چگونه اهل کرامت باشیم
کد خبر: 4143681
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۱
صابری‌اراکی تبیین کرد؛

چگونه اهل کرامت باشیم

خطیب کشورمان با طرح این پرسش که چگونه اهل کرامت باشیم؟ گفت: دنیاشناس بودن، دور بودن از هوس، تشخیص دوست واقعی و دشمن، ایستادگی در برابر ناملایمات و دشمنان ازجمله مواردی است که انسان را به مقام عالی کرامت می‌رساند.

حجت الاسلام محمدحسین صابری اراکی

حجت‌الاسلام محمدحسین صابری‌اراکی، خطیب کشوری، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن تبریک فرا رسیدن دهه کرامت، با بیان اینکه اولین روز از دهه کرامت مزین به میلاد حضرت معصومه(س) و یازدهمین روز این ماه خجسته زادروز امام رضا(ع) است، گفت: از آنجایی که میلاد احمد ابن موسی(ع) معروف به شاهچراغ(ع) مشخص نیست بنا به صلاحدید مسئولان و فقها نیمه این دهه به نام این امامزاده شریف تحت عنوان بزرگداشت و تکریم امامزادگان نام‌گذاری شده است.

وی دهه کرامت را ایام جوانمردی و بزرگواری دانست و ادامه داد: در این ماه پربرکت بزرگانی همچون امام رضا(ع) و خواهر بزرگوارشان پای به عرصه هستی گذاردند و این امر برای مسلمانان به ویژه شیعیان مایه مباهات است. این فاصله به نام دهه کرامت نام گرفت تا آداب و سنن رضوی به عموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان منتقل شود.

صابری‌اراکی نام‌گذاری اولین روز از دهه کرامت مزین به میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) به نام دختر را اقدامی قابل تحسین برشمرد و اضافه کرد: به یمن میلاد این دو اختر تابناک خاندان نبوی مردم ایران در اقصی نقاط کشور و جهان به شادی پرداخته و گاه از هفته‌ها قبل خود را برای برگزاری مراسم‌هایی شاد آماده می‌کنند.

این خطیب کشوری در تکمیل سخنان خود گفت: نام‌گذاری روزی ویژه به نام دختر نشان از اهمیت جایگاه این قشر در جامعه دارد. دختران امروز همسران زندگی‌ساز و مادرانی آینده‌ساز فرداها هستند و می‌توانند زمینه موفقیت و سربلندی کشور را بیش از پیش فراهم آورند. مادران فردا وظیفه تربیت نسلی متدین، متعهد، انقلابی، متخصص و کارآمد را برعهده دارند؛ از این رو تربیت دختران نوجوان امروز از اهمیت بسیار برخوردار است.

ضرورت تبیین جایگاه دختران ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی

ضرورت تبیین جایگاه دختران انقلابی، متعهد و متخصص ایرانی در عرصه بین‌المللی از دیگر مواردی است که حجت‌الاسلام صابری به آن اشاره کرد و افزود: دختران ایران الگویی همچون حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت فاطمه معصومه(س) دارند و با بهره‌گیری از سیره بانوان دینی مسیر زندگی را با اقتدار می‌پیمایند. برای گرایش هرچه بیشتر دختران نوجوان در مسیر درست باید الگوهای والای انسانی، اخلاقی و دینی به بهترین و جذاب‌ترین روش معرفی شوند.  

وی به هجمه سنگین دشمن در حوزه فرهنگی و اعتقادی اشاره و تصریح کرد: دشمن تفکرات ضددینی خود را به نوجوانان و جوانان منتقل کرده و آنان را از حجاب اسلامی دور می‌کند. همه می‌دانند کشورهای اروپایی و امریکایی که ادعای دفاع از حقوق زنان را دارند هیچ‌گاه این ادعا را باور نداشته و با طرق مختلف بانوان را مورد هجمه قرار داده است، اما در مقابل آنان ایران اسلامی روزی به نام دختر به منظور پاسداشت مقام دختران در نظر گرفته است تا به همگان جایگاه این قشر از جامعه را گوشزد کرده و یادآوری کند.

صابری‌اراکی بهادادن به دختران و بانوان را یکی از اولویت‌های نظام اسلامی ایران دانست و ادامه داد: نوجوانان ایرانی از همان سنین پایین بخشش، کرامت، فداکاری، گذشت و ... را می‌آموزند و در دهه کرامت به جوامع بشری یادآور می‌شوند که برای رسیدن به اهدافشان دست از تلاش در کنار پیاده‌سازی آموزه‌های دینی برنمی‌دارند. دهه کرامت سرشار از پیام‌های زنده برای سازندگی بشر در جهان هستی است و دختران آداب درست زیستن منطبق با احکام اسلامی را به بهترین روش در میادین مختلف رعایت خواهند کرد.

