گلایه مدیران مؤسسات قرآنی از عملکرد اداره‌کل ارشاد استان مرکزی
کد خبر: 4143498
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷

گلایه مدیران مؤسسات قرآنی از عملکرد اداره‌کل ارشاد استان مرکزی

جمعی از مدیران مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت استان مرکزی با گلایه از تخصیص محدود اعتبارات از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیانیه‌‌ای صادر کردند.

بیانیه

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، چندی پیش از سوی تعدادی از مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت عضو اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان بیانیه‌ای مبتنی بر گلایه از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است که متن این بیانیه به این شرح منتشر می‌شود.

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

قرآن کریم دستورالعمل زیست مؤمنانه و تنظیم‌کننده خط مشی‌های تحقق یک جامعه پویا، پرنشاط، با معنویت و الهی است. امروز همجمه‌های سنگین فکری و فرهنگی دشمن با ابزار رسانه متأسفانه برخی نوجوانان و جوانان ما را به مسلخ می‌برد و ناجوانمردانه آنان را در معرض بمباران شدید شبهات و انکار ارزش‌های الهی قرار می‌دهد؛ توجه جدی و ویژه به آشنا کردن این نسل با مفاهیم بلند این کتاب انسان‌ساز و ترویج آن ضرورتی انکارناپذیر است.

در این راستا به‌ویژه مسئولیت کارگزاران فرهنگی کشور و استان سنگین‌تر و جدی‌تر از گذشته است و تقویت و رفع مشکلات و موانع پیش روی مؤسسات و مراکز قرآن و عترت به عنوان پیشگامان مبارزه در این جنگ ترکیبی فرهنگی نقش غیرقابل انکاری را در حفظ و ارتقای معرفتی کودکان نوجوانان جوانان و خانواده‌ها دارد.

استان مرکزی که با عنایات الهی دارای جایگاهی رفیع در گسترش و تعمیق ارزش‌های دینی و قرآنی است و چهره‌های برجسته‌ای از علما و دانشمندان و مفاخر بزرگی را از چهره‌های قرآنی همچون سایر رشته‌های علمی و فرهنگ پرورش داده است و دارای مراکز و مؤسسات فعال و فاخری در این حوزه است (وجود ده‌ها مؤسسه قرآنی فعال، اتحادیه مؤسسات قرآنی، مجمع قرآنیان اراک و ده‌ها محفل و جلسه قرآنی دایر شده توسط اساتید و پیشکسوتان قرآنی استان) و در سال‌های گذشته چه به لحاظ کسب رتبه‌های برتر کشوری در رشته‌های مختلف قرآنی و چه به لحاظ انجام برنامه‌ها و رویدادهای بزرگ قرآنی در سطوح بین‌المللی، ملی و استانی (همچون نمایشگاه‌های بزرگ قرآنی جشنواره‌های قرآنی ملی برگزاری آزمون‌های چند هزار نفری و ده‌ها جشنواره قرآنی هنری بدیع، چاپ و انتشار منابع ارزشمند قرآنی و تاریخ شفاهی، رسانه‌های مکتوب و مجازی قرآنی حتی با چند زبان زنده دنیا و تأسیس ده‌ها مؤسسه فعال و پویا در شهرها و روستاها)؛ نقش برجسته‌ای را در این زمینه ایفا کرده است؛ متأسفانه در یک سال گذشته حال خوبی نداشته و در وضعیت ناگواری قرار دارند.

در این میان متأسفانه عملکرد اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به‌عنوان دستگاه متولی امر فرهنگ در بیش از یک و نیم سال گذشته به هیچ‌وجه قابل دفاع نبوده و کمترین توجه و اهتمام و تخصیص اعتبار در طول دو دهه گذشته از جانب مدیریت کنونی فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت برنامه‌های قرآنی به این حوزه صورت گرفته است.

این در حالی است که بخش مهمی از اعتبارات فرهنگی تخصیص داده شده به استان‌ها اعتباراتی است که مدیران موظفند از آن در جهت رشد کمی و کیفی مراکز و فعالیت‌های قرآنی استان استفاده کنند. امری که متأسفانه با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات مربوطه با مدیرکل محترم آن اداره‌کل طی نامه‌ای به شماره 1401/302 و تاریخ 20 اسفند سال 1401 اتحادیه مؤسسات مورد بی‌توجهی و حتی عدم پاسخ واقع شد و این امر باعث شده است که علاوه بر افول محسوس برنامه‌های قرآنی موجبات نارضایتی و اعتراض مؤسسات و فعالان و هنرمندان نویسندگان فعال در این عرصه را فراهم آورد.

لذا از مسئولان محترم به ویژه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری مرکزی و سایر دستگاه‌های مسئول انتظار می‌رود این مطالبه به حق مؤسسات قرآن و عترت(ع) استان که تحت مدیریت زبده‌ترین و دلسوزترین چهره‌های قرآنی استان با وجود مشکلات متعددمالی و اجاره‌بها، هزینه‌های انرژی، بیمه، مالیات و ... این پرچم پرافتخار را افراشته نگه داشتند، توجه کرده و به مشکلات متعدد آنان رسیدگی و آنان را با حداکثر ظرفیت در مدار خدمت فرهنگی و قرآنی به مردم شریف استان قرار دهند.»

خبرگزاری ایکنا آمادگی دارد پاسخ مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به گلایه مدیران مؤسسات قرآنی را منتشر کند.

انتهای پیام
captcha