کتاب «خودآموز حساب سیاق» در اراک رونمایی شد
کد خبر: 4162806
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۹

کتاب «خودآموز حساب سیاق» در اراک رونمایی شد

با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب «خودآموز حساب سیاق» در اراک رونمایی شد.

آیین رونمایی از کتاب خودآموز حساب سیاق

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل نهاد کتابخانه‌های استان مرکزی، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امروز، ۲۴ مرداد، در آئین رونمایی از این کتاب اظهار کرد: در حال حاضر ده‌ها اثر وجود دارد که می توان در خصوص آنها اقدام هویتی انجام داد، برای هر حل مسئله در کشور نرم افزار فرهنگی نیاز است و حل مسئله در حوزه فرهنگ تعریف می‌شود.

وی افزود: معتقدیم که حوزه فرهنگ در کنار سایر حوزه‌های اثرگذار در کشور قرار دارد و جا دارد که به مسائل فرهنگی در کنار سایر حوزه‌ها جدی‌تر پرداخته شود. بزرگترین شبکه فرهنگی کشور کتابخانه‌های عمومی است.

رمضانی بیان کرد: باید از هویت استانی و منطقه‌ای به جد دفاع و حفاظت شود و تقاضا داریم با توجه به اهتمام استاندار مرکزی بر هویت فرهنگی، این هویت تکثیر شود. نسل جدید کتابخانه‌های عمومی در کشور وجود دارد که بیش از ۶۰ خدمت را ارائه می‌دهند.

نظام هویتی همه‌جانبه موجب پیشرفت جامعه می‌شود

فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی، نیز در این مراسم اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که هر موجودیت زنده انسانی دو شاکله مادی و معنوی دارد که در مورد اشخاص، شاکله معنوی، شخصیت آنهاست و در مورد اجتماع، شاکله معنوی، هویت نامیده می‌شود.

وی افزود: اگر شاکله مادی یک جامعه آسیب دیده باشد، قوی بودن شاکله معنوی آن جامعه را مقتدر می‌کند و می‌تواند کمبودها را جبران کند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: آنچه می‌تواند جامعه را پیشرفت دهد و موجب پیشرفت همه جانبه شود، نظام هویتی همه جانبه است به همین دلیل معتقدیم در کشور و هر استان و شهرستانی می توان مولفه‌ها و عناصر شکل‌دهنده آن شهرستان و استان و کشور را شناسایی و تقویت کرد و روابط آنها را با یکدیگر تشخیص داد و هویت را به عنوان یک ابزار و موتور محرک پیشرفت استفاده کرد.

مخلص‌الائمه بیان کرد: در استان مرکزی نظام هویتی در حال پیگیری است و هیئت‌های اندیشه ورز در این حوزه تشکیل شده است. استان مرکزی مملو از مؤلفه‌های هویتی است. از مجموعه دستگاه‌ها انتظار می‌رود که هفته‌های فرهنگی را جدی گرفته و در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان اینکه به ویژگی‌های ممیزه گروه‌های اجتماعی که آن را از دیگر گروه‌ها جدا می‌کند، مولفه‌های هویت گفته می‌شود، گفت: استان مرکزی مولفه‌های هویتی فراوان و مفاخر در قید حیات دارد که خود را وقف حفظ یک مؤلفه هویتی کرده‌اند.

اسدالله عبدلی‌آشتیانی، نویسنده کتاب «خودآموز حساب سیاق»، نیز بیان کرد: حدود ۳۰۰ میلیون برگ سیاق در آرشیو اسناد مالی وجود دارد که باید خوانده شوند تا لایه‌های زیرین تاریخ اداری و مالی و تجاری مشخص شود.

وی افزود: سیاق ۹ ویژگی منحصر به فرد حسابداری دارد و این سیاق از راست به چپ نوشته می شود و صفر در این سیاق وجود ندارد. در سیاق به هیچ عنوان تقلب وجود ندارد و امکان جابجایی اعداد نیز جزو محالات است، دفاتری که به صورت سیاق نوشته شده از نظر گرافیکی بسیار زیبا هستند.

عبدلی آشتیانی در پایان بیان کرد: سیاق قلمرو گسترده فرهنگی را نیز شامل می‌شود و ۴ سیاق عربی، هندی و ایرانی و ترکی-عثمانی در حوزه فرهنگی وجود دارد.

انتهای پیام
captcha