پیام دهه کرامت

وی ایران اسلامی را مبدع دهه کرامت عنوان کرد و افزود: این دهه برای خانواده‌ها، نوجوانان و جوانان پیام‌های بسیار دارد و باعث می‌شود مسیر موفقیت را بهتر از قبل طی کنند. دختران با رعایت موازین بهتر می‌توانند قله‌های موفقیت و بهروزی را طی کرده و اهل کرامت باشند. آنان به خوبی می‌دانند که مانند الگوهای خود باید حلال خدا را حلال دانسته و حرام خداوند متعال را حرام بدانند.

خطیب کشورمان با بیان این مطلب که خوش‌خلقی و اهل بخشش بودن به دو عامل دوری از هوای نفس و دوری از دنیاطلبی وابسته است، اظهار کرد: افرادی که اهل بزرگی، بزرگواری و سخاوت نیستند، دنیا را باور و هوا و هوس، تکبر و شهوت را امیر بر نفس خود گماشته‌اند، اما اگر قصد داریم که بر نفس اماره خود امیر باشیم باید از دنیا به عنوان پلی برای رسیدن به کمال انسانی استفاده کنیم.

ویژگی‌های اهل کرامت  

صابری‌اراکی در ادامه توضیحات با بیان اینکه دنیا محل گذر و مزرعه آخرت است، با طرح این پرسش که چگونه اهل کرامت باشیم؟ افزود: دنیاشناس بودن، دور بودن از هوس، تشخیص دوست واقعی و دشمن، ایستادگی در برابر ناملایمات و دشمنان از جمله مواردی است که انسان را به مقام عالی کرامت می‌رساند.

صابری‌اراکی با اشاره به اینکه مسیر خودشناسی، مبدأشناسی و معادشناسی از ماه‌های رجب و شعبان آغاز و به دهه کرامت و پس از آن اعیاد غدیر و ماه محرم الحرام ختم می‌شود، ادامه داد: مردم مؤمن در دهه کرامت با دوری از گناه و بلندنظری انرژی مثبت و معنوی گرفته و این انرژی را تا سال آینده درون خود حفظ کرده و با انجام کارهای کوچک از بین نمی‌برند.

وی با یادآوری هجمه فرهنگی و اعتقادی دشمن، اظهار کرد: با وجود اینکه دشمن از تمام ابزار رسانه‌ای و تبلیغاتی خود برای انحراف نسل نوجوان و جوان استفاده می‌کند، اما شاهدیم که اماکن مقدسه به ویژه بارگاه منور امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، شاهچراغ(ع)، عبدالعظیم حسنی(ع) و .. مملو از زائر است و این خیل عظیم زائر در ایام دهه کرامت چندین برابر می‌شود. حضور مردم در اماکن مقدسه و زیارتی نشان از ارادت مردم به ائمه معصومین(ع) و امامزادگان منتسب به آنان دارد. مردم این اماکن را پایگاهی امن برای پیوند با خداوند متعال دانسته و از این طریق برای خود و اطرافیان طلب خیر می‌کنند.

صابری‌اراکی تصریح کرد: مؤلفه‌های مختلف قرآنی در دهه کرامت لحاظ شده که برای مردم حائزاهمیت است. بینش و تفکر مردم بالاست و می‌دانند با استفاده از این ظرفیت می‌توانند خود را به سرمنزل مقصود رسانده و اهداف عالیه خود را تحقق بخشند. اگر قرار است بزرگانی همچون امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) مهر تأییدی به اعمال ما بزنند باید خود را به صفات پسندیده و مورد تأیید خداوند نزدیک کنیم.

خطیب کشورمان در پایان همه مردم به‌ویژه جوانان را امر به تبلیغ مبانی دینی کرد و افزود: همه ما در قبال نشر آموزه‌های الهی در دنیا مسئولیم و تشیع باید در این مسیر پیشتاز باشد. دهه کرامت فرصتی برای قدردانی و احترام گذاردن به دختران نوجوان و جوان است تا از این طریق به ارزش واقعی خود پی برده و اسیر وسوسه‌های دشمن نشوند. همه مکلفیم در راستای خوشبختی و سعادت آنان گام برداشته و برنامه‌ریزی کنیم.

انتهای پیام
captcha