قانون طلایی ازدواج از نگاه قرآن
کد خبر: 4149671
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹
صابری‌نسب در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح کرد

قانون طلایی ازدواج از نگاه قرآن

یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه ایمان و رشد شخصیت دینی و عقلی از پیامدهای ازدواج صحیح است، گفت: برای داشتن زندگی موفق باید به آموزش‌های قبل از ازدواج توجه کرد و دین مبین اسلام بهترین پیام‌ها را به انسان گوشزد می‌کند به طوری‌که در آیه 32 سوره «نور» قانون و قاعده طلایی برای ازدواج مطرح شده است.

حبیب الله صابری نسب

حبیب‌الله صابری‌نسب، مدرس دانشگاه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ازدواج را فریضه و سنتی الهی دانست و اظهار کرد: ازدواج صحیح و منطبق با مبانی دینی در همه ادیان و مذاهب وجود داشته و تمام دختران و پسران در هر آیینی که باشند به آن پایبند هستند.

وی با بیان اینکه دین اسلام به‌عنوان کامل‌ترین ادیان برای ازدواج قاعده و قانون‌هایی قرار داده که باید از سوی جوانان رعایت شود، ادامه داد: علاوه براینکه در آیات متعدد کلام وحی به ازدواج به هنگام و انتخاب همسر مناسب و هم‌کفو سفارش بسیار شده است، ائمه اطهار(ع) با سیره درست‌زیستی سبک درست‌زیستن را به ما آموزش دادند که باید این مکتب به‌عنوان الگو در جامعه مطرح باشد.

صابری‌نسب آموزش سبک زندگی درست از سنین پایین در مدارس را مورد تأکید قرار داد و افزود: آموزش سبک زندگی منطبق با آموزه‌های دینی در سن جوانی شاید کمی دیر باشد و اثر مثبت خوبی در نگاه جوان به زندگی ایجاد نکند. سبک زندگی اسلامی به معنایی دوری از تکنولوژی و عدم استفاده از امکانات به روز نیست، بلکه نحوه درست استفاده کردن و صرفه‌جویی است که باید آموزش داده شود.

وی تصریح کرد: برای داشتن زندگی موفق باید به آموزش‌های قبل از ازدواج توجه کرد و دین مبین اسلام بهترین پیام‌ها را به انسان گوشزد می‌کند که می‌توان به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) که فرمودند: «علیک بذوات الدین؛ بر تو باد كه همسر دیندار انتخاب كنی» اشاره کرد.

این مدرس دانشگاه رشد اخلاقی را یکی از پیام‌ها و پیامدهای ازدواج دانست و به حدیثی از مولا علی(ع) که فرمودند: «اخلاق نیک بهترین سرمایه و شاخص‎ترین شرط ازدواج است» استناد کرد و افزود: جوانان ما امروز با توسعه فضای مجازی که برخی اخلاق‌ها و رفتارهای غیردینی را ترویج می‌دهد سر و کار بسیار دارند و این مراجع را منبع و الگویی برای سبک زندگی قرار می‌دهند، گرایش به این سمت آنان را به سوی طلاق هدایت کرده و متأسفانه عدم تاب‌آوری زوجین باعث شده شاهد افزایش آمار طلاق در کشور باشیم که پسندیده نیست.

پیامدهای ازدواج

صابری‌نسب با اشاره به این مطلب که رشد عقلی از دیگر پیامدهای ازدواج صحیح است به حدیثی دیگر از حضرت علی(ع) که فرمودند: «إيّاكُم و تَزويجَ الحَمقاءِ ؛ فَإِنَّ صُحبَتَها بَلاءٌ، و وُلدَها ضَياعٌ، از ازدواج با احمق بپرهیزید؛ زیرا زندگی با او بلاست و فرزندش تباه می‎شود»، اشاره کرد و گفت: در کنار رشد عقلی می‌توان به رشد عاطفی ازدواج نیز توجه کرد و بی‌اهمیتی نسبت به این مهم به طلاق عاطفی زوجین پس از مدتی منتج می‌شود که پیامد این نوع طلاق شاید به مراتب خطرناک‌تر از جدایی باشد.

وی ایمان و رشد شخصیت دینی را از دیگر پیامدهای ازدواج موفق برشمرد و ادامه داد: از نگاه فرهنگ شیعه ایمان و تقوا یکی از شاخصه‌های مهم است که باید به آن توجه کرد. هدف از ازدواج موفق و به‌هنگام باید برای جوانان مشخص باشد. متأسفانه برخی از جوانان با اهمیت ازدواج و ضرورت‌های حاکم براین امر خداپسندانه همچون ضرورت‌های اجتماعی، مذهبی و فردی آشنا نیستند و بدون آگاهی زندگی مشترک را آغاز می‌کنند. عدم آگاهی باعث ایجاد توقعات بسیار از طرف مقابل شده و عدم تأمین خواسته‌ها زمینه تنش و مشکلات را فراهم می‌کند.

ضرورت برپایی کارگاه‌های سبک زندگی در مدارس و دانشگاه‌ها

صابری‌نسب مسئولان را به برپایی کارگاه‌های سبک زندگی اسلامی کارشناسی شده متناسب با سن کودکان و نوجوانان در مدارس و برپایی کارگاه‌های تخصصی‌تر در دانشگاه‌ها را مورد تأکید قرار داد و افزود: نباید راحت بنشینیم و اجازه دهیم دنیای غرب برای تفکر جوانان ما تصمیم بگیرند. هرچه ما خود را از این فضا دور نگه داریم، دشمنان خود را به نوجوانان و جوانان ما نزدیک‌تر می‌کنند و پس از بروز آسیب ما وارد عمل شده و برای رفع آن برنامه‌ریزی می‌کنیم، پس چرا تا فرصت هست اقدام نکنیم و نسل آینده را با تفکر دینی و قرآنی تربیت نکنیم.

وی به آیه 32 سوره مبارکه نور: «وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ ۚ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ، [مردان و زنان] بی‌همسرتان و غلامان و کنیزان شایسته خود را همسر دهید؛ اگر تهیدست‌اند، خدا آنان را از فضل خود بی‌نیاز می‌کند؛ و خدا بسیار عطاکننده و داناست» استناد کرد و گفت: این آیه می‌تواند قاعده و قانون طلایی ازدواج آسان باشد. جوانان باید به خدا اعتماد کرده و بدانند که وعده الهی محقق خواهد شد، اما برخی از جوانان امروزی تجمل‌گرایی را پیشه خود کرده و با تفکراتی همچون بهبود وضعیت مالی ازدواج خود را به تأخیر می‌اندازند.

این مدرس دانشگاه در پایان اشتغال و مسکن را دو عامل مهم به تأخیر افتادن ازدواج پسران دانست و اظهار کرد: همه باید دست در دست بگذاریم و فضای کاری مناسب را برای جوانان فراهم آوریم. آموزش‌های مهارتی می‌تواند در این راستا بسیار کمک‌کننده باشد. البته که برخی دانشگاه‌ها همچون دانشگاه‌های علمی کاربردی در این زمینه وارد شدند، اما برای حفظ سلامتی فکری، روحی، روانی و جسمی جوانان باید همه وارد عمل شویم.  

انتهای پیام
captcha