طرح‌های قرآنی متناسب با زیست‌بوم شهری تعریف شود
کد خبر: 4147171
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۶

طرح‌های قرآنی متناسب با زیست‌بوم شهری تعریف شود

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان مرکزی با اشاره به حمایت از مؤسسات و خانه‌های قرآن دارای طرح، گفت: طرح‌های اجرایی باید متناسب با زیست‌بوم شهری تعریف شود.

حجت الاسلام محمود قربانی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام محمود قربانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، عصر یکشنبه، 21 خرداد در جلسه هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد،  ضرورت توجه به برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی در استان را مورد تأکید قرار داد و افزود: خوشبختانه کارگروه قرآن و عترت ذیل شورای فرهنگی عمومی استان با دبیری حجت‌الاسلام جواد فراهانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری کارگروه قرآن و عترت استان با هدف حذف موازی‌کاری و استفاده بهتر از ظرفیت موجود در استان برنامه‌های خود را پیش می‌برد، ادامه داد: متن سیاست‌گذاری در حال تدوین است تا با قدرت بتوان طرح و برنامه‌ها را پیش برد. احکام با امضای آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه به اعضا اعطا شد.

به گفته قربانی بودجه‌هایی در حوزه قرآن وجود دارد که مورد غفلت قرار گرفته و باید از آنان بهره‌برداری کرد. یک درصد بودجه دستگاه‌های دولتی به فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی، ایثار و .. اختصاص دارد که انجام این موارد با کلمه جایز همراه است که این امر دستگاه‌ها را به انجام مخیّر کرده است. از طرف دیگر یک درصد بودجه دستگاه‌ها به بانوان اختصاص دارد که ظرفیتی قابل توجه است.

وی با بیان اینکه هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی برای انجام امور قرآنی می‌توانند تولید محتوا کرده و خوراک فکری و برنامه‌ای به سایر شهرستان‌ها ارائه دهد، ادامه داد: برگزاری دوره آموزشی «مهد قرآن» ویژه حداقل 25 نفر در دستور کار قرار دارد و مربیان در این دوره 80 ساعته آموزش خردسالان 3 تا 7 را فرا می‌گیرند. فراخوان این طرح ویژه مجموعه‌هایی همچون آموزش و پرورش، مبلغان طرح امین دوره ابتدایی، مؤسسات و خانه‌های قرآنی است. قرار براین است که این طرح به صورت پایلوت در اراک و پس از تحلیل خروجی کار در شهرستان‌ها نیز برگزار شود.  

قربانی با اشاره به اینکه برای انجام کارها و طرح‌های پیشنهادی به دنبال آمارسازی نیستیم و کیفیت اولویت اصلی برنامه‌هاست که در کنار کمیت دنبال می‌شود، اضافه کرد: لیست تمام مؤسسات و خانه‌های قرآنی فعال در استان جمع‌آوری شده است. خوشبختانه در برخی شهرستان‌ها و شهرها همچون نراق مؤسسات قرآنی بسیار باانگیزه با ارائه طرح‌های قرآنی و فرهنگی در حال فعالیت هستند که این ظرفیت‌ها باید به بهترین شیوه اطلاع‌رسانی و در استان جریان‌سازی شود.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در ادامه گفت: دیدگاه ما این است که تمام ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها برای انجام طرح به مؤسسات قرآنی رجوع کنند. در واقع مراکز قرآنی محور اصلی برنامه‌های تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها باشد.

قربانی ضرورت معرفی الگوهای خوب و مناسب به دستگاه‌ها را خواستار شد و افزود: اگر طرح‌های خوب با خروجی مطلوب ارائه شود قطعاً کار برای دوره و سال‌های بعد راحت‌تر خواهد بود. به طور مثال طرح «ذکر خیر» در اراک به خوبی برگزار شد. تبلیغات اسلامی ساوه با شهرداری تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده که شهرداری اجرای طرح در مساجد این شهرستان را حمایت کند. همچنین طرح یاد شده امسال در تمام استان هر شهرستان یک مسجد با حمایت اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: مراکز قرآنی که صاحب‌نظر و خلاق هستند باید با جدیت بیشتری در میدان حاضر باشند. اگر مؤسسات و خانه‌های قرآنی طرح یا ایده‌ای نو با خروجی مناسب با درنظر گرفتن الزاماتی همچون زمان، مکان، ضرورت، مخاطب داشته باشند تاحد امکان آنان را حمایت خواهیم کرد. طرح‌های اجرایی باید متناسب با زیست‌بوم شهرستانی و متناظر با نیازهای شهرستان باشد. خط‌دهی، سیاست‌گذاری و جهت‌دهی باید از سمت هیئت‌اندیشه‌ورز قرآنی باشد، اما اجرا به آنان سپرده شود. حتی می‌توان در صورت امکان برخی برنامه‌های شهرستانی را در استان پوشش داد.

انتهای پیام
captcha