از دستان خالی تا برکت خدا در سایه کارآفرینی
کد خبر: 4151761
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
ایکنا گزارش می‌دهد

از دستان خالی تا برکت خدا در سایه کارآفرینی

مردم ایران با واژه احسان، انفاق و کمک به نیازمندان بیگانه نیستند و از طرق مختلف محرومان را حمایت می‌کنند. کمیته امداد نیز در این راه توانسته در 45 سال اخیر کارنامه درخشانی از خود برجای بگذارد که بخش از آن را در این گزارش می‌خوانید.

کمیته امداد شازندبا پیروزی انقلاب اسلامی چیزی نگذشت که نهال سازمان‌ها و نهادهای مختلف همچون بسیج سازندگی، کمیته امداد و سایر نهادهای انقلابی برای رسیدگی هرچه بهتر به امور مردم به ویژه محرومان در دوردست‌ترین نقاط ایران به فرمان امام راحل کاشته شد و نیروهای جهادی برای تحقق فرامین امام و مقتدای خویش از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکردند.

کمیته امداد امام خمینی از اسفند سال 57 فعالیت خود را در مناطق محروم آغاز کرد تا اینکه گستره دامنه این فعالیت‌ها به بشاگرد یکی از محروم‌ترین نقاط ایران رسید. البته که پیشینه فعالیتی این نهاد به سال‌های قبل از انقلاب یعنی سال 42 همان دورانی که گروهی از یاران امام خمینی از سوی ایشان مسئولیت رسیدگی به خانواده زندانیان سیاسی را برعهده داشتند، بازمی‌گردد. امروز این نهاد چشم و چراغ خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌برخوردار است که با توسعه فعالیت‌های خود در عرصه‌های خودکفایی و توانمندسازی مددجویان، ایتام، محسنین، درمان بیماران، ساخت مسکن محرومان قوت قلبی برای خانوارهای تحت پوشش است.

کمیته امداد استان مرکزی ازجمله نهادهای موفق در عرصه‌های مختلف است و کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشته است. انجام تورهای خبرنگاری ازجمله مطالبات جامعه خبری استان است که گاه این زمینه با حضور اصحاب رسانه از اقشار مختلف فراهم می‌شود. تعدادی از جامعه رسانه‌ای استان روز گذشته، 10 تیر ماه به شهرستان شازند سفر کرده و با 2 کارآفرین، یک مرکز نیکوکاری و پروژه 21 واحدی آشنا شده است که مشروح این گزارش تقدیم مخاطبان می‌شود:

پرداخت 32 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به 365 خانواده

علی قاسمی، رئیس کمیته امداد شازند، تعداد خانوارهای شهرستان به جز توره و سربند را 20 هزار و 300 خانواده، بالغ بر 60 هزار نفر گزارش داد و افزود: از این تعداد 3 هزار خانواده بالغ بر 6 هزار و پانصد نفر تحت حمایت کمیته امداد هستند.

علی قاسمی

وی با بیان اینکه سال گذشته 32 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به 365 خانواده پرداخت شده است، ادامه داد: 300 خانواده در شهرستان دارای فرزند ایتام و محسنین هستند که از این تعداد 110 خانواده ایتام و 190 خانواده دارای فرزند محسنین هستند. سال گذشته خیرین و حامیان این فرزندان 4 میلیارد و 500 میلیون تومان کمک مستقیم کردند.

قاسمی با اشاره به اینکه برای 3 هزار خانواده تحت حمایت ماهیانه بالغ بر 3 میلیارد و 500 میلیون تومان پرداخت می‌شود، ادامه داد: سال گذشته حدود 35 واحد مسکونی با کمک کمیته امداد، خیرین و بنیاد مسکن انقلاب به بهره‌برداری رسید. در سال جاری نیز 21 واحد 77 متری به مناسبت هفته دولت به مددجویان اعطا می‌شود. برای این واحدها 12 میلیارد تومان هزینه شده است و به ازای هر خانواده 107 میلیون تومان کمک بلاعوض شده است. همچنین کمیته امداد نیز 50 میلیون تومان به خانواده‌ها وام قرض‌الحسنه داده است. خانواده‌ها برای دریافت این واحدها 100 میلیون آورده داشتند. 1260 متر زمین مسکن شهری به صورت رایگان از سوی مسکن و شهرسازی جهت ساخت این واحدها در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره کمیته امداد شازند از توسعه و ادامه‌دار بودن طرح‌ها از جمله طرح مسکن محرومان در شهرستان خبر داد و افزود: 25 واحد به جز شهر شازند و آستانه در مناطق روستایی در دستور کار قرار دارد. علاوه بر این 43 واحد نیز با کمک مسکن و شهرسازی در شهر مهاجران در برنامه کاری قرار دارد. همچنین 4 گروه جهادی در شهرستان فعال‌اند.

