شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن خود را بی‌نیاز از آموزش ندانند
کد خبر: 4182473
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن خود را بی‌نیاز از آموزش ندانند

داور مرحله استانی ششمین دوره مسابقات قرآن کمیته امداد استان مرکزی شرکت‌کنندگان در مسابقات را به تمرین و آموزش مستمر و تخصصی توصیه کرد و گفت: هیچ‌گاه خود را از آموزش بی‌نیاز ندانید و برای تمام لحظات زندگی برنامه داشته باشید.

مهین میرزایی، داور مسابقات قرآن

مهین میرزایی، داور مرحله استانی ششمین دوره مسابقات قرآن کمیته امداد استان مرکزی، در حاشیه برگزاری این مسابقات در گفت‌و‌گو با ایکنا، به حضور گسترده جامعه هدف در رشته حفظ در مسابقات قرآن اشاره و تصریح کرد: تعدد حفاظ در رشته‌های مختلف مؤید برنامه‌ریزی گسترده و تداوم طرح‌های قرآنی ویژه این قشر از جامعه است.

میرزایی ضرورت تعریف طرح‌های قرآنی با خروجی‌های مناسب را متذکر شد و افزود: کودکان و نوجوانان تحت پوشش این نهاد دارای استعدادهای بالقوه‌ای هستند که باید شکوفا شود و شایسته است در حوزه آموزش این افراد اقدامات گسترده‌تر صورت گیرد.


بیشتر بخوانید:


وی حضور طیف‌های گسترده کودکان، نوجوانان و جوانان را یکی از امتیازهای این مسابقات قرآن دانست و افزود: این رویداد قرآنی در رشته‌های مختلف آوایی، هنری و معارفی برگزار می‌شود و حفظ یکی از این رشته‌ها است که هم به صورت برخط و هم به صورت حضوری برگزار شد. برگزاری مسابقات حضوری دارای ویژگی‌هایی است که نباید از آن غفلت کرد.

میرزایی با اشاره به برگزاری این مسابقات در دو رشته حفظ تخصصی و عمومی، ادامه داد: شرکت‌کنندگان در رشته حفظ تخصصی با توجه به شرایط و امکانات موجود از سطح قابل قبولی برخوردار بودند و تعدد این افراد در رشته حفظ کل، حفظ 10 جزء و ... فراتر از حدتصور بنده بود. این حضور می‌تواند نویدبخش ظرفیت بالای متسابقان باشد و ضروری است این ظرفیت حفظ و ارتقا داده شود.

مسابقات قرآن فرصتی برای کسب معارف دینی است

وی با بیان اینکه مسابقات با توجه به تعداد بالای شرکت‌کنندگان در رده‌های سنی مختلف از نظم خوبی برخوردار بود، اظهار کرد: برگزاری مسابقات به مناسبت‌های مختلف امری پسندیده و آغاز راه است. باید برای ادامه مسیر و حضور قوی‌تر متسابقان در مسابقات سال‌های آینده برنامه داشت.

این حافظ کل قرآن شرکت‌کنندگان در مسابقات را به تمرین و آموزش مستمر و تخصصی توصیه کرد و گفت: هیچ‌گاه خود را از آموزش بی‌نیاز ندانید و برای تمام لحظات زندگی برنامه داشته باشید. حفظ کلام وحی مقدمه‌ای برای رسیدن به مفاهیم عالیه قرآن و تدبر است. افراد با حضور حداکثری فرصت مسابقات را غنا بخشیده و از آن برای ارتقا و کسب معارف دینی استفاده کنید.

وی ادامه داد: حفاظ کودک و نوجوان ابتدای راه هستند و نباید آنان را به حال خود رها کرد. پسندیده است قبل از شروع مسابقات برای آنان کارگاه‌های آموزش قرآن برگزار کرد و در این کارگاه‌ها سهم شرکت‌کنندگان شهرستانی به ویژه روستاییان را حفظ کرد. می‌توان این دوره‌ها را به صورت فصلی و در قالب اردوهای آمادگی در نظر گرفت تا تمام شرکت‌کنندگان ذی‌نفع باشند. داوطلبان در رشته حسن حفظ بهتر از حسن تلاوت بودند و لازم است دوره‌های تجوید، صوت و لحن برای آنان لحاظ شود.

