به گزارش ایکنا از استان مرکزی، پیمان عینالقضاتی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «اصحابالثقلین» اراک، 21 شهریورماه در نشست اعضای اتحادیه مؤسسات و تشکلهای قرآن و عترت استان مرکزی با حسین محمودیفر، سرپرست ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان که در سالن جلسات ادارهکل برگزار شد، با بیان اینکه فعالان قرآنی استان همواره با کارهای جهادی کار را پیش بردند، به تشکیل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان اشاره کرد و گفت: با تدابیر اخذ شده اجازه ندادیم تنشها و مشکلاتی که در سطح کشور وجود دارد در استان ایجاد شود. تقسیم وظایف صورت گرفته و اولویتهای آن نیز مشخص است.
وی تصریح کرد: مکان، یکی از مشکلات مؤسسات قرآنی است، اما مهمتر از مکان باید فکر کنیم ما با شرایط موجود در جامعه باید چه کنیم تا آموزش از اثرگذاری بهتری در جامعه برخوردار باشد. اساتید همه در این حوزه فعال هستند، اما باید دید چرا از فرایند آموزش قرآن در مدارس، مؤسسات و... نتوانستیم بهترین بهره را ببریم.
عینالقضاتی با طرح این پرسش که چرا حوزه دولتی به اندازه حوزه غیردولتی در امر قرآن موفق نیست، ادامه داد: برخی از کارها که جنبه عمومیتر دارد به مردم واگذار شده بسیار خوب پیش رفته و دستگاهها فقط بر انجام کارها نظارت دارند. باید بررسی شود چرا دولت از این ظرفیت ایجاد شده به خوبی دفاع و حمایت نمیکند.
وی با بیان این نکته که در آینده با سؤالاتی همچون چگونه آموزش قرآن را با سهولت انجام دهیم که جذابیت افزایش پیدا کرده و مخاطب بپذیرد که میتواند به راحتی قرآن را بیاموزد، مواجه خواهیم بود، اظهار کرد: در آموزش زبانهای خارجه این توفیقات وجود دارد، اما توفیقات حاصل شده در امر آموزش قرآن در حد انتظارها نیست.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «اصحابالثقلین» اراک ضرورت تبدیل آموزش قرآن در جامعه به یک نیاز اساسی را متذکر شد و افزود: آموزش کلام وحی در جامعه امروز نیاز نیست و باید فکری شود که چه کنیم تا این مهم اثرگذاری بیشتری در جامعه داشته باشد. در این مسیر باید دید کدام آموزش قادرست نیازهای جامعه را برطرف کند؟
عینالقضاتی به اجرای طرحهای موفق همچون طرح ملی تلاوت که از مشهد مقدس در سطح ملی قرار گرفت، اشاره کرد و ادامه داد: ما در اراک خالق طرحهی خوب و اثرگذار هستیم که قابلیت ثبت ملی و برگزاری در سطح کشور را دارند. کارهای خوبی از استان در حال انجام است، اما چون در شهر اراک است دیده نمیشود. استان ما از اینکه بتواند برای طرحها امتیاز ملی گرفته و مورد بهرهبرداری قرار گیرد، محروم است. الزاماً قرار نیست روشهای آموزش سایز شده و بهصورت موزاییکی و یک شکل انجام شود، البته که رعایت اصول کلی از اولویتهاست، اما اگر تمام مؤسسات و مهدها وقتی همه در کنار هم قرار گیرند میتوان ادعا کرد به نیاز جامعه پاسخ داده شده است.
به گفته وی سالها قرآن را برای قرآن و قرآن را برای ثواب تلاوت کردیم و پس از آن قرار بر این شد که قرآن در قالب سبک زندگی درآمده و جامعه را تحتتأثیر خود قرار دهد. در ادامه تمام اهداف دنبال شده باید بدانیم با کدام روش آموزش قرآن میتوانیم اثربخشی معارف اسلامی در جامعه را افزایش دهیم. افراد آموزش را میپذیرند، اما این آموزشها اثربخش نیست.
عینالقضاتی بیان کرد: بنده بهعنوان فعال فرهنگی، اجتماعی و قرآنی اعتقاد دارم که در امر آموزش عمومی قرآن دو نگاه دولتی و ابلاغیههای ارسالی از سوی دستگاهها برای اجرا و نگاه مردمی وجود دارد. مؤسسات علاوه بر دستورالعملهای ابلاغی در حوزه تولیدی و خلاقیت نیز وارد شده و از همین طریق جامعه را تحتتأثیر قرار میدهد. در نگاه اول دولت حمایت میکند، اما اثربخشی ندارد، چراکه برحسب امتیاز و امتیازدهی تعریف میشود، اما در نگاه دوم، روشها دلی است و مؤسسات برای پیشرفت قرآنآموزان روشهای دیگری را نیز دنبال میکنند.
وی در پایان گفت: دولت و سیاستگذار روش ابلاغی خود را از جهات مختلف تقویت و حمایت میکند، اما در مقابل برای روشی که برآمده از بطن جامعه و در مواجهه با مردم روش کشف شده است، ارزشی قائل نیست. بنده 10 کار موفق تجربهنگاری فعالیتهای فرهنگی را مطالعه کردم که هیچیک از بخشها از دولت تبعیت نکردند و این امر گواه بر این است که هرجا از چارچوبهای سنگین یکپارچه کشور خارج شده و متناسب با زیست و بوم منطقه خود حرکت کردیم موفق بودیم.
انتهای پیام