برپایی نمایشگاه فاخر قرآنی نیازمند مشارکت بین‌دستگاهی است
کد خبر: 4134413
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
چرایی عدم برپایی نمایشگاه قرآن در استان مرکزی/۲

برپایی نمایشگاه فاخر قرآنی نیازمند مشارکت بین‌دستگاهی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه برپایی نمایشگاه قرآن با قوت و قدرت مناسب مستلزم تأمین اعتبار است، گفت: برگزاری نمایشگاه فاخر قرآنی در استان نیازمند مشارکت بین‌دستگاهی است.

سینا دلشادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکزی

سینا دلشادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با ایکنا، در خصوص چرایی عدم برپایی نمایشگاه قرآن در استان، گفت: نمایشگاه‌ قرآن فرصتی بسیار مناسب فرهنگی برای مؤانست بیشتر مردم با کلام وحی، نهج‌البلاغه و سبک زندگی اسلامی است و استان ما نیز همچون سایر استان‌ها نیازمند برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی است.

وی با بیان اینکه بدون شک به واسطه چنین نمایشگاه‌هایی می‌توان آموزه‌های قرآنی را در جامعه بسط و گسترش داد، افزود: عرضه محصولات و خدمات صورت گرفته در این حوزه به جامعه از دیگر اتفاقات مثبتی است که در برپایی نمایشگاه شاهدیم.


بیشتر بخوانید:


دلشادی ادامه داد: در حال حاضر برپایی نمایشگاه با قوت و قدرت مناسب در استان مستلزم تأمین اعتبار است و این امر نیز از عهده تنها یک دستگاه بر نمی‌آید و استان‌هایی که اقدام به برپایی نمایشگاه کردند با مشارکت چندین دستگاه بوده است. با توجه به اینکه خدمات ارائه شده در نمایشگاه عام‌المنفعه بوده و اثرات آن به تمام جامعه بازمی‌گردد؛ از این رو توجیه دارد که دستگاه‌هایی که متولی خدمات‌رسانی عمومی هستند در این زمینه ورود قوی‌تر و مشارکت بیشتری داشته باشند.

نمایشگاه قرآن اولویت دستگاه‌های فرهنگی باشد

وی به بودجه ناچیز اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اشاره کرد و افزود: برپایی نمایشگاهی در خور توجه نیازمند هزینه است و هزینه کلان از عهده این اداره به تنهایی خارج است. طرح برپایی نمایشگاه قرآن می‌تواند اولویت تمام دستگاه‌هایی متولی امر فرهنگ باشد و ضروری است دستگاه‌هایی که تمکن مالی داشته و ارائه خدمات عمومی از تکالیف آنان است در این حوزه وارد شوند.

دلشادی با تأکید براینکه برپایی نمایشگاه اقدامی بین دستگاهی است و تمام دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی باید پای کار باشند، اضافه کرد: برای برپایی نمایشگاه فاخر قرآنی در استان نه تنها دستگاه‌های فرهنگی، بلکه سایر دستگاه‌ها در بخش‌های مختلف بودجه‌هایی برای فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی دارند که می‌توانند برای قرآن، عترت و فعالیت‌های فرهنگی هزینه کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در ادامه بیان کرد: ای کاش دستگاه‌هایی که در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، صنعتی هستند و این اجازه و توان را برای حمایت و پشتیبانی مالی دارند بخشی از بودجه خود را صرف برپایی نمایشگاه قرآن و عترت کنند.

دلشادی نبود اعتبارات را یکی از مهم‌ترین مشکلات در عدم برگزاری نمایشگاه قرآنی در استان دانست و ادامه داد: اگر اعتبار لازم باشد بدون شک می‌توان نمایشگاه‌های باشکوهی را برگزار کرده و نفع آن را به تمام مردم تسری داد. به شرط تأمین اعتبار و مشارکت بین دستگاهی علاوه بر نمایشگاه قرآن، می‌توان نمایشگاه کتاب را نیز با باشکوه هرچه تمامتر برگزار کرد.

اقدامات فاخر با بودجه‌ ناچیز امکان‌پذیر نیست

وی افزود: با ورود مقام ستادی در این حوزه می‌توان مباحث و مسائل را پیگیری و ظرفیت‌های بین‌دستگاهی را فعال کرد تا با مشارکت بین‌دستگاهی بتوان نمایشگاه‌ها و رویدادهای مناسبی همچون نمایشگاه قرآن، کتاب و ... که نفع آن مشمول همه است، برسد. این اقدامات با وجود هنرمندان استان دور از دسترس نیست؛ چراکه هیچ مشکلی در طراحی، ایده‌پردازی، اجرای برنامه و اقدام وجود ندارد و تنها مشکل ما نداشتن اعتبارات لازم و عدم پشتیبانی‌های مالی و سخت‌افزاری است.

دلشادی در پاسخ به این سؤال که آیا از سوی اداره ارشاد اسلامی درخواست مستقیم از صنایع و دستگاه‌های اقتصادی برای مشارکت در برپایی نمایشگاه‌های قرآنی و فرهنگی صورت گرفته است یا خیر، گفت: خیر. درخواست مستقیم برای برپایی نمایشگاه قرآن و عترت در استان ندادیم، اما در برنامه‌های مختلف که حضور داریم سطح مشارکت و نحوه حمایت آنان از برنامه‌های مختلف فرهنگی را در جلسات متعدد شاهدیم.

وی افزود: حتی اگر اداره‌ کل مکاتبه‌ای نیز در این زمینه انجام دهد، الزامی برای پذیرش ندارند و انجام و ورود آنان در این حوزه کاملاً شخصی و ذائقه‌ای است. بهتر است از مقامی ستادی‌تر این امر مطالبه شود. اگر برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت و کتاب مسئله جدی و مطالبه عمومی است، می‌طلبد که از جایگاه ستادی و مقامات مسئول به عنوان دستور اداری صادر شود تا حمایت لازم اتفاق افتد. انجام فعالیت‌های بزرگ فرهنگی نیازمند حمایت مالی است و با بودجه‌های ناچیز نمی‌توان اقدامات فاخری انجام داد.

این مقام مسئول در پایان به برپایی نمایشگاه کتاب نیز اشاره کرد و افزود: صنایع و سایر دستگاه‌ها می‌توانند حامی و پشتیبان برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی و قرآنی باشند و برای سلامت روح و روان مردم سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام
captcha