آخرین تصمیمات در مورد مسجد امام خمینی(ره)؛‌ قرار بر تعطیلی نیست
کد خبر: 4161864
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
ایکنا گزارش می‌دهد

آخرین تصمیمات در مورد مسجد امام خمینی(ره)؛‌ قرار بر تعطیلی نیست

چندی پیش گزارشی مبنی بر نامناسب بودن سرویس‌های بهداشتی، وضوخانه و فضای مسجد امام خمینی(ره) اراک منتشر شد و حال اخباری حاکی از تعطیلی مسجد به گوش می‌رسد که این موضوع را ایکنا مورد بررسی قرار داده است.

محسن خیرمند، علی اکبر اسدی و حجت الاسلام علی رودبارانی

با افزایش سفرهای بین‌ استانی و ترددها، اقامه نماز اول وقت در طول سفر به یکی از دغدغه‌های نمازگزاران تبدیل شده بود؛ از این رو احداث مساجد و نمازخانه‌های بین‌راهی در دستور کار قرار گرفت. از همان ابتدا برای اقامه نماز در مساجد و نمازخانه‌ها ملزوماتی همچون تهیه وضوخانه و سرویس‌های بهداشتی در نظر گرفته شد؛ اما رفته رفته رسیدگی به نمازخانه‌ها و مساجد رنگ باخت و تقریباً همه در طول سفر با مشکلاتی نظیر عدم رعایت بهداشت و نامناسب بودن فضای مساجد مواجه شدیم.

بارها و بارها نیز به این مسئله از سوی رسانه‌ها پرداخته شده است و این تکرار باعث شده امروز مشکلات مساجد به مشکلی نخ‌نما تبدیل شود. چندی پیش ایکنای استان مرکزی گزارشی با عنوان «امکانات مسجد امام خمینی(ره) اراک در شأن نمازگزاران نیست» منتشر و به شرایط نامناسب مسجد اشاره کرد. شنیده‌ها حاکی از تعطیلی مسجد و بسته شدن در آن به روی مسافران داشت که در این رابطه با حجت‌الاسلام علی رودبارانی، دبیر ستاد اقامه نماز استان؛ احمد وفایی، مشاور حقوقی شرکت‌ شهرک‌ها و مشاور هیئت مدیره؛ علی‌اکبر اسدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی و محسن خیرمند، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت‌وگویی داشته‌ایم که تقدیم مخاطبان می‌شود:

حجت‌الاسلام علی رودبارانی، دبیر ستاد اقامه نماز استان، در این رابطه گفت: بارها در مورد این مسجد و مشکلاتش در جلسات متعدد صحبت شده است. متأسفانه کار به نتیجه خاصی نرسید. در جلسه اخیری که با آقای استاندار داشتیم از ایشان خواستم برای پایان دادن به این داستان در مسجد از سمت سه راهی خمین برای مسافران بسته شود؛ چراکه وجود مشکلات بسیار و عدم رسیدگی به وضعیت مسجد و سرویس‌های بهداشتی آبروی استان و اراک را با مخاطره رو به رو خواهد کرد.  

وی با بیان اینکه ستاد اقامه نماز در طول این سال‌ها برای رعایت بهداشت و رسیدگی به وضعیت مسجد و سرویس‌های بهداشتی با اعزام گروه‌هایی اقدام به نظافت این سرویس‌ها کرده است، ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر رسیدگی به وضعیت مسجد و سرویس بهداشتی رها شده است.

حجت الاسلام رودبارانی

رودبارانی با اشاره به نزدیک بودن اربعین حسینی و تردد زوار اباعبدالله(ع) از محورهای مواصلاتی استان، اضافه کرد: برای رفع حوائج مردم و زائران باید فکری اساسی و ماندگار کرد. اگر قرار بر تعطیلی و بسته شدن در مسجد از سمت جاده اصلی است باید طرحی جایگزین را پیشنهاد داد. البته برخی طرح‌های جایگزین پیشنهاد شده است، اما این جایگزینی هنوز برای مسافران ناشناخته است و برای آشنایی کامل باید اطلاع‌رسانی کرد.

وی با بیان اینکه طرح جایگزین باید در صورت توافق دستگاه‌ها و متولیان امر در اسرع وقت صورت گیرد تا فرصت برای آماده‌سازی فضای ویژه مسافران اربعین انجام شود، ادامه داد: اگر بنا به اجرای طرح جایگزین نیست، باید همین فضای در اختیار را برای رفاه حال مسافران ساماندهی کرد و پس از ماه صفر اقدامات و تصمیم‌گیری‌های بهتر صورت گیرد.

اگر توان رسیدگی ندارند مسجد تعطیل شود

رودبارانی مشکل اصلی را شهرک شهرک‌ها بیان کرد و افزود: مسجد سال‌ها قبل با دو در ورودی ساخته شده است که یک در رو به جاده اصلی و در دیگر به سمت شرکت شهرک‌ها باز می‌شود. چندین مغازه در ورودی مسجد از سوی جاده در نظر گرفته شده بود که این امر بار ترافیکی را ایجاد می‌کرد. در حال حاضر نیز این مغازه‌ها پلمپ شده است. شرکت‌ شهرک‌ها ماهیانه مبالغی را از این مغازه‌ها دریافت می‌کردند، اما این مبلغ خرج مسجد و سرویس بهداشتی نشده و خرج خود شرکت شهرک‌ها می‌شد.

وی ادامه داد: سال گذشته پیگیری لازم برای جانمایی سرویس‌های بهداشتی کانکسی در نظر گرفته شد، اما متأسفانه مورد استفاده قرار نگرفت و باب گلایه و نارضایتی را به دنبال داشت. پیشنهاد بنده این بود که اگر توان رسیدگی ندارند تعطیل شود؛ چراکه بسیاری از مردم و مسافران از وضعیت نامناسب آن گلایه دارند. سرویس‌های بهداشتی در مجاورت این مسجد مستهلک شده است. بسیاری از مسافران از این محور تردد دارند و به واسطه سیل جمعیت وارده به مسجد و سرویس‌ها باید برای ساماندهی و بهداشت کاری کرد. به نظر می‌رسد برای حفظ بهداشت باید این سرویس‌ها تخریب و بار دیگر ساخته شود یا مرمت اساسی صورت گیرد.

رودبارانی با بیان اینکه زمزمه تخریب سرویس‌ها و بسته شدن در سمت جاده مسجد از سال گذشته وجود دارد و از همان زمان رسیدگی به وضعیت آن دچار اختلال شد، اظهار کرد: هریک از مسئولان در جایگاه خود اظهارنظری دارند که نظرات آنان در جای خود قابل احترام و صحیح است، اما در مجموع برای رفع این مشکل باید مسئله را حل کرد. در جلسه شورای اقامه نماز آقای استاندار دستور پیگیری اعلام کرد و پیرو دستور ایشان با مسئولان شرکت‌شهرک‌ها، هیئت‌امنا، دادگستری و نیروی انتظامی جلسه گذاشتیم و بنده مصر بودم که این مسجد حفظ شود، اما به خروجی مناسب دست نیافتیم. اصلاح کلی کار مدنظر است و باید در دستور کار قرار گیرد.

توقف نامناسب و ترافیک؛ مشکل اصلی مسجد

محسن خیرمند، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی، نیز در مورد بسته شدن در مسجد از سمت میدان گفت: بنا به تعطیلی مسجد نداریم. توقف در کنار میدان، بزرگترین مشکلی است که در این محدوده وجود دارد و تا امروز صدا‌و‌سیما از این مشکل 15 خبر پخش کرده است. توقف خودروها باعث ایجاد ترافیک شده است و پل‌سازی که در حال انجام هست نیز این امر را تشدید کرده است.

