مشارکت‌های مردمی رکن مغفول توسعه فعالیت‌های قرآنی است
کد خبر: 4141870
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
ایکنا گزارش می‌دهد

مشارکت‌های مردمی رکن مغفول توسعه فعالیت‌های قرآنی است

انتظار بر این است که دولت‌ها به فعالیت‌های قرآنی توجه به معنای حمایت و پشتیبانی داشته باشند، اما به دلایلی مختلف همچون گرفتاری اقتصادی و تأمین نیازهای معیشتی این امر کمتر مورد اهمیت بوده است. در این میان برای توسعه فعالیت‌های قرآنی بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالای مردمی که تاحدی مورد غفلت واقع شده راهگشا است.

علیرضا حاج علی بیگی

علیرضا حاج‌علی بیگی، مسئول کارگروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، در حاشیه افتتاح دفتر اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات فرهنگی مردمی قرآن و عترت، در گفت‌و‌گو با ایکنا، گفت: استان مرکزی پیشینه پر افتخاری در حوزه فرهنگی و علمی دارد و فرهنگ یکی از مهم‌ترین امتیازها به شمار می‌آید. فعالیت‌های قرآنی در استان ریشه‌دار است و این فعالیت‌ها به دهه‌های 30 و 40 بازمی‌گردد.

وی با طرح این سؤال که آیا بعد از گذشته چند دهه می‌توان ادعا کرد نسبت به تحولات صورت گرفته در بخش‌های مختلف در حوزه قرآن نیز رشد داشته و پیشرفت داشته‌ایم یا خیر؟ گفت: البته که اقدامات در حال حاضر با زمان قبل از انقلاب قابل قیاس نیست، اما برای رشد و توسعه نیاز به تفکر، برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌های بالای مردمی است که تاحدی از این ظرفیت غفلت شده است.


بیشتر بخوانید:


به گفته حاج‌علی بیگی انتظار بر این است که دولت‌ها به فعالیت‌های قرآنی توجه به معنای حمایت و پشتیبانی داشته باشند، اما این توجه به دلایل مختلف همچون گرفتاری اقتصادی و تأمین نیاز معیشتی مردم کمتر مورد توجه بوده و این مهم عرصه را برای فعالیت‌های قرآنی تنگ کرده است. بدون شک غفلت از فرهنگ آسیب‌های جبران‌ناپذیر دارد.شاهدیم که دشمن هجمه سنگینی را بر نسل نوجوان و جوان وارد کرده است و گرایش برخی نوجوانان بدان سو محصول بی‌توجهی‌هاست.

فعالیت مؤسسات قرآنی محدود به آموزش نشود

وی با تأکید براینکه جامعه قرآنی از بطن جامعه است و هیچ‌گاه خود را از بدنه جامعه خارج نمی‌داند، ادامه داد: تمام فعالان در عرصه قرآن در قبال جامعه مسئول‌اند و نباید فعالیت‌های خود را به آموزش در مؤسسات و مراکز قرآنی خود محدود کنند. این مراکز باید اشاعه‌دهنده فرهنگ اسلامی باشند و برای تحقق این مهم باید طرح داشت و برنامه‌ریزی کرد.

حاج‌علی بیگی با اشاره به اینکه مسئله مطالبه‌گری متوازن، متناسب با توانمندی و ظرفیت دولت‌ها یکی دیگر از مباحث جدی است که باید مورد توجه واقع شود، اضافه کرد: اتحادیه مؤسسات می‌تواند انتظارات، درخواست‌ها و پیشنهادات خود را ضمن رعایت اخلاق قرآنی و رعایت جوانب ارائه مطالبات به صورت جدی پیگیری کند. امروز متأسفانه در استانی قرار داریم که جنبه‌های دیگر زندگی به جهت شرایطی همچون گرفتاری در حوزه صنعت، اقتصاد و امور شهری برای مسئولان مهم‌تر است، اما این امر باعث نمی‌شود فرهنگ که اصل و اساس ساختار اجتماعی کشورست مورد غفلت قرار گیرد.

وی ابزار رسانه را یکی از ابزار مطالبه‌گری دانست و بیان کرد: بیش از 60 مؤسسه قرآنی مجوز فعالیتی خود را از ارشاد اسلامی اخذ کردند و طی سال‌های قبل استان شاهد برگزاری نمایشگاه‌ها، رویدادهای مهم و جشنواره‌های مختلف بوده است، اما امروز با توجه به اعمال نظر و سلایق شخصی شاهد چنین رویدادهای مهمی در استان نیستیم.

حاج‌علی بیگی در تکمیل سخنان خود گفت: به لحاظ کمیت هیچ جامعه‌ای به پرشماری جامعه قرآنی نیست، اما مطالبات بیان نشده یا پیگیری لازم صورت نمی‌گیرد. برخی از گروه‌ها به لحاظ آماری کوچکتر از جامعه قرآنی هستند، اما با استفاده از ابزار رسانه مطالبه‌گری کرده و به حقوق خود می‌رسند، اما قرآنیان در سکوت رسانه‌ای برنامه‌های خود را پیش می‌برند.