وی از فعالیت 14 مرکز نیکوکاری در شهرستان خبر داد و افزود: سال گذشته این مراکز مبلغی به ارزش 6 میلیارد تومان را جمع‌آوری و بین نیازمندان توزیع کرده‌اند. همچنین سال گذشته 65 سری جهیزیه به نیازمندان به ارزش 35 میلیون ریال اهدا شده است.

قاسمی به خودکفایی 250 خانواده تحت پوشش در دو سال گذشته و خروج آنان از حمایت این نهاد اشاره و تصریح کرد: با توجه به بافت غالب روستایی شازند با بیش از 60 روستا بیشترین آمار خودکفایی به بخش دامداری تعلق دارد. در حوزه اکرام نیز با رقمی بالغ بر 4 میلیارد و 500 میلیون تومان برای 300 خانواده رتبه اول را کسب کردیم.

وی با بیان اینکه توانمندسازی و کسب مهارت کارگران فصلی از دیگر برنامه‌های در دستور کارست، اضافه کرد: برای افراد تسهیلات اشتغال اعطا می‌شود. شهرستان قادر است برای این افراد تسهیلات دامداری در نظر گیرد. همچنین سال گذشته، 13 پنل خورشیدی برای خانواده‌ها تدارک دیده شد که می‌توانست منبع درآمدی برای آنان باشد. از ابتدای سال تاکنون تقریباً در هر ماه بیش از 10 خانواده ورودی کمیته امداد شهرستان است.

مسئولان حامی مشاغل خرد باشند

در ادامه جریان سفر به شازند از فتیرپزی سنتی که توسط زوج شازندی سیدمجتبی میری و فاطمه طالبی اداره می‌شود بازدید کردیم. آقای میری به خبرنگار ایکنا گفت: فعالیت خود را از سال 99 آغاز کرده و در مدت 4 سال با فراز و فرودهایی مواجه بودیم.

میری که از حرفه کاری خود به دلیل قطع سهمیه آرد از سوی اداره غلات رضایت کافی نداشت، ادامه داد: تا زمانیکه به ما آرد سهمیه‌ای تعلق می‌گرفت کار با رونق بیشتری همراه بود و پس از قطع سهمیه آرد را به صورت آزاد تهیه می‌کنیم. هر گونی آرد 50 کیلویی را 650 هزار تومان می‌خریم و اگر فتیر را کیلویی 150 هم پخت کنیم بازهم متضرر خواهیم شد.

فتیر

وی در رابطه با چگونگی ورود به این حرفه اظهار کرد: تا قبل از سال 99 کارگر بودم و شغل ثابتی نداشتم. همسرم با یکی از بانوان در فتیرپزی کار می‌کرد که پس از مدتی صاحب این کارگاه کار را رها کرد و بنده به همراه همسرم این شغل را ادامه دادیم که تا قبل از قطع سهمیه کار خوب بود، اما در حال حاضر امورات به سختی می‌گذرد.

میری از مسئولان انتظار کمک و مساعدت داشت و ادامه داد: توقع ما این است که سهمیه‌ای هرچند کم برای ما درنظر گیرند تا آرد را با مبالغ سنگین تهیه نکنیم. همه اقلام را با قیمت‌های سنگین تهیه می‌کنیم و حتی برخی از اقلام به سختی یافت می‌شود.

وی وام دریافتی از سوی کمیته امداد را 100 میلیون تومان بیان کرد و افزود: اعطای وام قرض‌الحسنه از سوی این نهاد به رونق تولید در هر زمینه‌ای که باشد کمک می‌کند. فقط افراد باید به استعداد، توان، مهارت، هدف و انگیزه خود اعتماد کافی داشته باشند. از سوی دیگر مسئولان نیز دست از حمایت افرادی که تازه شغلی را دایر کرده‌اند برندارند.

