کد خبر: 4172479
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

رده‌بندی سنی مسابقات قرآن اوقاف از اضطراب چهره‌های جدید می‌کاهد

داور ترجمه و مفاهیم مرحله استانی چهل‌و‌ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی معتقد است که حضور چهره‌های تکراری و باتجربه به تازه‌واردها استرس وارد می‌کند؛ ازاین رو می‌توان با رده‌بندی سنی این استرس را کاهش داد.

مریم برخورداری، حافظ کل قران

مریم برخورداری، حافظ کل و داور ترجمه و مفاهیم مرحله استانی چهل‌و‌ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا سطح برگزاری مسابقات اوقاف را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: امسال برای بخش ترجمه و مفاهیم اجزاء ۷ و ۸ قرآن کریم در نظر گرفته شده بود که حافظان با توجه به اینکه برای ارائه محفوظاتی بهتر باید ترجمه و مفاهیم را خوب بدانند؛ از این رو مسلط‌تر بودند، اما شرکت‌کنندگان قاری مقداری نسبت به حفاظ ضعیف‌تر عمل کردند.

وی تصریح کرد: حافظان و قاریان متناسب با لحن خود اگر معانی را نیز بدانند قطعاً تلاوت زیباتری خواهند داشت. چندسالی است که آزمون ترجمه و مفاهیم امتیازی در مسابقات دارد و داور این رشته باید نکاتی را در این خصوص به متسابقان یادآور شود؛ چراکه دانستن معانی باعث می‌شود که رشته تخصصی خود حفظ یا قرائت را حرفه‌ای‌تر دنبال کنند.


بیشتر بخوانید:


برخورداری با تأکید براینکه ترجمه و مفاهیم از جمله رشته‌هایی است که نوجوانان و جوانان باید نسبت به آموختن آن اهتمام ویژه داشته باشند، اظهار کرد: تمرین و ممارست در آموختن رمز موفقیت و رسیدن به اهداف قرآنی است و با عدم کسب رتبه‌ها نباید از ادامه راه دلسرد شد. متأسفانه جوانان ما امروز مورد هجمه سنگین دشمن قرار دارند و ضروری است اساتید، مربیان و مسئولان با استفاده از ابزارهای مختلف آنان را در این مسیر حفظ کرده و برای جذب سایر افراد نیز اقدام‌های جذاب صورت گیرد.

وی به نوجوانان و جوانان قرآنی توصیه کرد: با وجود اینکه کتاب‌های ترجمه و مفاهیم آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله جوادی‌ آملی و استاد بهرام‌پور شاید قدری دیرفهم و سخت باشند، اما باید آن را برای ذهن خود قابل هضم کنند تا هم آیه را بهتر متوجه شده و هم کلمات عربی را بهتر فرا گیرند. ترجمه را باید به ذهن خود و با جملات محاوره‌ای نزدیک‌تر کرده و از حلاوت ترجمه و درک زیبای معانی لذت ببریم.

بهترین سن برای آموختن ترجمه و مفاهیم قرآن

برخورداری با اشاره به توسعه تدبر و افزایش علاقه نوجوانان و جوانان به این رشته قرآنی، ادامه داد: ترجمه و مفاهیم در آزمون اعطای مدرک به حفاظ که از سوی اداره‌ کل تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود حرف اول را می‌زند، اما برای گسترش هرچه بیشتر و جذب نوجوانان به این رشته باید برنامه داشت. کودکی و نوجوانی بهترین سنی است که می‌توان با استفاده از ابزار هنر همچون قصه‌گویی سرمایه‌های نظام را حفظ کرد.

این حافظ کل به منظور ارتقای سطح متسابقان در مسابقات قرآن اوقاف پیشنهاد داد: شاید مطالعه معانی و درک ترجمه برای عده‌ای از داوطلبان دشوار باشد؛ از این رو می‌توان معانی را بخش‌بندی شده در اختیارشان قرار داد و حتی می‌توان زیر مطالب مهم خط کشید تا چنانچه اگر فردی فرصت مطالعه کافی پیدا نکرد بتواند پاسخگوی سئوالات باشد. بدون تردید پاسخگویی به پیشرفت آنان منتج خواهد شد.

وی در مورد حضور تکراری متسابقان در رشته‌ای ثابت، اظهار کرد: مسابقات دانش‌آموزی بدین شکل است که اگر دانش‌آموزی دو یا سه سال در یک رشته حائر رتبه نشود سال بعد نمی‌تواند در آن رشته شرکت کرده و باید تغییر رشته دهد. شرکت‌کنندگان مسابقات اوقاف به امید کسب رتبه در مسابقات شرکت می‌کنند و برای حضور چهره‌های تکراری در رشته‌ای ثابت باید فکری کرد.

قانونی برای ساماندهی حضور چهره‌های تکراری در مسابقات تعریف شود

برخورداری در تکمیل سخنان خود گفت: می‌توان برای ایجاد انگیزه و عدم حضور چهره‌های تکراری در مسابقات اوقاف قانونی همچون قانون مسابقات قرآن دانش‌آموزی در نظر گرفت و مدت زمان به طور مثال 5 ساله تعریف کرد و اگر شرکت‌کننده‌ای در این 5 سال نتوانست در رشته مورد نظر رتبه‌ای کسب کند در سال ششم رشته خود را تغییر داده و استعداد خود را در رشته‌ای دیگر محک بزند.

وی به استرس داوطلبان در مسابقات نیز اشاره کرد و ادامه داد: حضور چهره‌های تکراری، باسابقه و تجربه بیشتر به تازه‌واردها استرس وارد می‌کند. به طور مثال جوانانی که تازه به مسابقات اوقاف راه پیدا می‌کنند می‌دانند در رشته‌ایشان افرادی باسابقه و با تجربه که بعضاً تجربه حضور در مرحله کشوری را نیز دارند قرار دارند؛ از این رو انگیزه از آن گرفته شده و استرس غالب می‌شود و بدون تردید برای غلبه بر استرس این افراد باید برنامه داشت.

این مربی قرآن در مدارس رده‌بندی سنی ویژه متسابقان را پیشنهاد داد و افزود: در نظر گرفتن رده سنی به کاهش استرس افراد بسیار کمک می‌کند. می‌توان مسابقات را در دو رده سنی 18 تا 30 سال و از 30 سال به بالا در نظر گرفت. هرچند برنامه‌ریزی چنین مسابقاتی هزینه دارد، اما قطعاً خروجی قابل قبولی خواهد داشت.

برخورداری در پایان جوانان و نوجوانان را به تمرین بیشتر توصیه کرد و افزود: جوانان امروز تمرین ندارند و مهم‌ترین عامل را بی‌انگیزگی بیان می‌کنند. تعریف طرح‌های قرآنی همچون «جام حافظان» به ایجاد انگیزه حفاظ بسیار کمک‌دهنده است. در این طرح خیلی‌ها حتی افرادی که حفظ را کنار گذاشته بودند هم آمده بودند. می‌توان جوایز مسابقات را برای تمام افرادی که امتیاز بین 50 تا 70 یا 80 کسب می‌کنند نیز در نظر گرفت تا دست خالی از مسابقات نروند. هدیه عامل انگیزشی است که باید جدی گرفت.

انتهای پیام
captcha