وی به اتحادیه مؤسسات قرآن تغییر در رویکرد فعالیتی خود را پیشنهاد داد و افزود: اتحادیه مطالبه‌گری با رعایت اخلاق قرآنی و واقع‌نگری را در دستور کار خود قرار دهد. درخواست‌ها باید جدی و منسجم باشد تا بتوان خط سیر حرکتی ایجاد و مطالبات را پیگیری و مشکلات را برطرف کرد. همچنین ضرورت توسعه وقف‌های قرآنی وجود دارد و اگر واقفان و خیرین از نتیجه وقف در این حوزه آگاه باشند قطعاً بدین سمت حرکت می‌کنند.

خیرین ثلث اموالشان را وقف امور قرآنی کنند

حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، نیز توجه به مراکز قرآنی را زمینه‌ساز رشد و رونق فعالیت‌های قرآنی و ارتقای سطح قرآن‌آموزان دانست و ادامه داد: امید است با استقرار اتحادیه در این مکان موقوفه که در راستای اجرای امینانه واقفان صورت گرفته است باعث ساماندهی فعالیت‌های هرچه بیشتر قرآنی شده و واقفان این مرکز از برکات این فعالیت‌ها متنعم شوند.

حجت الاسلام حسن دهقانی

دهقانی با ابراز تأسف از اینکه استان مرکزی در حوزه موقوفات قرآنی یکی از فقیرترین استان‌ها در کشور است، ادامه داد: متأسفانه با توجه به اینکه استان ما اساتیدی در حوزه مباحث فقهی، اصولی، قرآنی و تفسیری و دانش‌های نوین در خود پرورش داده است، اما در بحث قرآنی خلأیی وجود دارد. امید است جامعه قرآنی با همراهی مسئولان فعال این حوزه برای توسعه وقف‌های قرآن قدمی برداشته و دیگران را نیز به این امر خداپسندانه تشویق کنند.

وی با بیان اینکه بخشش و وصیت ثلثی از اموال یکی از فرصت‌هایی است که خداوند در اختیار مردان و بانوان مؤمن قرار داده و شایسته است از این امر مهم غفلت نشود، افزود: هریک از ما می‌توانیم اقوام، دوستان و آشنایانی که تمکن مالی دارند را به وصیت ثلث اموالشان به مباحث قرآنی تشویق کنیم. بدون تردید اگر این امر نهادینه شود برای انجام امور قرآنی بی‌نیاز شده و برای برگزاری رویدادی مهم در این بخش منتظر تصویب بودجه و امضای مدیران نخواهیم بود.

دهقانی ادامه داد: موقوفه خزاعی که به اتحادیه اختصاص پیدا کرده است موقوفه‌ای انتفاعی است و به نوعی خودگران محسوب می‌شود و برای تأمین مخارج و سرپا نگه داشتن آن باید به دنبال خیرین یا اخذ شهریه از قرآن‌آموزان رفت. چه بسا در آینده بتوان منابعی تأمین کرد تا این مکان قدیمی تخریب و مجتمعی شایسته امور قرآنی بنا کرد. این مکان موقوقه به دنبال نیت واقفان به اتحادیه واگذار شد و در صورتی نیت واقفان دیگر نیز اجازه دهد از واگذاری دریغ نخواهیم کرد.

فعالیت 20 دارالقرآن در استان مرکزی

سیدمجتبی طباطبایی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی، نیز با اشاره به انجام این اقدام خداپسندانه، گفت: موقوفات قرآنی باید در جریان فعالیت‌های قرآنی قرار گیرند تا بازتاب آن در جامعه نمود عینی پیدا کند. اگر نهادهای دولتی وظایف خود را در قبال مردمی‌سازی فعالیت‌ها انجام دهند، قطعاً مؤسسات به جایگاه خود می‌رسد.

سید مجتبی طباطبایی

وی اظهار کرد: دستگاه‌هایی همچون اوقاف، تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام فعالیت‌های قرآنی را برعهده دارند. آموزش و پرورش نیز با در اختیار داشتن 20 دارالقرآن فعال زمینه‌ساز خوبی برای فراهم کردن بستر فعالیت دانش‌آموزان در این حوزه است. ما در خدمت مؤسسات هستیم و با عقد تفاهم‌نامه بین ما و اتحادیه می‌توان دست به اقدامات خوبی زد و کار را از تابستان آغاز کرد.

طباطبایی با بیان اینکه 19 مدرسه قرآنی در استان فعالیت دارند و مرکزی تنها استانی است که این مدارس را از سال 90 تاکنون حفظ کرده است، اما باید روی کیفیت فعالیتی این مدارس برنامه داشت، افزود: دانش‌آموزان این مدارس بین 2 تا 6 ساعت فعالیت قرآنی در مدارس دارند که برای ارتقای به کمک اساتید متخصص نیاز است. امید است با کمک اساتید در راستای خدمت‌رسانی قدم‌های خوبی برداریم.

انتهای پیام
captcha