کلام امیرالمؤمنین(ع) پیام‌آور سبک زندگی است
کد خبر: 4140364
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
چشمه‌سارهای حکمت / 30

کلام امیرالمؤمنین(ع) پیام‌آور سبک زندگی است

حبیب‌الله صابری‌نسب، پژوهشگر نهج‌البلاغه با بیان اینکه مفاهیم نهج‌البلاغه مسیر زندگی روشنی برای ما ترسیم می‌کند، افزود: کلام حضرت پیام‌آور سبک زندگی اسلامی است به شرط اینکه ما این این اصول را دسته‌بندی شده و در قالب‌های زیبا مطابق با سلیقه مردم ارائه دهیم.

حبیب الله صابری نسب

حبیب‌الله صابری‌نسب، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه نیازهای اساسی انسان همچون خوراک، پوشاک، داشتن آرامش و میل به دیگردوستی انسان با وجود تحولات ایجادشده در جهان نسبت به قرن‌های گذشته هیچ تغییری نکرده است، اظهار کرد: بسیاری از امیال انسانی با گذشت زمان سرجای خود باقی مانده است و انسان را برای رسیدن به سرمنزل مقصود راهنمایی می‌کند.

وی با بیان اینکه پیشرفت در عرصه تکنولوژی و .. نتوانسته است بین انسان با مبانی دینی و الهی فاصله اندازد، تصریح کرد: تحولات ایجاد شده در حوزه‌های مختلف همچون علم هسته‌ای، نانو، مبانی دانش‌بنیان زمینه رفاه در زندگی را فراهم کرده است، اما این علوم نیاز انسان به عدالت اجتماعی و آموزه‌های دینی را از بین نبرده است و این نیاز در تمام ملل به نوعی وجود دارد.


بیشتر بخوانید:


صابری‌نسب با اشاره به این مطلب که نهج‌البلاغه و قرآن دو کتاب ارزشی نه تنها بین مسلمانان، بلکه بین سایر ملل هستند، ادامه داد: در این دو کتاب که می‌توان بسیاری از اصول و قوانین زندگی را برپایه آنان نوشت نکات نغز و ماندگاری وجود دارد که در هیچ‌یک از برهه‌های زمانی فرسوده و منسوخ نشده و تا روز رستاخیز نیز نخواهد شد. بسیاری از اصول و قوانین دولت‌ها حتی در کشورهای غربی از این دو کتاب ارزشمند برگرفته شده است.

این مدرس دانشگاه مردم به ویژه جوانان را با مطالعه همراه با دقت و تدبر در مفاهیم نهج‌البلاغه توصیه کرد و افزود: در خطبه‌ها، نامه‌ها، حکمت‌ها و کلمات قصار مندرج در این کتاب الهی درس‌هایی نهفته است که می‌توان به نامه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر و فرزندشان امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد. آن حضرت در نامه به مالک اشتر نکاتی همچون مراعات با مردم را بیان فرمودند. در قسمتی از این نامه آمده است: «ای مالک! مردم دو گونه هستند، یا در آفرینش با تو شریک هستند و یا اینکه برادر دینی تو محسوب می‌شوند؛ بنابراین وظیفه تو این است که با آن‌ها درست رفتار کنی و ممکن است که مردم اشتباه کنند، اما تو به آن‌ها گذشت داشته باش. همان‌گونه که دوست داری خدا تو را ببخشد تو نیز مردم را ببخش».

وی با تأکید براینکه دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی که بخشی از برنامه و مأموریت‌های آنان در حوزه پژوهش تعریف شده است باید در تبیین مفاهیم نهج‌البلاغه وارد شوند، ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر محققان و پژوهشگران در این عرصه ورود داشته‌اند، اما قطعاً کافی نیست. جوان و نوجوان ما متناسب با سن و ذائقه خود باید بتواند نهج‌البلاغه و مبانی مندرج در آن را درک و در جامعه عملیاتی کنند؛ از این رو تحقیقات صورت گرفته باید کاربردی و قابل اجرا در جامعه باشد.

ترسیم مسیر زندگی روشن با نهج‌البلاغه

وی با تأکید براینکه مفاهیم نهج‌البلاغه مسیر زندگی روشنی برای ما ترسیم می‌کند و امروز با استفاده از این کتاب می‌توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد، افزود: جوانان ما تشنه آموختن هستند، به شرط اینکه ما این این اصول را دسته‌بندی شده و در قالب‌های زیبا مطابق با سلیقه او ارائه دهیم. برای توسعه مبانی نهج‌البلاغه باید همه وارد عمل شده و هریک بخشی از کار را برعهده گیرند. حضرت پیام‌آور سبک زندگی اسلامی است.

صابری‌نسب در بخشی از سخنان خود گفت: برای توسعه مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه باید مردم را پای کار آورد و فقط به مسئولان اکتفا نکرد. همه براین باوریم که دین می‌تواند عاملی مهم در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، فساد و بزه در جامعه باشد و این مهم بارها مورد پژوهشگران قرار گرفته است، اما چگونگی روش جذب نسل نوجوان و جوان بسیار حائز اهمیت است و روی این مطلب مهم باید کار کرد.

وی ضرورت آشنایی تمام مردم با اخلاق اجتماعی منطبق با نهج‌البلاغه را مورد توجه قرار داد و افزود: همه ما هریک به نوعی در مقابل مردم وظیفه داریم و نباید به بهانه‌های مختلف از مسئولیت شانه خالی کنیم. هنرمندان در عرصه‌های مختلف، نویسندگان به ویژه نویسندگان حوزه کودک و نوجوان باید در این حوزه وارد و دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی آنان را حمایت کنند. توسعه فضای بصری زیبا مزین شده به مفاهیم کاربردی نهج‌البلاغه به این امر کمک می‌کند.

صابری‌نسب با بیان این مطلب که انسان امروز با توجه به دغدغه‌های بسیاری که دارد به نوعی بی‌قرار شده و دچار اضطراب و استرس بسیارست، ادامه داد: برای مقابله با استرس باید نوع نگاه خود را به زندگی تغییر داد و گرایش به مفاهیم و کلام امیرالمؤمنین(ع) در ایجاد این تغییر نگاه بسیار مؤثرست. انسان همواره در زندگی به دنبال خوشی و لذت بردن است، اما گاه برخی از ما خوبی، احسان و انصاف را کنار گذشته و فقط به خوشی‌های زودگذر فکر می‌کنیم؛ از این رو برقراری تعادی بین احسان و خوشی در زندگی باید تعادل برقرار کرد.

انتهای پیام
captcha