وی بیان کرد: پیشنهاد ما این است که ورودی و محل پارکینگ مسجد جا‌به‌جا شود که مسافران کنار میدان توقف نکنند که شورای ترافیک با این امر مخالفت کرد. متأسفانه خودروها در این محدوده دوبل یا حتی سوبل پارک می‌کنند و این امر باعث ترافیک در این محدوده می‌شود.

محسن خیرمند

خیرمند با بیان اینکه بیش از 70 یا 80 درصد توقف‌های این محدوده برای خرید از دکه موجود و استفاده از سرویس‌های بهداشتی است، اضافه کرد: ما با باز بودن در مسجد از سمت میدان مشکلی نداریم و دستور ما به جابه‌جایی دکه بود و جانمایی در پارک شهید باهنر یا پارک جنگلی نیز صورت گرفت تا مسافران برای خرید و استراحت از این مکان استفاده کنند. اگر نظر پلیس در توقف خودروها برای اقامه نماز در محدوده میدان تأمین شود ما هیچ مشکلی نداریم. برای معاونت عمرانی شورای ترافیک نامه‌ای ارسال شده است که پاسخ آن اعلام خواهد شد.

پیشنهاد ایجاد پارکینگ جهت توقف خودروها فراموش شد

احمد وفایی، مشاور حقوقی شرکت‌شهرک‌ها و مشاور هیئت مدیره، در خصوص ساخت و تجهیز این مسجد گفت: این مسجد 30 سال قبل ساخته و مورد بهره‌برداری عموم مردم و مسافران قرار گرفت. مشکلات این مسجد ادامه دار است و بارها برای رفع مشکلات با معاون اجتماعی دادگستری و مسئولان ذی‌ربط جلسات متعددی برگزار شده است. اولین مشکل ما دست‌فروش‌های دور میدان بود؛ چراکه با وجود توقف اتوبوس‌ها و خودروهای عبوری بار ترافیکی در این محدوده افزایش پیدا می‌کرد و این موضوع مورد انتقاد نیروی انتظامی قرار گرفت. البته در حال حاضر که این میدان در حال توسعه است دست‌فروش‌ها جمع شدند.

وی ادامه داد: پلیس مستقر در این محدوده فقط به کمربندهای ایمنی حساس بود و رانندگان فاقد کمربند را جریمه می‌کرد، اما به خودروهایی که دوبل پارک می‌کردند و باعث ترافیک می‌شدند تذکر نمی‌داد یا آنان را جریمه نمی‌کرد؛ از این رو مسئولان وجود مسجد را باعث ایجاد ترافیک سنگین می‌دانستند. بنده اواخر دی ماه و ابتدای بهمن سال گذشته اعلام کردم که حدود 3 تا 4 هزار متر زمین را برای تبدیل به پارکینگ در اختیار شهرداری قرار می‌دهیم. تا ماشین‌های نمازگزار به داخل شهرک وارد شده و از مسجد و سرویس‌های بهداشتی استفاده کنند. از اجرای طرح آقای خیرمند موافقت کرد. در این جلسه پیشنهاد شد که جاده قدیم خمین را آسفالت کرده و ماشین‌های اصفهان، دلیجان، خمین و محلات از این مسیر تردد کنند که بار سنگین ترافیکی به این مسیر هدایت شود. دوستان شهرداری همچون آقای بیاتیان با این طرح نیز موافقت کردند. قرار براین شد که از این مسیر بازدید میدانی شود که با بارش سنگین برف در آن مقطع زمانی این کار انجام نشد و جلسه بی‌اثر ماند.

