دود اختلافات اداری به چشم فعالیت‌های قرآنی می‌رود
کد خبر: 4151436
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۱
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

دود اختلافات اداری به چشم فعالیت‌های قرآنی می‌رود

مدیر مؤسسه جامعة‌الثقلین شهید بابایی اراک با اشاره به تعطیلی دفتر قرآن اداره ارشاد استان مرکزی،‌ گفت: نتیجه اختلافات اداری، تضعیف فعالیت‌های قرآنی را به دنبال دارد.

علی آسترکی

علی آسترکی، مدیر مؤسسه جامعة‌الثقلین شهید بابایی اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، پویایی هرچه بیشتر مدیریت ستادی فعالیت‌های قرآنی در استان را خواستار شد و گفت: فعالیت این ستاد باعث می‌شود ارتباط فعالان قرآنی با این مجموعه در قالب تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و هدایت فعالیت‌های قرآنی برقرار بماند و این یک اصل و ضرورتی مهم برای انجام فعالیت‌هاست.

وی پرهیز از انجام کارهای جزیره‌ای در حوزه فعالیت‌های قرآنی را مهم ارزیابی کرد و گفت: برای انجام طرح و برنامه‌های فاخر و ماندگار به نگاه کلان و واحد نیاز است و برای دستیابی به این مهم، فعالیت‌ها باید برمبنای همبستگی و پیوستگی استوار باشد؛ چراکه با حاکم شدن این فضا بهتر می‌توان طرح و برنامه‌ها را پیش برد.

آسترکی با یادآور شدن این مطلب که ایجاد پیوند و اتحاد، اصلی مهم، اولویت‌دار و جدی است، ادامه داد: تا زمانی که اتحاد باشد در اجرای برنامه‌ها مشکلی ایجاد نخواهد شد، اما بروز مشکلات از اختلاف سلیقه‌هاست و این اختلافات در هر کاری امکان به وجود آمدن دارد؛ چراکه ممکن است مبانی، مبناها و نوع نگاه به اجرای برنامه‌ها از دید افراد با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشد و این تفاوت در انجام کار اشکال ایجاد می‌کند.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: اما مهم نگاه راهبردی حاکم براین باور است که فرماندهی و مدیریت این کارها و برنامه‌ها نباید آسیب ببیند و افراد باید از تصمیمی که مدیر ارشد می‌گیرد تبعیت کنند و این امر از بدیهیات کارهای ستادی است و اعضای ستاد باید با یکدیگر هماهنگ باشند و این امر انتظار همه جامعه قرآنی است.

مدیران قرآنی نسبت به مسائل کنش داشته باشند نه واکنش

آسترکی به تعطیلی دفتر فعالیت‌های قرآنی ارشاد استان نیز اشاره کرد و افزود: پرس‌و‌جوهایی در این رابطه انجام گرفت که بیان شد این دفتر تعطیل نشده و در حال نقل و انتقال است. توصیه قرآن به فعال بودن است و مدیران مؤسسات، مدرسان، اساتید، معلمان، مربیان و تمام افرادی که دلشان برای این مصحف شریف می‌تپد و در این اتمسفر تنفس می‌کشند باید کنش داشته باشند؛ نه واکنش تا بتوانند برنامه و اتفاقات را تحلیل کرده، سره را از ناسره و خوب را از خوب‌تر تشخیص دهند.

وی اضافه کرد: هیچ مدیری اعم از مدیران ارشد و مدیران میانی مطلق نیستند؛ چراکه تمام انسان‌ها دارای خصایص و ویژگی‌هایی همچون حب و بغض، نسیان و فراموشی هستند و انتظار ما این است که مدیران بتوانند این ویژگی‌ها را مدیریت کنند. داشتن سعه‌صدر و تحمل یکدیگر توقع ما از مسئولان است و شایسته نیست نگاه اداره من و اداره شما تسری داده شود. همه ما باید در چارچوب قوانین انجام وظیفه ‌کنیم.

آسترکی با تأکید براینکه نتیجه اختلاف در فضای اداری، نهادی و فعالیتی دودش به چشم فعالیت‌های قرآنی رفته و کمرنگ شدن چراغ فعالیت‌های قرآنی را به دنبال دارد که این آسیب، آسیب کمی نیست، تصریح کرد: جامعه ما دچار تغییر و تحولات سریع است و مدیران فرهنگی و مدیران مؤسسات و مراکز قرآنی باید سبک مدیریتی و سطح دانش خود را مطابق با تحولات اجتماعی ارتقا دهند تا بتوانند در مواقع ضروری صحنه‌گردانی کنند.

وی در تکمیل توضیحات خود عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با ساختن ایران قوی را یادآور شد و بیان کرد: عقب ماندن مدیران و مسئولان و سرگرم شدن به مناقشات اداری قاعدتاً موضع قدرت ما را به ضعف تبدیل می‌کند. یادمان باشد انجام فعالیت‌های قرآنی است که می‌تواند برای جامعه و انقلاب کادرسازی کند.

مخالف مطالبه‌گری نباشیم

آسترکی خودزنی را نتیجه اختلافات دانست و با یادآور شدن اتفاقات اخیر اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد استان، بیان کرد: در وهله اول روی صحبتم با مدیرکل محترم ارشاد است، ایشان باید با سعه صدر سخن فعالان قرآنی را شنیده و  برای بازدید و اطلاع از مشکلات و مطالبه آنان از این مراکز بازدید کند.

وی ادامه داد: روی دیگر سخنم با مسئول سابق دفتر قرآن و عترت ارشاد است، همه ما می‌دانیم که ایجاد اختلاف در بدنه دستگاهی در شأن قرآن نیست و بروز اختلافات باعث تضعیف فعالیت‌های دینی و قرآنی می‌شود. اگر مشکلی به وجود می‌آید باید در چارچوب قوانین اداری برطرف شود. نقل و پیگیری مسائل در شرایطی که امکان شنیدن حرف‌های دو طرف وجود ندارد، کار پسندیده‌ای نیست.

آسترکی با تأکید براینکه مطالبه‌گری یکی از ضرورت‌هاست و کسی با مطالبه مخالف نیست، اظهار کرد: تصور بنده است که فعالان قرآنی از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه مسئول دفتر قرآن و عترت برای گفتن و شنیدن نقدها دعوت کنند؛ چراکه شنیدن سخنان دو طرف باعث می‌شود تا کنشگران عرصه فرهنگی و قرآنی به تصمیم درست و اجماع برسند.

وی از نفوذی خواندن مدیرکل ارشاد از سوی یکی از فعالان قرآنی گلایه کرد و افزود: بیان این سخنان و استفاده از این ادبیات ناراحت‌کننده است و شایسته نیست فعالانی که در حوزه قرآن خدمت می‌کنند از این ادبیات و القاب استفاده کنند. حتی اگر افراد اشکالاتی هم داشته باشند پسندیده نیست با این برچسب‌ها خوانده شوند و باید از چنین ادبیاتی پرهیز شود. مدیران را به دست خودمان تضعیف نکنیم؛ چراکه نتیجه‌ای جز عدم انجام کارها ندارد. مدیری که قرار است از تمام انرژی، توان و وقت خود برای رسیدگی به امور و پیشبرد اهداف و برنامه‌ها استفاده کند درگیر زد و خورد می‌شود. قرآن ما را دعوت به برخاستن، شنیدن و قضاوت درست می‌کند.

آسترکی در ادامه گفت: البته اعتراض‌ها باید باشد. تذکر، بشارت‌ها و هشدارها منفعت به همراه دارد. قصد ندارم با این سخنان به قول معروف دل کسی را به دست آورم، معتقدم اگر فردی در دستگاهی کم‌کاری می‌کند باید به او تذکر داد، مطالبه کرد و فرصتی برای برطرف کردن اشکالات در نظر گرفت.

فضای نامناسب فرهنگی و قرآنی در روستاها

خالق کتاب «شهریار» ادامه داد: ما از بدنه ارشاد انتظار قوت و قدرت داریم. کم نیستند مجموعه‌های عریض و طویلی همچون شورای فرهنگ عمومی، شهرداری، ارشاد اسلامی، تبلیغات، اوقاف و ... که در حوزه قرآن فعالند و نقش‌آفرینی می‌کنند. چرا نباید از این دستگاه‌ها برداشت‌های مشترک داشته باشیم و با مدارا و تعامل با یکدیگر برخورد داشته باشیم.

وی بیان کرد: هر ثانیه خلل و کوتاهی در برنامه‌های فرهنگی و قرآنی خسارت‌های جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. وضعیت فعالیت‌های قرآنی در شهرستان ها و روستاها نامناسب است و در رابطه با فضای فرهنگی و قرآنی روستاها کم‌کاری می‌شود. تمام امکانات و تجهیزات نباید به مرکز استان محدود شود.

آسترکی در پایان با بیان اینکه جامعه قرآنی وابستگی به جایی جز قرآن ندارند، از شورای شهر گلایه کرد و گفت: از این مجموعه گلایه داریم که مقدمه‌سازی لازم برای توفیقات بیشتر فعالیت‌های قرآنی را انجام نداده است. لازم است دستگاه‌ها برای انجام فعالیت در حوزه قرآن با یکدیگر همگرایی و هم‌بستگی داشته باشند. همگرایی در فضای قرآنی ضروری است و با وجود ابزار رسانه‌ها و تبلیغات مسموم دشمنان، ما وسط میدان جنگ قرار داریم و باید هوشیارانه عمل کنیم.

انتهای پیام
captcha