جای خالی تبلیغ و ترویج خط سیر الگو بودن پیامبر(ص) در مراکز آموزشی
کد خبر: 4172786
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان شد

جای خالی تبلیغ و ترویج خط سیر الگو بودن پیامبر(ص) در مراکز آموزشی

مرتضی مختاری، مدرس دانشگاه معتقدست که جای تبلیغ و ترویج خط سیر الگو بودن پیامبر(ص)، جایگزینی فضایل و شایستگی‌های اخلاقی با رذایل اخلاقی در مراکز آموزشی خالی است و این خط سیر باید از ابتدای آموزش تا دانشگاه مورد توجه باشد.

مرتضی مختاری، مدرس دانشگاه

مرتضی مختاری، مدرس دانشگاه و پیشکسوت قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت پرداختن به موضوع وحدت را مورد تأکید قرار داد و افزود: امروز که دشمن با همه عِده و عُده خود قدم در مسیر دشمنی با اسلام ناب محمدی(ص) گذاشته است، ضرورت پرداختن به این امر مهم بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

وی ادامه داد: شاید بروز و ظهور برخی رذایل اخلاقی همچون کینه‌توزی، دشمنی، حسد، بخل، حسادت، خودبرتربینی و تعصب‌های جاهلی بین مردم یکی از مهم‌ترین معضل اعراب جاهلی قبل از بعثت نبی‌مکرم اسلام(ص) بوده است و با بعثت ایشان خداوند متعال فرمودند: «ما برکت وجود پیامبر(ص) شما را باهم برادر کردیم». معنی و مفهوم این عبارت این است که تمام حسدورزی‌ها و تعصب‌های نابجا در سایه برادری کنار گذاشته و از بین برود.

مختاری تأکید کرد: هفته وحدت در یک نگاه هفته‌ای است که نباید فقط به شعار و تبلیغات سطحی اکتفا کرد، بلکه این هفته فرصتی است که باید مغز و محتوای برادری و اخوت از نگاه قرآن بازیابی شود. چنانچه قرآن در توصیف زندگی بهشتی‌ها به آیه 47 سوره مبارکه«حجر»: «وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَىٰ سُرُرٍ مُتَقَابِلِينَ، و آنچه كينه [و شائبه‌‏هاى نفسانى] در سينه‏‌هاى آنان است بركَنيم برادرانه بر تخت‌هايى روبروى يكديگر نشسته‏اند» اشاره دارد. وقتی خداوند زندگی بهشتی را دور از هرگونه رذیله اخلاقی و به دنبالش برادری توصیف می‌کند، پس کنایه از هفته وحدت این است که همه مسلمانان هرگونه حسد، افراط‌ها و تفریط‌های را کنار گذاشته و در سایه اخوت و برادری زندگی کنند.

این مدرس دانشگاه با یادآور شدن این مطلب که هفته وحدت، هفته برادری و احیای فضایل اخلاقی است و سمبل اخوت، دور بودن از هرگونه اخلاق ناپسند و تفکر دینی نبی‌مکرم اسلام(ص) است، اضافه کرد: رفتار ایشان با تمام مردم به‌گونه‌ای بود که همگان ایشان را به عنوان الگو و رحمةالعالمین می‌شناختند؛ چراکه آن حضرت تمام اخلاق حسنه را در بعد انسانی به نمایش گذاردند.

ضرورت تبلیغ و ترویج مغز محتوای وحدت

مختاری با طرح این پرسش که آیا موفق شدیم تحول اخلاقی را به نسل‌های بعد منتقل کنیم، ادامه داد: در طول سال‌های اخیر کارها و آثار خوبی در حوزه نشر، آثار غیرمکتوب، فرهنگی، نمایشی و ... در جهت توسعه وحدت و ایجاد وفاق و همدلی تولید شده است که نباید از حق گذشت، اما بدون شک کافی نیست؛ چراکه دشمن درصددست تا فضایل اخلاقی را در وجود جوانان بخشکاند تا زمینه اخوت محقق نشود.

وی الزام شناخت، ترویج و تبلیغ مغزمحتوای وحدت را خواستار شد و افزود: به نظر بنده در حوزه هنر، نشر، ادبیات، جلسات تبلیغی و ترویجی اقداماتی صورت گرفته است، اما کافی نیست و در انتقال محتوا توفیق کامل نداشتیم. برای حصول نتیجه بهتر با خروجی قابل قبول باید زیرساخت‌ها در سنین کودکی پایه‌گذاری شود. والدین پس از تولد فرزند به او محبت به اطرافیان، حس نوع‌دوستی و دگردوستی را آموزش می‌دهند تا اینکه پس از گذشت 6 سال این فرزند به دستگاه‌های آموزشی سپرده می‌شود.

