مانعی برای استفاده مؤسسات قرآنی از فضای مدارس وجود ندارد
کد خبر: 4180010
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

مانعی برای استفاده مؤسسات قرآنی از فضای مدارس وجود ندارد

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از اقدامات سند راهبردی کمیسیون توسعه قرآن کریم ایجاد فرصت برای استفاده مؤسسات قرآنی از فضای خالی مدارس است، گفت: در حال حاضر مانعی برای انجام این کار وجود ندارد.

میکاییل باقری، مدیرکل اداره قرآن وزارت آموزش و پرورش

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، در حاشیه برگزاری اختتامیه هشتمین جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س) محلات، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با بیان اینکه برنامه‌های قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه به صورت پنج‌ساله تدوین و در دستور کار اجرا قرار دارد، اظهار کرد: از ظرفیت مسابقات قرآن برای ارتقای کنشگری اجتماعی دانش‌آموزان استفاده شده است. دانش‌آموزان شرکت‌کننده در مسابقات اذان، مداحی و سخنوری باید کلیپی از اذان‌گویی، مداحی یا سخنرانی در مسجد محله تهیه و ارائه دهند. انجام این طرح مورد استقبال جامعه هدف قرار گرفته و در نهایت به افزایش اعتماد به نفس آنان نیز منتج می‌شود.

باقری استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان در اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی را از دیگر موارد مهم و مورد توجه این وزارتخانه دانست و در تشریح این مهم به تأثیرپذیری دانش‌آموزان از یکدیگر اشاره کرد و گفت: تأثیرپذیری نوجوانان از گروه همسالان و دوستان بیشتر از تأثیرپذیری از معلم است و این امر در زمان کرونا مشهود بود. سعی ما این است که با تغییر رویه و تغییر رویکرد فعالیت هیئت‌های مذهبی مدارس از توان و ظرفیت محصلان در اجرا استفاده کنیم.‌


بیشتر بخوانید:


وی با یادآور شدن این مطلب که راه‌اندازی، تقویت و تغییر رویکرد فعالیت‌های هیئت‌های مذهبی مدارس به منظور جذب حداکثری دانش‌آموزان از برنامه‌های پیش‌بینی شده و اجرایی است، اضافه کرد: حضور نوجوانان در اجرای برنامه‌ها به جذب حداکثری آنان در حوزه‌های دینی و قرآنی کمک قابل توجهی می‌کند. براین باوریم که تمام دانش‌آموزان شهری و روستایی از استعدادها و توان خوبی برخوردارند که این توان باید شناسایی و تقویت شود؛ چراکه رشد این استعدادها در نهایت به اعتلای نظام منتج خواهد شد.

این مقام مسئول در خصوص استفاده مؤسسات قرآنی از فضای مدارس نیز گفت: یکی از اقدامات سند راهبردی کمیسیون توسعه قرآن کریم ایجاد فرصت برای استفاده مؤسسات قرآنی از فضای خالی مدارس است. در جلسه شصتم این بحث مصوب و کارگروه جهت تسهیل در امور تشکیل شده تا مؤسسات بتوانند از ظرفیت مدارس استفاده کنند. امید است اجرای این طرح هرچه سریع‌تر مصوب شود. در حال حاضر مانعی برای انجام این کار وجود ندارد و مؤسسات با ایجاد تعامل و هم‌افزایی می‌توانند نسبت به این مهم اقدام کنند.

باقری در خصوص شرکت دانش‌آموزان اتباع در مسابقات مرحله کشوری مسابقات قرآن نیز بیان کرد: برخی از دانش‌آموزان اتباع دارای استعدادهای خوب قرآنی هستند و از نظر ما هیچ ممنوعیتی برای شرکت آنان در مرحله کشوری مسابقات وجود ندارد. مگر گاهی دانش‌آموزان اتباع که از راه هوایی قصد عزیمت دارند در فرودگاه با مشکل مواجه شوند، اما از نظر قوانین و مقررات هیچ‌گونه مشکلی برای شرکت در این مرحله از مسابقات وجود ندارد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در پایان، ضرورت هم‌افزایی و تعامل هرچه بیشتر در برنامه‌ها از جمله برنامه‌های قرآنی را متذکر و برگزاری جشنواره قرآنی گل‌های محمدی(ص) و فاطمی(س) محلات را نمونه موفق این تعامل دانست و اظهار کرد: اجرای برنامه‌ها در سایه هم‌افزایی بین‌دستگاهی به انجام کارها شتاب بیشتری می‌بخشد. امید است سایر شهرستان‌ها نیز از این الگو پیروی کنند. بدون تردید تقویت جشنواره‌های قرآنی حفظ به رشد کمی و کیفی حافظان کمک قابل توجهی خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha