اساس تحقق دولت اسلامی پرداختن به نظام قرآنی است
کد خبر: 4141730
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴

اساس تحقق دولت اسلامی پرداختن به نظام قرآنی است

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری مرکزی با تأکید بر نظام‌سازی در حوزه قرآن، گفت: پایه و الگوی تحقق دولت اسلامی، پرداختن به نظام قرآنی است که اگر درست و اصولی انجام شود در آینده به رفع تمام مشکلات منتج خواهد شد.

محمدرضا جعفری

محمدرضا جعفری، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری مرکزی، در حاشیه مراسم افتتاح دفتر اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآن و عترت، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن تقدیر از این اقدام پسندیده و دغدغه فعالان این حوزه جهت رشد و توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان، ادامه داد: کمتر در استان‌ها پیدا می‌شود که افراد در جایگاه خود قرار گیرند، اما سابقه متولیان امر قرآن در دستگاه‌های استان حکایت از جانمایی درست دارد و امید است با هم‌افزایی بیشتر شاهد اتفاقات و رویدادهای خوب باشیم.

جعفری ادامه داد: هرچه تجربه در حوزه فعالیت‌های قرآنی بیشتر می‌شود، محور قرار گرفتن قرآن در حوزه‌های مختلف نیز نمود بیشتری پیدا می‌کند. نمی‌توان برای انجام امور فرهنگی و اجتماعی به اندازه فعالیت در حوزه قرآن تضمین قائل شد؛ چراکه تجربه ثابت کرده است که هرچه فعالیت‌ها و رویدادها با محور قرآن پیش رود از موفقیت بیشتری برخوردارند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی امروز قابل قیاس با 30 یا 40 سال قبل نیست، اضافه کرد: موفقیت‌های کسب شده در 4 دهه اخیر به برکت قرآن است و نشان از درستی مسیر دارد. پیروزی انقلاب باعث شد تا تشخیص جبهه حق و باطل شفاف و کاملاً مشخص باشد و امروز جامعه قرآنی در روشنگری مردم و هدایت جوانان در مسیر درست رسالتی خطیر بر دوش دارند.

جعفری با اشاره به اینکه نشست‌های مقام معظم رهبری با جامعه قرآنی به بیان نکات راهبردی اختصاص دارد، افزود: اینکه نهادها و دستگاه‌های ذیل فرمایشات ایشان نقش و وظیفه خود را به درستی انجام داده یا نداده‌اند، نقدی جدی است و نمی‌توان ادعا کرد دستگاه‌ها براساس نگاه راهبردی ایشان وظایف خود را به درستی انجام دادند. نگرش سیستمی بر دستگاه‌ها حاکم نشده و نگرش‌ها بخشی بوده است و همین نگرش باعث شده در مقطعی فعالیت‌ها مطلوب و در مقطعی ضعیف باشد. این نوع نگرش اشکالی است که به نهادها وارد است و امیدواریم در گام‌های بعدی انقلاب نظام‌سازی در حوزه قرآن از قوت بهتری برخوردار باشد.

وی در تکمیل سخنان خود ضرورت نظام‌سازی در حوزه قرآن را یادآور شد و افزود: به نظر بنده پایه و الگوی تحقق دولت اسلامی، پرداختن به نظام قرآنی است که اگر درست و اصولی انجام شود در آینده به رفع تمام مشکلات منتج خواهد شد؛ از این رو برای عملی کردن این امر همه باید در میدان حاضر باشیم.

اهمیت برنامه‌ریزی و استمرار در برنامه‌های فرهنگی

رضا کوچکی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «والفجر» خمین، نیز با اشاره به قدرت عملکردی مؤسسات قرآنی، افزود: مؤسسات دارای ظرفیت‌های خوبی هستند و شایسته است متولیان امر قرآنی در دستگاه‌ها و نهادها از توانمندی این مراکز بهتر استفاده کنند. البته جامعه قرآنی نیز در کنار مسئولان باید تحرکی داشته باشند. فعالان این عرصه متأسفانه در سکوت بوده و با نجابت و آرامی کارهای خود را پیش برده و از توان خود استفاده نمی‌کنند.

رضا کوچکی

کوچکی ضرورت تشکیل اتاق‌های فکر را مورد اهمیت دانست و ادامه داد: اتاق فکر بین مسئولان و فعالان قرآنی باید از رونق مطلوب برخوردار باشد و این امر مستلزم هم‌افزایی بیشترست که جامعه قرآنی می‌توانند موارد را در قالب مطالبات یا همدلی و هم‌افزایی بیان کنند.

وی با بیان اینکه مراکز قرآنی از وضعیت موجود به ویژه در حوزه بودجه و اعتبارات رضایت کافی ندارند، اظهار کرد: اینکه مراکز قرآنی خودگردان هستند و باید روی پای خود بایستند را قبول داریم، اگر دستگاه‌ها کمک نمی‌کنند در کمترین حالت ممکن می‌توانند مشوق باشند و بخشی از برنامه‌های خود جهت آموزش کارکنان دستگاه‌های مختلف را به مؤسسات بسپارند. برای عملی شدن آموزه‌های قرآنی در جامعه در گام اول باید به ظاهر این مصحف شریف اهمیت داد، بدون اهمیت دادن به ظاهر نمی‌توان به باطن رسید.

کوچکی مؤسسات قرآنی را یکی از ارکان مهم و اثرگذار در مقابله با آسیب‌های اجتماعی برشمرد و اضافه کرد: مشکلات عمده ما در بحث فرهنگی است و متأسفانه به اندازه‌ای که در حوزه‌های علمی، فناوری، پزشکی، موشکی و ... پیشرفت داشته‌ایم در حوزه فرهنگی رشد نداشته‌ایم. برنامه‌ریزی و استمرار در حوزه فرهنگی از اهمیت بسیار برخوردار است. علمی کار کردن نیاز به اتاق فکر دارد که باید مورد اهمیت واقع شود.  

انتهای پیام
captcha