متسابقان برای شرکت در مسابقات قرآن حرفه‌ای تمرین نمی‌کنند
کد خبر: 4156136
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
ایکنا گزارش می‌دهد

متسابقان برای شرکت در مسابقات قرآن حرفه‌ای تمرین نمی‌کنند

مرحله شهرستانی چهل و ششمین دوره مسابقات اوقاف اراک در گروه آقایان با حضور 134 متسابق در رشته‌های آوایی با حضور شرکت‌کنندگان شهرستان‌های آشتیان، اراک، خنداب، کمیجان و فراهان برگزار شد. ایکنا از روند این مسابقات گزارش می‌دهد.

داوران و شرکت کنندگان مسابقات قرآن استان مرکزی

دور اول مرحله شهرستانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان از 8 تیر ماه با حضور بانوان زرندیه در این شهرستان آغاز شد و در روز نهم همین ماه با حضور شرکت‌کنندگانی از شهرستان‌های زرندیه، تفرش و ساوه در امامزاده سیداسحاق(ع) ساوه به پایان رسید. همچنین بخش دوم مرحله شهرستانی به میزبانی اراک در سه روز برگزار شد. این دوره از مسابقات در بخش آقایان با حضور 134 شرکت‌کننده از شهرستان‌های آشتیان، فراهان، اراک، خنداب و کمیجان در امامزاده عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س) با داوری آقایان مرتضی مختاری، احمد صابرنژاد، عبدالرضا هدایتی، مجید جدیدی و مسعود اکبری برگزار شد. ایکنای استان مرکزی، با تعدادی از داوران و شرکت‌کنندگان گفت‌و‌گویی انجام داده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

محمد مست‌علی، شرکت‌کننده در رشته اذان از اراک، گفت: مسابقات قرآن اوقاف از بالاترین سطح برگزاری برخوردار است و انتظار ما این است شرایط آموزش برای همه رشته‌ها فراهم شود. امکاناتی که باید برای آمادگی مسابقات ویژه مؤذنان فراهم می‌شد در شهر ما فراهم نشده است و اگر فراهم شده است اطلاع‌رسانی نشده است.

مؤذنان به‌طور شخصی تمرین می‌کنند

وی با بیان اینکه مؤذنان به دور از چشم استاد و به طور شخصی تمرین می‌کنند، ادامه داد: پیشنهاد ما به مسئولان این بود که حداقل یک ماه قبل از برگزاری مسابقات کارگاه آموزشی ویژه مؤذنان برگزار شود. بدون تردید برگزاری این دوره‌های آموزشی به ارتقای اذان‌گویان منتج شده و شاهد رشد تمام شرکت‌کنندگان خواهیم بود.


بیشتر بخوانید:


مست‌علی از داوری رشته اذان در استان ابراز رضایت‌مندی کرد و افزود: اگر مؤذن در محضر داور اذان بگوید، قطعاً می‌تواند از نقطه نظر داوران حاضر استفاده کرده و درصدد رفع اشکالات خود برآید. البته ارسال فایل به تهران برای داوری در شرایطی که مؤذن آماده است با استرس کمتری همراه است.

وی با اشاره به اینکه کمبود جلسات تخصصی قرآن در شهر احساس می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه آن‌طور که باید و شاید به این مهم بها داده نمی‌شود. انتظار ما از تمام مسئولان و متولیان امر قرآن این است که اگر این جلسات در طول سال ادامه ندارد، اما حداقل سه ماه قبل از شروع مسابقات برگزاری کارگاه‌های قرآنی را جدی بگیرند تا شرکت‌کنندگان با آمادگی بیشتر در مسابقات شرکت کنند.

مست‌علی با بیان اینکه مؤذنان استان به ویژه اراکی‌ها توانایی لازم برای ضبط و پخش اذان از شبکه آفتاب را دارا هستند، ادامه داد: اگر اوقاف با شورای عالی قرآن ارتباط برقرار کرده و تیمی برای ارزیابی اذان مؤذنان استان ارسال شود، می‌توان شاهد پخش اذان مؤذنان بومی در شبکه استانی بود. بدون تردید برقراری این ارتباط به ارتقای سطح اذان‌گویان منتج خواهد شد.

داوطلبان ثبت‌نام در مسابقات را جدی بگیرند

حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف استان مرکزی، گفت: امسال مرحله شهرستانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف از 8 تیر ماه به میزبانی زرندیه در بخش بانوان آغاز شد و در روز نهم همین ماه به میزبانی ساوه و با حضور شرکت‌کنندگانی از شهرستان‌های زرندیه، ساوه و تفرش ادامه پیدا کرد. خوشبختانه جامعه آماری بانوان زرندیه چشمگیر بود و به همین دلیل مسابقات در این شهرستان به صورت مجزا ویژه بانوان در مأمونیه برگزار و مورد استقبال شرکت‌کنندگان و حتی مسئولان قرار گرفت.

حجت الاسلام حسن دهقانی

وی با بیان اینکه ثبت‌نام امسال از کیفیت و جامعه آماری خوبی نسبت به مشابه سال قبل برخوردار بود، اضافه کرد: اگر داوطلبان ثبت‌نام در مسابقات به ویژه در بخش آوایی را جدی گرفته و کیفی‌سازی کنند، قطعاً از رشد قابل قبولی برخوردار خواهند بود. میزبانی زرندیه متناسب با جامعه آماری انجام شد و تجربه بسیار خوبی نیز به دنبال داشت. شرکت‌کنندگان بدانند اگر ثبت‌نام را جدی کرده و آمار را به حدنصاب کیفی برسانند مسابقات در شهرستان خودشان برگزار خواهد شد.

دهقانی در تشریح وضعیت برگزاری مسابقات اراک نیز گفت: آمار اراک حاکی از این بود که دو مکان مجزا با دو تیم داوری در نظر بگیریم یا اینکه با یک تیم داوری مسابقات در 2 روز برگزار شود. سال گذشته مسابقات در دو سالن نزدیک بهم و با دو تیم داوری در نظر گرفته شد که این امر به دلیل تلاقی صداها و رفت‌و‌آمدهای بسیار نارضایتی داوران و متسابقان را به همراه داشت.

وی در تکمیل توضیحات گفت: امسال برای رفع این مشکل، مسابقات در 2 روز برگزار شد که خوشبختانه هم متسابقان و هم تیم داوری از این امر رضایت داشتند. با توجه به داوری مسابقات در 2 روز موفق به برنامه‌ریزی منطقی برای حضور داوطلبان شدیم که این امر باعث شد متسابقان در ساعت تعیین شده و به دور از خستگی و معطل ماندن در جایگاه قرار گیرند. برای سال آینده اگر ثبت‌نام بخش آقایان نیز از حدنصاب خوبی برخوردار باشد این مسابقات نیز در 2 روز برنامه‌ریزی خواهد شد.

رئیس اداره قرآنی اوقاف استان با اشاره به اینکه تیم داوری و متسابقان از نظم و آرامش حاکم در فضای مسابقات رضایت داشتند، اظهار کرد: تعدادی از شرکت‌کنندگان با توجه به تجربه معطلی سال‌های گذشته حس خوبی به حضور در مسابقات نداشتند و از ثبت‌نام صرف‌نظر کردند یا با وجود ثبت‌نام در مسابقات شرکت نکردند. این نگاه برای شخص بنده جای نگرانی داشت که در گذشته کوتاهی‌هایی صورت گرفته است. برنامه‌ریزی فضای مسابقات برای شرکت‌کنندگان باید سرشار از نظم، آرامش، همراه با زمان‌بندی مناسب و کمترین اتلاف وقت باشد.

دهقانی برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر شهرستانی اراک را یکی از اتفاقات خوب برشمرد و افزود: برگزاری این مراسم می‌تواند در ایجاد انگیزه بسیار مؤثر واقع شود. متأسفانه سال گذشته ناخواسته مراسم تجلیل ویژه برگزیدگان اراکی برگزار نشد و منتخبان با مراجعه به اداره اراک جوایز خود را دریافت کردند. امسال این روند تغییر کرد و برترین‌ها همان شب تقدیر شدند.

وی از ثبت‌نامی‌های در مسابقات گلایه کرد و گفت: برخی از متسابقان نه تنها نسبت به سال قبل در همان سطح ماندند، بلکه از جهت کیفی اُفت دارند و این امر شایسته استان نیست. از دل مسابقات شهرستانی، افراد به مسابقات استانی راه‌یافته و از بین آنان نمایندگان استان به کشوری راه پیدا می‌کنند. آنچه در سطح شهرستان‌ها شاهدیم نمی‌توان امید داشت در سطح کشوری رتبه‌آور باشیم و این روند قابل پذیرش نیست.

دهقانی ادامه داد: آموزش شرکت‌کنندگان فقط وظیفه اوقاف نیست و تمام دستگاه‌ها و نهادهای متولی باید در حوزه در کنار اوقاف نقش‌آفرین باشند. در این حوزه از نقش خود داوطلب و تلاشش برای ارتقا نباید غافل شد. ماندن در یک سطح و کاهش سطح شرکت‌کنندگان برای بنده که سه سال در این حوزه د حال خدمت هستم غصه بزرگی است و افت شرکت‌کنندگان در مرحله شهرستانی علامت خوبی نیست.

در مسابقات فقط رتبه‌آوران دوره‌های گذشته می‌درخشند

مجید جدیدی، داور تجوید این دوره از مسابقات قرآن اوقاف، با بیان اینکه مسابقات امسال رشد محسوس و قابل توجهی نسبت به سال قبل نداشت، ادامه داد: امسال شاهد پدیده یا تلاوت قوی از سوی تمام شرکت‌کنندگان نبودیم، فقط تک‌ستاره‌هایی که همیشه در مسابقات رتبه‌آور هستند خوب بودند.

مجید جدیدی

وی با بیان اینکه دعاخوانان از سطحی قابل قبول برخوردار بودند، اما در رشته حفظ و ترتیل شاهد حضور پدیده نبودیم، اظهار کرد: در رشته ترتیل همان‌هایی که رقیب هستند خوب تلاوت کردند و از آن پس سطح مرتلان بسیار کاهش یافت.

جدیدی نظم در برگزاری مسابقات امسال را قابل تقدیر دانست و اضافه کرد: روند ثبت‌نام داوطلبان در مسابقات امسال از نظم بهتری نسبت به سال‌های گذشته برخوردار بود.

متسابقان حرفه‌ای تمرین نمی‌کنند

مسعود اکبری، داور حسن حفظ این دوره از مسابقات اوقاف، با اشاره به اینکه هر مسابقه‌ای دارای نقاط ضعف و قوت است، ادامه داد: برگزاری مسابقه در مکانی معنوی نقطه مثبت تلقی می‌شود، نداشتن انگیزه بعث شده تا متسابقان از تمرین حرفه‌ای دور بمانند. به جرئت می‌توان ادعا کرد هیچ‌یک از متسابقان برای شرکت در مسابقات حرفه‌ای کار نمی‌کند. قاریان، مرتلان، حافظان، مؤذنان و دعاخوانان دیدشان برای شرکت در مسابقات حرفه‌ای نیست.

اکبری از زحمات انجام شده در برگزاری مسابقاتی با نظم تقدیر کرد و ادامه داد: کمیت شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته بهتر بود، اما از لحاظ کیفی در بهترین حالت ممکن می‌توان گفت با سال گذشته برابری می‌کرد و شاهد اتفاق خاصی نبودیم.

مسعود اکبری

وی در رابطه با متسابقان نیز گفت: تلاش شرکت‌کنندگان استان ما نسبت به برخی استان‌ها بسیار کمتر است و بدون شک کسب رتبه از سوی افرادی که تلاش نمی‌کنند در مسابقات کشوری دور از عدالت است. نمایندگان ما تلاش نمی‌کنند و کم‌توجهی به تمرین مستمر خروجی جز آنچه در کشوری شاهدیم ندارد. مسابقات بدون آموزش فایده و تأثیر ندارد. قاری یا حافظ برای موفق شدن در مرحله‌ای و کسب رتبه یا امتیازی ویژه باید تمام توان و ظرفیت خود را صرف قرآن کند، اما به دلیل نداشتن انگیزه و مشاهده برخوردهایی از سوی برخی مسئولان از این کار خودداری کرده و تمام وقت خود را صرف درآمد جهت امرارمعاش زندگی می‌کنند و در کنار این امر تمرین هم می‌کنند. تعدادی از مسئولان قرآنی چون زحمت تمرین حرفه‌ای در حوزه قرآن را نچشیده‌اند نمی‌دانند درد جامعه قرآنی چیست.

دورهمی اساتید و جوانان قرآنی مزیت برگزاری مسابقات

مرتضی مختاری، داور وقف و ابتدا این دوره از مسابقات، با بیان اینکه متسابقان مرحله شهرستانی در سه سطح قوی، متوسط و ضعیف قرار داشتند، ادامه داد: ضروری است تا متسابقان و مسئولان آموزش را جدی بگیرند و شرکت‌کنندگان خود را فقط به روز مسابقه محدود نکنند و حتما برای شرکت در این رویداد مهم آموزش ببینند تا از سطح بالاتری برخوردار باشند.

مرتضی مختاری

وی با اشاره به اینکه سطح متسابقان نسبت به سال گذشته پیشرفت چشمگیری نداشته و در شرایط مشابهی نسبت به سال گذشته قرار داشت، سطح تلاوت‌ها را متوسط ارزیابی کرد و افزود: انتظار ما این است که پیشرفت‌های قابل توجهی از سوی شرکت‌کنندگان شاهد باشیم، اما متأسفانه این اتفاق کمتر رخ می‌دهد.

مختاری در ادامه توضیحات خود بیان کرد: در رشته حفظ نیز برخی از حفاظ مرور کافی ندارند که این امر به انگیزه شرکت‌کنندگان بستگی دارد. ایجاد انگیزه بین حافظان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مسئولان شهرستانی و استانی با اخذ تدابیری باید کاری کنند تا حافظان جدی‌تر وارد عمل شوند. بدون شک مشوق‌های مالی و معنوی به افزایش انگیزه کمک می‌کند؛ چراکه حافظان به ویژه حافظان کل بخشی از زندگی خود را در این مسیر می‌گذرانند.

وی حضور اساتید، جوانان و پیشکسوتان قرآنی در کنار یکدیگر، دیدار چهره به چهره، آشنایی متسابقان با یکدیگر و داوران و تبادل نظر و تجربیات را از مزیت‌های مسابقات قرآن برشمرد و اضافه کرد: با وجود اینکه امامزادگان واجب‌التعظیم دارای جایگاه ارزشی بوده و از این جهت برای ما مهم هستند، اما به دلیل تردد و مشرف بودن به خیابان اصلی، از نظر فنی شرایط برگزاری مسابقات را ندارند. از طرفی بهتر است با افزایش آمار متسابقان، مسابقات جهت حفظ دقت داوران و پرهیز از خستگی در 2 روز انجام شود.

بودجه‌های قرآنی در همین مسیر هزینه شود

محمد شریفی، شرکت‌کننده در رشته ترتیل، سطح رقبا را نسبت به سال گذشته بهتر توصیف کرد و افزود: هیئت داوران از تیمی حرفه‌ای با دقت نظر بالا تشکیل شده بود که این امر نشان‌دهنده این است که سازمان اوقاف در تربیت داوران و دوره‌های داوری که برگزار کرده استانداردهای لازم را در مقایسه با داوری کشوری لحاظ کرده است. مسابقات امسال از نظم و دکور زیبا و تخصصی برخوردار بود و ایجاد تغییر مطلوب در جایگاه به آرامش شرکت‌کنندگان هنگام تلاوت منتج شد.

محمد شریفی

وی در مورد انتظارات جامعه قرآنی از مسئولان نیز بیان کرد: قرآن مهجور است، قاریان و حاملان این مصحف شریف که از کودکی در این مسیر قرار داشته و گام برمی‌دارند نیز به دلیل اینکه مسئولان ادارات و نهادها از قرآنیان انتخاب نمی‌شوند، غریب هستند. وقتی افراد با سختی این فضا آشنا نباشند بدون شک درکی از فضا نداشته یا درک کمتری دارد؛ از این رو نمی‌تواند ارتباط خوبی با فعالان این حوزه برقرار کند.

شریفی افزود: انتظار ما از مسئولان قرآنی و فرهنگی این است که بیداری فطرت در درون خود ایجاد کنند. قاریان قرآن می‌توانند خوانندگان قوی در حوزه موسیقی باشند، اما به لطف قرآن و عنایت خداوند قاری شدند؛ از این رو لازم است به آنان بهای بیشتری نسبت به خوانندگان داده شود، کما اینکه شاهدیم گاه برعکس رخ می‌دهد.

وی افزود: انتظار دیگر ما این است که بودجه قرآنی صرف فعالیت در همین حوزه شود. کم‌توجهی یا بی‌توجهی، قصور آگاهانه یا ناآگاهانه نداشته باشند. وضعیت موجود بین مردم زنگ خطر برای مسئولان است. اگر در سال‌های آینده نسل جوان به قرآن توجه نکنند، فعالان این حوزه جایگاهی بین مردم نخواهند داشت و مسئولیت این امر رسماً متوجه برنامه‌ریزان قرآنی و فرهنگی است.  

آموزش در کنار مسابقات به پیشرفت منتج می‌شود

مهیار قاسمی، شرکت‌کننده رشته ترتیل، گفت: به نظر می‌رسد امسال شرکت‌کنندگان تفاوت چندانی با سال گذشته نداشتند و در این رشته شاهد رقابت جدی بین شرکت‌کنندگان نبودیم. رقابت فقط بین چند نفر است و فاصله نمرات با سایر رقبا گاه به 10 تا 15 امتیاز نیز می‌رسید.

مهیار قاسمی

وی با بیان اینکه مسئولان باید آموزش را جدی بگیرند تا شاهد رشد شرکت‌کنندگان در رشته‌های مختلف باشیم، افزود: آموزش می‌تواند در کنار مسابقات تأثیر جدی در پیشرفت داشته باشد و سطح کیفی که نتیجه آن کسب رتبه برتر کشوری است را ارتقا بخشد. به طور مثال دوره آموزشی سال گذشته باعث شد تا از 7 نماینده استان در مقدماتی کشوری، 5 نفر فینالیست شده و خانم شیخی به رتبه اول ترتیل در بخش بانوان دست یابد که این امر نتیجه کارگاه آموزشی است و نباید فقط به برگزاری مسابقات اکتفا کرد.

امیرحسین حصارعراقی، شرکت‌کننده ترتیل، سطح رقبا را مطلوب دانست و با بیان اینکه با تمرین بیشتر می‌توان مرحله شهرستانی قوی‌تری برگزار کرد، از کمی جلسات قرآن در سطح شهر اراک گلایه کرد و افزود: تعداد جلسات آموزش قرآن در اراک کم است و اکثر مناطق با کمبود جلسات مستمر مواجه هستند. جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به قرآن به دلیل نداشتن امکانات و جلسات از این فضا دورند و بهتر است مسئولان برای این امر فکری کنند.

عبدالرضا هدایتی

عبدالرضا هدایتی، داور لحن این دوره از مسابقات، نیز ایجاد نظم در مسابقات قرآن را از مزیت‌های این دوره دانست و افزود: متسابقان برای شرکت در مسابقات باید دغدغه بیشتر داشته باشند و برای حضور تمرین کافی داشته باشند.

هدایتی ایجاد انگیزه برای حضور بیشتر در مسابقات و سایر رویدادهای قرآنی را ضروری برشمرد و اظهار کرد: به نظر می‌رسد سطح شرکت‌کنندگان تغییری نسبت به سال گذشته نداشت و برای تشویق باید تدابیر بهتری از سوی تمام مسئولان اتخاذ شود؛ چراکه اوقاف هرچه در توان دارد برای مسابقات می‌گذارد و لازم است همه دستگاه‌ها به سهم خود در حوزه آموزش و ایجاد انگیزه وارد شوند.

پرونده مرحله شهرستانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف اراک بسته شد و آخرین گروه متشکل از شهرستان‌های خمین، دلیجان، شازند و محلات نیز جمعه، 30 تیر در خمین با یکدیگر رقابت خواهند داشت. امید است در فاصله کوتاهی که تا مرحله استانی مانده است متسابقان بر تلاش خود بیفزایند تا شاهد رقابتی قوی در این مرحله باشیم.

انتهای پیام
captcha