هر خانواده یک کانون قرآنی باشد
کد خبر: 4139331
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
آیت‌الله دری نجف‌آبادی:

هر خانواده یک کانون قرآنی باشد

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه هر خانواده باید یک کانون قرآنی باشد، گفت: اگر خانواده‌ها احساس وظیفه کرده و دِین خود را نسبت به توسعه آموزه‌های قرآنی ادا کند، قطعاً شاهد رشد مبانی الهی در جامعه خواهیم بود.

آیت الله دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، در حاشیه برگزاری آزمون «ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ» در گفت‌و‌گو با ایکنا، ضرورت توجه بیشتر به فعالیت‌های قرآنی را خواستار شد و افزود: با بهره‌گیری از ابزار تبلیغ و ترویج باید جامعه را باید به سمت قرآنی شدن پیش برد؛ چراکه تأکید بر این است که فضای عمومی جامعه، فضایی منطبق با آیات الهی باشد.

وی از ویژه‌برنامه «محفل» به عنوان یکی از اثرگذارترین برنامه‌ها در چند سال اخیر در حوزه قرآن یاد کرد و افزود: هدف اصلی از فعالیت در این حوزه عمومی شدن و تأکید بر ضرورت توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه است که همه مسئولان و فعالان این عرصه در رشته‌های مختلف باید نسبت به این مهم دغدغه لازم را داشته باشند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی ضرورت الگوگیری و استفاده از تجارب قرآنی سایر استان‌ها در راستای هرچه بهتر برگزار کردن طرح و برنامه‌های قرآنی در استان را متذکر شد و افزود: امید است جهت‌گیری‌ها برای توسعه این فرهنگ الهی باشد و برداشت و الگوبرداری از طرحی همچون «محفل» می‌تواند در توسعه فرهنگ قرآنی جامعه بسیار مؤثر باشد.

قرآن فقط تلاوت زیبا نیست

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه همه ما به نوعی سر سفره قرآن قرار داریم و این قدردانی باید در میدان عمل مشهود باشد، اظهار کرد: خوشبختانه بسیاری از نوجوانان و جوانان ما در رشته‌های حفظ، قرائت، تفسیر و مفاهیم و حتی رشته‌های هنری فعال هستند و تعداد بسیاری از آنان این مصحف شریف را با زیباترین الحان تلاوت می‌کنند، اما جوانان بدانند همه قرآن تلاوت زیبا نیست و در کنار تلاوت اثرگذار باید در میدان عمل نیز به مکارم اخلاقی و فضائل قرآنی پایبند باشند.  

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با استناد به حدیثی از امام صادق(ع) که فرمودند: «کونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ لِیرَوْا مِنْکمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَیرَ فَإِنَّ ذَلِک دَاعِیةٌ، با غیر زبان خویش مردم را (به کیش و مذهب خود) دعوت کنید، مردم باید ورع و کوشش و نماز و خیر شما را ببینند، این‌ها خود دعوت کننده باشند»، ادامه داد: رفتار، نگاه، عمل و حتی لباس ما باید قرآنی باشد و به نوعی فرهنگ جامعه را به سمت قرآنی شدن هدایت کند؛ چراکه مردم با دقت و ظرافت تمام ابعاد رفتاری و عملی ما را زیرنظر دارند و داشتن حسن خلق به جهت‌دهی جامعه به سمت گسترش این فرهنگ الهی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: عملکرد ادارات، کارکنان بانک‌ها، نهادها، فعالان حوزه مساجد و حوزه‌های علمیه باید رنگ و بوی قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) دهد. مردم با این مراکز بیشتر در ارتباط هستند و با مشاهده حسن خلق و رعایت حقوق آنان بیش از پیش به توسعه فرهنگ دینی در جامعه اشتیاق نشان خواهند داد.

تحولات قرآنی در جامعه نمود عینی داشته باشد

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با بیان اینکه بیش از 25 میلیون خانواده در کشور زندگی می‌کنند که هریک از این خانواده‌ها باید کانون قرآنی باشد، اضافه کرد: اگر هریک از این خانواده‌ها احساس وظیفه کرده و دِین خود را نسبت به توسعه آموزه‌های قرآنی ادا کند، قطعاً شاهد رشد مبانی الهی در جامعه خواهیم بود.

نائب‌رئیس مجمع جهانی اهل بیت(ع) به حضور بیش از 100 نفر از قاریان و حافظان به نام کشور در ساروق محل حافظ شدن کربلایی کاظم ساروقی اشاره و ادامه داد: برگزاری این مراسم و ارتباط این افراد تأثیرگذار با نوجوانان و جوانان به قرآنی شدن آنان و حرکت پیوسته در مسیر الهی منتج می‌شود.  

وی خواستار حضور عوامل و دست‌اندرکاران برنامه «محفل» در استان شد و افزود: از فعالان و مجریان این برنامه دعوت می‌شود برنامه‌ای 3 روزه در استان داشته باشند؛ چراکه تحولات قرآنی در جامعه باید نمود عینی داشته باشد. رشد برنامه‌های جدید و جذاب می‌تواند در گرایش و ایجاد تحول درونی بسیار اثرگذار باشد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی ادامه داد: بسیار علاقه‌مند هستیم عوامل برنامه «محفل» در یکی از مناسبت‌ها همچون عید غدیر، عرفه و یا ایام محرم مهمان استان باشند و انتظار ما این است که سازمان تبلیغات اسلامی این حضور را پیگیری کند. برنامه «محفل» باید در تمام مناطق کشور حضور یابد و به تسری آموزه‌های الهی در جامعه کمک و منشأ خیر و برکات قرآنی باشد.

وی ضمن تقدیر از ایکنا به واسطه نشر اخبار قرآنی، فعالیت‌های این حوزه و پیگیری مطالبات، اظهار کرد: همه ما از جمله روحانیت، صدا‌و‌سیما، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، امامان جماعت در مساجد، آموزش و پرورش و دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و قرآنی هریک به نوعی وظیفه نشر ارزش‌های قرآنی را برعهده داریم که باید به بهترین شکل عملیاتی کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی در پایان گفت: نهادهای فرهنگ‌ساز، معلمان، متولیان امر قرآنی و هنرمندان می‌توانند در ابعاد مختلف به قرآن پرداخته و آموزه‌های الهی را با جذاب‌ترین روش به جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان معرفی کند. برای توسعه این فعالیت‌ها باید از مهد تا لحد برنامه‌ریزی کرد و در این راستا ضروری است نهادهای قرآنی در این امر بیشتر سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام
captcha