد گفتمان و حاکم شدن این فضا در جامعه بسیار اثرگذارست. اگر این رسانه در فضای مطالبه‌گری گام بردارد، این مطالبه‌گری می‌تواند به عمل آموزه‌های دینی در جامعه منتج شود.

مرادی در پاسخ به این سئول که چرا جامعه قرآنی با وجود علم به مطالبه‌گر بودن در فضای قرآنی از مطالبه‌گری خودداری می‌کنند، اظهار کرد: برای تحقق این مهم در جامعه با ضعف‌هایی رو به رو هستیم که این ضعف‌ها باید برطرف شود. فعالیت‌های قرآنی همچون فعالیت‌های فرهنگی دارای تعدد متولی است و در این راستا با موازی‌کاری بسیار مواجهیم. باید به این سؤال پاسخ داد که متولی امر قرآن کیست؟ مطالبه‌گران این حوزه برای پیگیری مطالبات خود مرجع خاص و واحدی ندارند و عدم وجود متولی واحد باعث شده تا جامعه قرآنی نتوانند درخواست‌های خود را پیگیری کنند و عدم رسیدن به مطالبات باعث دلسردی در این حوزه شده است.

مرادی عدم انسجام در فضای قرآنی را از دیگر دلایل عدم مطالبه‌گری جامعه قرآنی دانست و ادامه داد: برای تحقق اهداف و مطالبات اتحادیه‌هایی وجود دارد، اما چه میزان انسجام برای رسیدن به نیازها وجود دارد و به نظر می‌رسد شاهد این انسجام نیستیم و نتوانستیم در محفلی واحد و مردمی ایجاد کرده و همگی یک مطالبه واحد را پیگیری کنند. خبرگزاری ایکنا با دمیدن روحیه امید و پیگیری خواسته جامعه قرآنی می‌تواند به انسجام و ایجاد محفلی عمومی و مردمی با مطالبه از دستگاه‌های حاکمیتی و مردمی کمک کند. اگر قرارست مطالبه‌گری انجام شود باید ساختار آن و دستگاه مرجع برای پیگیری مشخص شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان ضرورت پیگیری راهکارهای عملیاتی جهت رفع مشکلات در حوزه قرآن را از ایکنا خواستار شد و افزود: شاید با دورهمی های کوچک راحت‌تر بتوان مباحث را احصا کرد. همه با اشکالات و نقاط ضعف آشنا هستیم و رفع آن مستلزم جمع‌بندی است. مشکلات را می‌شناسیم و برای رفع آن نیازمند تعریف راه‌حل‌های منطقی و قابل عملیاتی شدن هستیم. اگر راهکارهای منطقی از سوی خبرگزاری ایکنا پیگیری شود قطعاٌ زودتر به نتیجه دلخواه خواهد رسید. جامعه قرآنی برای رفع مشکلات باید نوآوری شده و دست به خلاقیت بزنند. بهترست تمام وقت و انرژی صرف پیگیری راهکارها شود.

محسن مرادی

ضرورت گردهم جمع شدن جامعه قرآنی در استان‌ها

مرادی گردهم جمع شدن جامعه قرآنی در محضر مقام معظم رهبری را نشان از اهمیت این موضوع دانست و با تأکید براینکه این دورهمی‌ها باید در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز برگزار شود، اضافه کرد: متأسفانه تاکنون محفلی واحد و منسجم برای گردهمی جامعه قرآنی نداشتیم. تمام استان‌ها با مدیریت استانداران یا امامان جمعه در سطح استان و فرمانداران و امامان جمعه در سطح شهرستان‌ها می‌توانند اقدام به برگزاری این طرح کنند. استان‌ها دارای ظرفیت‌های خوبی هستند که باید معرفی شود.

وی برگزاری نمایشگاه قرآن را اقدامی پسندیده و قابل توجه برشمرد و اظهار کرد: حجم بسیاری از مردم از این نمایشگاه استقبال کرده و جذب شدند. برگزاری نمایشگاه ضروری است، اما باید دید چرا نمایشگاه‌های قرآنی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها در قالب‌های کوچکتر، اما با کیفیت برگزار نمی‌شود. نمایشگاه‌های مهم فقط به تهران و استان‌های مذهبی و مهم محدود نشود. متأسفانه جای نمایشگاه قرآن در استان ما خالی است و باید دید وظیفه چه دستگاه‌هایی است تا در این زمینه اقدام کنند. باید گام اول برگزاری را بداشت تا در طول سال روند برپایی رو به تکامل رود.

مرادی با انتقاد از اینکه فعالیت‌های قرآنی سطح شهرها به ماه مبارک رمضان محدود شده است، ادامه داد: درست است که این ایام اوج فعالیت‌های قرآنی است، اما برای بازخورد بهتر از برنامه‌ها باید برنامه‌های ثابت قرآنی در سطح شهرها ویژه عموم مردم تعریف شود، شاید در ابتدا با کمی استقبال مواجه شویم، اما نباید دلسرد شد، بلکه با خلق ایده‌های نو و جذاب می‌توان مخاطب را جذب کرد. استمرار برنامه باعث پیشرفت خواهد شد، اما در ابتدای کار چون با انتقادهای گسترده مواجه می‌شویم از ادامه کار صرف نظر و خودداری می‌کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان در پایان بیان کرد: ایکنا در قالب فعالیت‌های قرآنی می‌تواند محرک و رسانه‌ای پیشران برای حوزه قرآن باشد. شاید هیچ یک از دستگاه‌ها دارای چنین ظرفیتی نیستند و رسانه ابزار قدرتی است که می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و ما نیز باید در این راستا در جهت مثبت و رساندن نظام به اهداف متعالی قدم برداریم. فضای قرآنی، فضایی لذت‌بخش است که این حلاوت و شیرینی می‌تواند در جامعه تسری پیدا کند.

انتهای پیام
captcha