میری در پاسخ به این سؤال که آیا به افزایش تولید این محصول و ارسال به سایر شهرستان‌ها نیز فکری کرده‌اید یا خیر؟ گفت: واقعیت این است که با این قیمت اقلام به ویژه آرد انجام این کار بسیار سخت است و ما نیز از کمیته امداد برای گسترش و افزایش دامنه فعالیت تقاضایی نداشتیم.

توان تهیه آرد نداریم

فاطمه طالبی، همسر سیدمجتبی میری در ادامه گفت: انجام و ادامه کار برای ما مقرون به صرفه نیست و آرد بسیار گران است و امورات با سختی می‌گذرد. ممکن است دو روز خمیر برای تهیه فتیر آماده کنم و 3 روز آماده نکنم. حتی برای تهیه آرد گندم خریداری کرده، شسته و آسیاب می‌کنم که این کار نیز سختی‌های خودش را دارد. قبل از این آرد مبلغ 40 هزار تومان تهیه می‌کردیم و امروز باید به مبلغ 614 هزار تومان تهیه کنیم.

طالبی در مورد آشنایی با حرفه فتیرپزی بیان کرد: از زمان کودکی با پخت این خوراکی آشنا بودم و کنار مادرم آموزش دیدم. علاقه بسیار برای کار و ادامه این شغل داریم، اما توان تهیه آرد نداریم.

امیدآفرینی رمز موفقیت است

زهرا نجفی، کارآفرین و خودکفای دیگری است که از محل کارش بازدید به عمل آمد. او که همسرش را به دلیل حادثه‌ای از دست داده است حال با سخت‌کوشی و تلاش بیشتر دست روی زانوی خود گذاشته، به مددجو بودن بسنده نکرده و با راه‌اندازی کارگاه سبزی خردکنی نه تنها در سال 93 از توان، استعداد و انگیزه خود برای خارج شدن از این چرخه نهایت استفاده را برده است؛ بلکه با پشتکار برای دو نفر دیگر نیز اشتغال ایجاد کرده است.

وی ضمن تقدیر از حمایت‌های پیوسته کمیته امداد استان و شازند، ادامه داد: سال 93 فعالیت خود را در این حرفه با 700 هزار تومان وام این مجموعه فقط با خرید یک دستگاه خردکنی خانگی آغاز کرده و پس از توسعه و گرفتن وام‌های دیگر این کارگاه را سال 1400 راه‌اندازی کرده و بسیار رضایت دارم. سه سال کارآفرین هستم و تحت پوشش این مجموعه نیستم.

نجفی شکرگزاری، توکل به خدا و حمایت مسئولان را رمز موفقیت خود دانست و در پاسخ به این سؤال که چگونه ایده چنین کاری به ذهنتان رسید، گفت: دین مبین اسلام یک‌جا نشینی و رخوت را نکوهش کرده و ناپسند دانسته و ائمه اطهار(ع) نیز انسان‌ها را به پویایی و تحرک توصیه فرمودند. با وجود اینکه کمیته امداد حمایت‌هایی از مددجویان خود دارد، اما علاقه‌ای به تحت پوشش بودن مطلق نداشتم و داشتن را بسیار محبوب می‌دانستم؛ از این رو با توکل به خدا و داشتن روحیه خودباوری کار را آغاز و به موفقیت رسیدم. البته در این مسیر خیرینی هم بودند که مرا به ادامه مسیر امیدوار می‌کردند که این عامل زمینه موفقیتم را فراهم کرد.

وی داشتن وسیله نقلیه جهت جابه‌جایی کالا در کارگاه را یکی از انتظارات خود برشمرد و ادامه داد: به رونق کار بسیار علاقه دارم و با برندسازی می‌توان محصولات را به سایر شهرستان‌ها نیز ارسال کرد. کیفیت در کنار کمیت و رونق کار بسیار بااهمیت است و قصد دارم روزی بتوانم در این مسیر نیز گام بردارم.

