مرمت اضطراری امامزاده نوح (ع) ساوه آغاز شد
کد خبر: 4177609
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵

مرمت اضطراری امامزاده نوح (ع) ساوه آغاز شد

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: مرمت اضطراری امامزاده نوح (ع) نوبران شهرستان ساوه آغاز شد.

امامزاده نوح ساوه

به گزارش ایکنا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی، معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، از آغاز مرمت اضطراری امامزاده نوح (ع) نوبران شهرستان ساوه خبر داد و افزود: عملیات پاک‌سازی، تمیزکاری بدنه آجری، بندکشی دیواره‌ها و پلاستر گچی با اختصاص ۵۰۰ میلیون ریال آغاز شده است.

وی اظهار کرد: ساختمان بقعه متعلق به دوره صفویه و شامل یک بنای آجری مدور است که روی آن گنبد مخروطی ۱۲ ترک دوپوش قرار دارد و با آمودی از کاشی لعابدار فیروزه‌ای و در ساقه آن نقش چهار علی به چشم می‌‏خورد.

محمودی افزود: زیر گنبد با گچ، طرح‏های گل و بوته نقش بسته و طاق‌نماهای کم عمق گچی تعبیه شده است و دور تا دور ازاره با کاشی سبز رنگ پوشش داده و کف بقعه نیز سنگ مرمر و دور صندوق، ضریح آلومینیومی نصب شده است. این بقعه یک بار در سال ۱۲۷۰ هـ.ق و چندین بار در دوره معاصر مرمت شده و کاشی گنبد نیز تعویض، و ساقه آن نیز با آهن استحکام بخشی شده است.

وی با بیان اینکه بقعه امامزاده نوح بن موسی جعفر مربوط به دوره صفوی - دوره قاجار و در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اضافه کرد: بنابه متن منبت کاری شده روی صندوق بقعه و نظر اهالی این امامزاده به امام‌کاظم(ع) منتسب است که امامزاده نوح نوه امام موسی‌کاظم(ع) است.

انتهای پیام
captcha