وفایی در تکمیل سخنان خود افزود: مسئولان به دستور آقای خیرمند جای پارکینگ را مشخص کرده و آقای بیاتیان نیز اعلام کردند که در مدت زمان چند روز نرده‌ها را برداشته و به مکانی برای پارک خودروهای مسافران عبوری تبدیل خواهند کرد. چند روز از این اتفاق گذشت و پس از چند ماه به فراموشی سپرده شد. معاون دادگستری نیز پس از چندی اعلام کردند که درب مسجد از سمت میدان به دلیل ایجاد بار ترافیکی باید بسته شود و درب فقط از سمت شرکت‌ شهرک‌ها باز باشد، بنده مخالفت کردم. فردای همان روز شاهد بودیم که مأموران نیروی انتظامی با پاکبانان شهرداری برای بستن درب مسجد از سمت میدان آمدند و کیوسک‌های خرید را جمع کرده و دستور بسته شدن دادند؛ از این رو در سمت میدان را جوش داده و بستند، اما پس از مدتی بار دیگر در مسجد را باز کردند تا مسافران استفاده کنند.

وفایی اضافه کرد: با توجه به اینکه شرکت‌ها هر کدام داخل واحد خود نمازخانه دارند از مسجد شهرک استفاده نمی‌کنند و مسجد بدون مشتری ماند و روحانی مستقر در مسجد برای اقامه نماز حضور پیدا نکرد. در حال حاضر از نبود روحانی در مسجد 2 ماه می‌گذرد.

وی گفت: این میدان و مسجد ورودی شهر و آبروی اراک است و بنده از وضعیت سرویس‌های بهداشتی شکایت داشته و تقاضا داشتم شهرداری چند سرویس استاندارد بسازد تا مسافران از آن استفاده کنند. این سرویس‌ها شخصی نیست و با شارژ واحدهای صنعتی اداره می‌شود و اگر واحدها شارژ ندهند عملاً رسیدگی با مشکل مواجه می شود.

قرار بر تعطیلی مسجد نیست، اما...

علی‌اکبر اسدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی، نیز در خصوص مسجد امام خمینی(ره) سه‌راهی خمین، گفت: مصوب یکی از جلسات شورای ترافیک این است که در مسجد از سمت میدان بسته و فقط در از سمت شرکت‌ شهرک‌ها باز باشد.

علی اکبر اسدی

وی با بیان اینکه تا پایان شهریور یا حداکثر مهرماه تقاطع سه‌راهی خمین به بهره‌برداری خواهد رسید، ادامه داد: برای ساخت این پل دسترسی به جهت کنترل ترافیک و کاهش تصادفات محدود شده است. قرار نیست برای مسجد اتفاقی بیفتد، فقط مسیر دسترسی تغییر پیدا می‌کند و در این راستا اطلاع‌رسانی لازم نیز در محدوده صورت گرفته است.

اسدی به این پرسش که آیا با ایجاد پارکینگ به مساحت لازم جهت توقف خودروها موافق هستید یا خیر، این‌گونه پاسخ داد: اگر پارکینگ در نظر گرفته شود بحث دیگری است که می‌توان در مورد آن صحبت کرد، اما در شرایط فعلی کسی زمین در اختیار ما نگذاشته و با وجود این شرایط امکان توقف نیست.

وی در پایان گفت: اگر فضای خوبی از سوی شرکت شهرک‌ها در نظر گرفته شود ما از آن استقبال خواهیم کرد و می‌توان مصوبه بسته بودن درب از سمت میدان را مورد بازنگری قرارداد، اما با شرایط فعلی نمی‌شود.

مشکلات مسجد امام خمینی(ره) اراک قصه‌ای دیرینه دارد و با احداث تقاطع، پل یا بسته شدن در مسجد از سوی میدان شاید به پایان رسد؛ اما آیا این پایان ماجراست؟ با توجه به اینکه مسافران این مسیر را به خوبی می‌شناسند، شاید انتقال و تغییر مسیر و شناساندن آن زمان‌بر باشد. بدون شک اراک با توجه به محور مواصلاتی بودن نیازمند مجتمع رفاهی است تا مسافران نیازهای خود در این مسیر را برآورده کنند. بدون تردید اگر رویدادهای پیشرو قبل از انجام به سمع و نظر مردم برسد، قطعاً در پذیرش اجتماعی موفق‌تر خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha