سازمان اوقاف عهده‌دار تربیت دانش‌آموزان قرآنی شود
کد خبر: 4165176
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۹
مختاری:

سازمان اوقاف عهده‌دار تربیت دانش‌آموزان قرآنی شود

داور مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن استان مرکزی از رویش چهره‌های جدید در مسابقات امسال ابراز خرسندی کرد و گفت: اوقاف شناسایی متسابقان را برای پوشش علمی و آموزشی در اختیار بگیرد تا در آینده این سرمایه‌های قرآنی زیرساخت‌های مسابقات و سایر رویدادها را تقویت کنند.

مرتضی مختاری

مرتضی مختاری، داور وقف و ابتداء مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به برگزاری سطح مطلوب مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در استان، گفت: امید است در سال‌های بعد شاهد درخشش هرچه بهتر متسابقان در مراحل مختلف مسابقات باشیم.

وی آشنایی متسابقان با آیین‌نامه داوری را یکی از امتیازهای این دوره از مسابقات دانست و ادامه داد: شرکت‌کنندگان براساس ضوابط فنی مسابقات، نگاهشان به تلاوت‌ها یک نگاه فنی‌تر و تخصصی‌تری شده بود. شاید اگر بتوان این نگاه را بین سایر متسابقان ایجاد کرد علم و دانش تلاوت آنان به روز شده و در سطح کشور شاهد درخشش آنان باشیم.

مختاری انگیزه‌بخشی را یکی از عوامل رونق مسابقات دانست و ادامه داد: افزایش جوایز مسابقات باعث می‌شود تا حافظان و قاریان با شور و نشاط مضاعفی در مسابقات حضور داشته باشند؛ از این رو لازم است تا مسئولان ایجاد انگیزه را جدی بگیرند.

وی از رویش چهره‌های جدید قرآنی در مسابقات قرآن امسال ابراز خرسندی کرد و گفت: خوشبختانه امسال بین حافظان و قاریان شاهد حضور افرادی بودیم که سابقه حضور مستمر در مسابقات نداشتند. امسال سایر شهرستان‌های استان نیز تمرین مستمر دارند و این ارتقا بین شرکت‌کنندگان ساوه، محلات و خمین مشهود و این ارتقا قابل تقدیر است.

مختاری پیشنهاد داد: اوقاف شناسایی متسابقان دانش‌آموزی را از جهت پوشش علمی و آموزشی برای مسابقات بالای 18 سال در اختیار بگیرد تا این افراد در آینده به عنوان سرمایه‌های قرآنی بتوانند زیرساخت‌های مسابقات و سایر رویدادها را تقویت کنند. از سوی دیگر از خانواده‌ها و ایجاد علاقه بین آنان و انس با کلام وحی نباید غافل شد.    

مختاری به تشریح ضرورت استفاده از داوران دارای مدرک اوقاف در داوری مسابقات قرآن پرداخت و افزود: این اصل پذیرفته شده در دنیاست که قضاوت داوران همیشه باید براساس جدیدترین یافته‌ها و آیین‌نامه‌های مسابقات باشد و این امر به معنای نادیده گرفتن شأن و کسوت سایر اساتید نیست. قطعاً این افراد شاگردان بسیاری را تربیت کرده و جلسات پرثمری را داشتند که منزلت آنان باید در بهترین حالت ممکن حفظ شود، اما اینکه برای قضاوت قرار باشد فرقی بین افراد صاحب مدرک با افراد فاقد مدرک نباشد خیلی شایسته نیست.

وی در ادامه گفت: داوران سطح ساماندهی پیوسته در حال ارتقای سطح و پیشرفت هستند و بدون تردید باید جایگاه اساتیدی که در این عرصه وارد نشدند نیز حفظ شود. امید است اگر در این حوزه سوءتفاهم‌هایی صورت گرفته است با گفت‌و‌گو حل شود. به نظر بنده مسابقات باید با حضور داوران صاحب مدرک برگزار شود؛ زیرا براساس جدیدترین شیوه‌نامه‌ها داوری می‌کنند و اگر این اتفاق رخ ندهد حق متسابق ضایع می‌شود؛ چراکه این افراد در مسابقات استان از سوی داوران غیر مدرک‌دار و بدون آشنایی با آیین‌نامه جدید مسابقات رتبه‌بندی می‌شوند و از سوی دیگر در مسابقات کشوری داوران دارای مدرک آنان را قضاوت خواهند کرد و عدم کسب رتبه باعث تضییع حق استان و افراد می‌شود.

مختاری در پایان بیان کرد: پسندیده است که امسال اوقاف به صورت جدی‌تر برگزیدگان مسابقات را تحت آموزش‌های سطوح بالا قرار دهند. اساتید ملی و بین‌المللی را هم به استان دعوت کنند و هم زمینه اعزام و حضور قاریان و حافظان استان در جلسات آنان را تهران، اصفهان و ... فراهم کنند. امید است این زمینه فراهم شود تا برگزیدگان برای آمادگی و شرکت قوی‌تر در مسابقات کشوری چندین بار در جلسات رسمی اساتید قرائت داشته باشند تا نقاط ضعف‌ها برطرف و نقاط قوت‌ها تقویت شود.

انتهای پیام
captcha