مختاری با ذکر این مطلب که جای تبلیغ و ترویج خط سیر الگو بودن پیامبر(ص)، جایگزینی فضایل و شایستگی‌های اخلاقی با رذایل اخلاقی در مراکز آموزشی خالی است، ادامه داد: این خط سیر باید از ابتدای دوره آموزش تا زمانیکه فرد بخواهد از دانشگاه فارغ‌التحصیل شود همچون نخ تسبیح در منابع آموزشی، کلاس‌ها و جلسات سخنرانی مورد توجه باشد، اما تحقق این مهم مستلزم داشتن نیروی انسانی کافی است و انتظار می‌رود معلمان و اساتید دانشگاه به واسطه آشنایی با معارف اسلامی و دانستن مبانی وحدت و هدف از بعثت پیامبر(ص) بتوانند در وهله اول این موضوع را درک کرده و پس از آن به جامعه هدف انتقال دهند.

هفته وحدت؛ فراتر از جشن

این مدرس قرآن اضافه کرد: منظور از بزرگداشت هفته وحدت قطعاً فراتر از جشن‌های یک روزه و یک هفته‌ای است. این هفته را باید به پاس توسعه فضیلت‌ها و شایستگی‌های اخلاقی بزرگ دانسته و ضروری است این اهداف در آموزش‌ها، آثار نمایشی لحاظ شود. باید دید در هفته وحدت حداقل چند فیلم سینمایی، تلویزیونی، سریال پخش، چند کتاب رونمایی، چند جلسه هم‌اندیشی و همایش علمی برگزار می‌شود؟ متأسفانه در این زمینه‌ها کم کار شده است.

وی در ادامه توضیحات خود بیان کرد: به طور مثال استان مرکزی در هفته وحدت امسال چند همایش علمی و جلسات هم‌اندیشی برگزار و از چند کتاب با محوریت وحدت رونمایی کرد؟ جای این‌گونه برنامه‌ها خالی است و شیطنت دشمنان در انفجارها همچون انفجار مستونگ پاکستان را باید به آن اضافه کرد؛ چراکه دشمن حتی برگزاری جشن در هفته وحدت را برنتابیده و قصد دارد همین را هم به کام مسلمانان تلخ کند؛ از این رو رسالت ما در تبیین جایگاه این هفته سنگین است.

وی گفت: بهره‌وری از منابع تراز همچون قرآن کریم، پیامبرشناسی، شناخت سیره و سنت پیامبر و ائمه معصومین(ع) در ارتباط با مردم کمک می‌کند تا توسعه فضایل اخلاقی را در جامعه شاهد باشیم. رویکرد ما در تبیین باید مطالب رهبران و علمای شیعه همچون امام راحل و مقام معظم رهبری باشد. می‌توان سخنان امام(ره) در خصوص وحدت مسلمانان را از دل «صحیفه نور» ایشان استخراج و در اختیار جوان قرار داد.

در انتقال ارزش‌های هفته وحدت نیاز به حرکت جدی‌تری است

این پژوهشگر قرآنی در تکمیل سخنان خود تصریح کرد: فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب نیز در این رابطه باید خلاصه‌برداری شده و به جامعه هدف انتقال داد، ولی گاهی شاهد نابسامانی‌های فرهنگی هستیم که این نابسامانی‌ها همچون کمبود معلم در مدارس به‌حدی مهم است که اجازه نمی‌دهد مسئولان با در نظر گرفتن تقویم زمان‌بندی برای خروجی بهتر برنامه داشته باشند و روی ظرائف مباحث فرهنگی همچون مسئله وحدت تمرکز کرده و با آرامش خاطر دستورالعملی را به مدارس و دانشگاه‌ها اعلام کند؛ از این رو در انتقال ارزش‌های هفته وحدت به نسل نوجوان و جوان توفیق کامل نداشتیم و نیاز به حرکت جدی‌تری است.

وی با بیان این مطلب که خداوند می‌فرمایند: «ما پیامبر(ص) را شاهد قرار دادیم»، پیامبر(ص) را انسان در تراز الهی دانست و افزود: هفته وحدت بهترین فرصت برای معرفی الگویی در تراز الهی با ابزار مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی ورزشی و .. است و می‌توان با استفاده از این ظرفیت انسان‌هایی در تراز الگوهای متعال تربیت و به جامعه تقدیم کرد.

مختاری با تأکید براینکه تخلق‌های دینی و پایبندی به اصول  احکام الهی را بابید درون خود ایجاد کنیم، به ظرفیت مساجد برای ایجاد همدلی و وفاق اشاره و ادامه داد: با استفاده از این ظرفیت مهم که از صدراسلام تاکنون مورد تجه است می‌توان به تحقق هرچه بیشتر برادری جامه عل پوشاند. اگر برادری‌ها به‌هم خورد، بازگشتی به عقب خواهیم داشت که زیبنده و شایسته نیست. با بهره‌گیری از نص صریح قرآن و سیره پیامبر(ص) باید زمینه بزرگداشت هفته وحدت را به صورت، علمی واقعی و کاربردی فراهم کرد.

انتهای پیام
captcha