نجفی حرکت را معنی موفقیت دانست و با بیان اینکه جوانان دست روی دست نگذارند و برای پیشرفت حرکت کنند، افزود: به جوانان توصیه می‌کنم دست از تلاش و اعتماد به خدا برندارند. خدا را در لحظه لحظه زندگی خود و در خلال مشکلات دیدم. من با دست خالی کارم را شروع کردم و به جمله معروف «از تو حرکت از خدا برکت» ایمان داشته و دارم. هیچ‌گاه نمی‌توان ادعا کرد کار کردم و نتیجه نگرفتم؛ چراکه وعده خدا قطعاً محقق خواهد شد.

در گوشه‌ای از کارگاه یخچالی برای نگهداری سبزی تعبیه شده بود که با اقدامی خلاقانه در معمولی آن تعویض و به در شیشه‌ای تغییر کرده بود که خانم نجفی در این مورد گفت: خرید یخچال با شکل و شمایل بازاری برای کارگاه قیمت سنگینی داشت و در اقدامی خلاقانه در یخچال منزل را با در شیشه‌ای تغییر داده و از آن در کارگاه استفاده کردم. قرار نیست برای هر وسیله هزینه گزاف کنیم. می‌توان در کنار تولید و رونق کار به خلاقیت جهت کاهش هزینه‌ها نیز فکر کرد.

شناسایی 537 نیازمند در 20 روستای آستانه و مناطق حاشیه

مرکز نیکوکاری امام حسین(ع) شهر آستانه از دیگر مراکز در نظر گرفته شده برای بازدید بود. برای آشنایی با نحوه فعالیت این مرکز جواد پاکپور، مسئول این مرکز گفت: این مرکز به همت خیرین و حمایت کمیته امداد شازند از سال 98 فعالیت خود را آغاز کرده است و با شناسایی خیرین منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بانک اطلاعاتی از نیازمندان تهیه و فعالیت‌ها در حوزه معیشتی، درمان، اشتغال، ازدواج و حامی‌یابی ایتام و محسنین آغاز شد.

مرکز نیکوکاری

وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات این مرکز شامل حال 20 روستا و محرومان حاشیه‌نشین می‌شود، ادامه داد: تهیه جهیزیه، اعطای وام اشتغال، کمک به ساخت و مرمت منازل مددجویان، کمک به درمان، تهیه لوازم منزل، اعزام به مشهد مقدس ویژه زائر اولی‌ها، اعزام زوجین جوان به مشهد، تهیه اقلام نوشت‌افزاری ازجمله خدماتی است که ارائه می‌شود.

پاکپور با بیان اینکه مرکز نیکوکاری امام حسین(ع) آستانه 207 مددجو تحت پوشش دارد، اما در مجموع 538 نیازمند شناسایی شده است، ادامه داد: سعی ما براین است که عدالت اجتماعی رعایت شود و با کمک سایر دستگاه‌ها بسیج سازندگی و کانون آستان قدس رضوی از موازی‌کاری پرهیز شود. برای عید قربان امسال نیز 2 رأس گوسفند تهیه شده و با تهیه سایر اقلام 30 بسته معیشتی تهیه و در اختیار محرومان قرار گرفت.

پروژه 21 واحدی

بازدید از پروژه 21 واحدی مسکن محرومان آخرین مجموعه‌ای بود که مورد بازدید قرار گرفت. خانم عبدی که مالک یکی از واحدها بود، در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: 14 سال قبل به دلیل اعتیاد همسرم جدا شدم و به همراه دخترم در منزل پدری زندگی می‌کنم. با توجه به توان و استعدادی که داشتم در حرفه خیاطی وارد شده و کارگاهی راه‌اندازی کردم.

وی از قیمت سنگین اجاره‌بها منزل مسکونی گفت و افزود: تهیه مسکن برای افرادی همچون ما سنگین است، اما با کمک و حمایت کمیته امداد این واحدها در اختیار مددجویان قرار می‌گیرد. امید است هفته دولت این واحدها تکمیل و به بهره‌برداری رسد.

این گزارش کوتاه تنها گوشه‌ای از خدمات انجام شده از سوی کمیته امداد را به تصویر کشیده و امید است مسئولان با مطالعه این دغدغه‌ها مشکلات جامعه را برطرف کنند. به‌طور مثال اداره غلات می‌تواند با عقد تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد آرد مورد نیاز فتیرپزها را تهیه و طی سلسله مراحلی نسبت به نحوه استفاده این کارگاه‌ها نظارت کافی داشته باشد.

انتهای پیام
captcha