فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف و نگهداری نان ضروری است
کد خبر: 4145052
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
رئیس کمیسون کشاورزی مجلس:

فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف و نگهداری نان ضروری است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس فرهنگ‌سازی در مصرف و نگهداری نان را ضروری برشمرد واضافه کرد: توجه به مؤلفه‌های مهم در خصوص نان می‌تواند ضریب بهره‌برداری از تولیدات و محصولات کشاورزی را افزایش دهد.

محمدجواد عسگری

به گزارش ایکنا محمدجواد عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، امروز، 10 خرداد در همایش نهضت ملی «احیای نان کامل» که در فرهنگسرای شهر اراک برگزار شد، با تأکید براینکه چگونگی تأمین غذا و محصولات غذایی برای عموم مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردارست، ادامه داد: امنیت عذایی یکی از مؤلفه‌های جدی تمام جوامع بشری به شمار رفته و به امنیت ملی گره خورده است.

عسگری با بیان این مطلب که دولت‌ها در تمام جوامع بشری باید در راستای حفظ سلامت ملت خود گام برداشته و برنامه و اهداف خود را طبق نقشه و برنامه‌های کارشناسی شده پیش نبرد، آسیب خواهد دید، اضافه کرد: در روایات آمده است که از دو شاخصه مهم امنیت و سلامت به عنوان دو اصل مهم یاد شده است و اگر هریک از آن با اشکال مواجه شود دیگری نیز با خطر مواجه خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مسیر توسعه و پویایی در سایه امنیت تحقق پیدا کرده و جامعه به پایداری خواهد رسید، اظهار کرد: توجه به تولیدات کشاورزی سالم و هزینه در این امر باعث می‌شود در حوزه درمان و بهداشت کمتر هزینه کنیم. پرداختن به موضوع نان کامل از ضروریات است که از استان مرکزی شروع شده و امیدست به سایر استان‌ها نیز تسری پیدا کند.

عسگری فرهنگ‌سازی در مصرف و نگهداری نان را ضروری برشمرد و اضافه کرد: توجه به مؤلفه‌های مهم در خصوص نان می‌تواند ضریب بهره‌برداری از تولیدات و محصولات کشاورزی را افزایش دهد. خانواده‌ها باید الگوی مصرف نان را رعایت کنند؛ چراکه طبق گزارش‌های واصله یک دهم نان تولید شده در کشور دورریز می‌شود که این امر زیبنده کشور اسلامی با پیشینه دینی نیست. کشور دارای ظرفیت خوبی در حوزه تولید گندم است و اگر تولید گندم، آرد و نان در کشور مدیریت شود حتی می‌توان آرد را صادر کرد.

وی با بیان اینکه میزان نیاز کشور به گندم در سال بین 11 تا 11 و نیم میلیون تن است، ضرورت حرکت به سمت خودکفایی را متذکر شد و افزود: متأسفانه سال گذشته 5 میلیون تن واردات گندم صورت گرفته است. همه باید تلاش کنیم تا واردات گندم انجام نشود. بدون شک برای رسیدن به اهداف باید در نحوه مصرف، روش و رویه پخت نان تجدید نظر شود.

وی با یادآوری فرهنگ‌سازی در حوزه اصلاح الگوی مصرف نان، ضرورت توجه به نان کامل در راستای کاهش هدررفت این محصول را خواستار شد وافزود: باید تلاش شود تا نان با کیفیت بهتر و قیمت مناسب در دسترس عموم قرار گیرد. در حال حاضر از مناطق جنوبی 3 میلیون تن گندم برداشت شده و پیش‌بینی ما این است که به 9 میلیون تن برسد و این امر دلالت بر رسیدن به خودکفایی است.

عسگری با اشاره به اینکه 102 هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم اعتبار در نظر گرفته شده است، ادامه داد: سال گذشته قیمت خرید هر کیلو گندم 11هزار و 500 تومان توافق شده بود وامیدست امسال این رقم به 17 هزار تومان برسد. دلایل بری افزایش قیمت خرید گندم به معاون اول رئیس جمهور منتقل شده است.

وی به اجرای طرح احیای نان کامل در استان مرکزی اشاره و تصریح کرد: حرکت ایجاد شده روی کیفیت و ماندگاری نان اثرگذار بوده و در نهایت به صرفه‌جویی و خودکفایی منتج می‌شود. نان، محصولی استراتژیک است که تمام خانواده‌ها از آن بهره‌مند می‌شوند و ضروری است با کیفیت و قیمت مناسب در دسترس باشد.

عسگری ضرورت حمایت جدی از تولیدکنندگان را یادآور شد و گفت: مجلس تلاش کرده تا قوانین کهنه را با نظر نخبگان حوزه کشاورزی به‌روز کند و با ظرفیت‌های خوبی که دارد به جایگاه اصلی خود برسد. استان مرکزی صنعت در کشاورزی قرار دارد واین امر در بهره‌برداری این محصول مؤثرست.

انتهای پیام
captcha