طرح‌های قرآنی هرسال با نوآوری جدید همراه باشد

امیرحسین نَصّاری، طلبه حوزه علمیه از محلات و شرکت‌کننده در رشته حفظ یک جزء، برگزاری این دوره از مسابقات را مطلوب توصیف کرد و افزود: حضور این تعداد شرکت‌کننده در مسابقات انسان را به وجود می‌آورد. مسابقات زمینه‌ساز هدایت نونهالان و نوجوانان به سمت قرآن است و باید از این فرصت طلایی استفاده کرد. اهدای هدیه عمومی به شرکت‌کنندگان باعث جذب حداکثری خواهد شد.

وی خواستار پیشرفت طرح‌های قرآنی شد و افزود: طرح و برنامه‌ها هرسال باید از نوآوری و خلاقیت برخوردار باشند تا هم برای شرکت‌کنندگان و هم همراهان جذاب باشد. امیدست دست‌اندرکاران این حوزه برای جذاب‌سازی مسابقات فکری کنند.

نصاری ضرورت برگزاری دوره‌های آمادگی جهت حضور در مسابقات را خواستار شد و گفت: در این دوره از مسابقات فقط محدوده‌های حفظ را بدون تعریف کیفیت ارائه به ما اعلام کرده بودند. این نوع اطلاع‌رسانی از کیفیت کار می‌کاهد؛ چراکه ما از آیین‌نامه اطلاع نداشتیم. شهرستان‌ها در حوزه قرآن ضعیف پیش می‌روند، اگر دستگاه‌های متولی در این حوزه تعامل و هم‌افزایی بیشتر برای آموزش داشته باشند می‌توان خروجی بهتری از مسابقات گرفت.

محدثه مؤمنی، داور قرآنی

اکثر حفاظ فارسی‌خوان بودند

محدثه مؤمنی، داور تجوید مرحله استانی ششمین دوره مسابقات قرآن کمیته امداد استان مرکزی، اظهار کرد: شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ از سطح خوب حفظی برخوردار بودند، اما نیازست برای ارتقای سطح خود و دریافت آموزش‌های تخصصی در رشته‌های تجوید، صوت و لحن تحت نظر اساتید مجرب بیشتر تلاش کنند.

وی با بیان اینکه این دوه از مسابقات به دلیل شرایط و موقعیت برخی شرکت‌کنندگان به دو صورت آنلاین و از طریق تماس تصویری و حضوری برگزار شد، ادامه داد: اغلب شرکت‌کنندگان در تلاوت سطح تجویدشان پایین بود و بیشتر ساده‌خوان و فارسی‌خوان بودند. باتوجه به مشارکت خوب جامعه هدف به شرکت در مسابقات می‌طلبد این نهاد برای ارتقای سطح آنان برنامه داشته باشد.

مؤمنی افزود: شایسته است این نهاد با توجه به جامعه هدفی که دارد الگو و چارچوب تلاوت را معرفی کند. می‌توان برای این متسابقان مسابقات تقلیدی مانند حفظ سوره «تین» با تلاوت مثلاً استاد منشاوی و ... در نظر گرفت. با تعریف این بخش به‌خودی خود تجوید شرکت‌کنندگان نیز تقویت می‌شود. بسیاری از افراد غلط‌های اعرابی بسیار داشتند که این امر نشان‌دهنده این بود که متسابق بدون استاد یا مربی تمرین کرده است.

این داور مسابقات تصریح کرد: کمیته امداد جامعه هدف خوبی در اختیار دارد و باید برای تربیت تخصصی آنان برنامه داشته باشد. هریک از این افراد دارای استعدادهای نهفته‌ای هستند که اگر شکوفا شود جریان‌سازی قرآنی صورت خواهد گرفت.

کمبود مربی تجوید در ساوه

فاطمه فارسی، شرکت‌کننده رشته حفظ کل از ساوه، با اشاره به شروع حفظ از سن 10سالگی و حفظ این کتاب الهی پس از 4 سال، ادامه داد: برگزاری این مسابقات بسیار عالی و انگیزه‌ای برای تلاش بیشترست. این مسابقات فقط وسیله‌ای برای انس بیشتر با کلم وحی بوده و ما را از آسیب‌ها در امان نگه می‌دارد.

وی اضافه کرد: در شهرستان ساوه کارهای حفظی به خوبی انجام می‌شود و اغلب حافظان از حسن حفظ خوبی برخوردارند، اما اشکال ما در تجوید، صوت و لحن است. ما در این بخش‌ها نیاز به آموزش و استاد داریک. کمبود استاد و مربی تخصصی باعث شده اکثر شرکت‌کنندگان در مسابقات در این بخش‌ها ضعیف باشند.

انتهای پیام
captcha