گسترش مدارس قرآنی مستلزم تقویت نیروی انسانی است
کد خبر: 4182693
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۰
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی:

گسترش مدارس قرآنی مستلزم تقویت نیروی انسانی است

مولوی با اشاره به فعالیت 17 مدرسه قرآنی در استان، اظهار کرد: لازمه گسترش این موضوع این است که زیرساختی در حوزه نیروی انسانی ایجاد شود و فضاهایی برای آن در نظر گرفته شود.

حسین مولوی، مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی، حسین مولوی، مدیرکل این اداره در استان، امروز، 27 آبان، در نشست مطبوعاتی، گفت: نگاه عمیق به آموزش و پرورش ضروری است و با چابک‌تر کردن مدیریت در استان و بازتعریف بعضی مشکلات می‌توان بخشی از مشکلات را برطرف کرد.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم که مدیریت در آموزش و پرورش مشکل‌زا نباشد. امیدواریم با کمک خبرنگاران و انعکاس به موقع اخبار و توفیقات و مسائل مرتبط با آموزش و پرورش بتوان بخشی از مشکلات را حل کرد. با همگرایی بین بخشی نیز حل برخی مشکلات میسر خواهد شد.

مولوی در رابطه با افت تحصیلی دانش‌آموزان در دوران کرونا، اظهار کرد: این مشکل در تمام کشور و در تمام مقاطع از مدرسه تا دانشگاه وجود دارد. تابستان سال گذشته طرحی به نام «تثبیت و تعمیق یادگیری» با بودجه‌ای سنگین برای دولت و کاملا رایگان برای دانش‌آموزان انجام شد. برگزاری کلاس‌های تابستانه افت تحصیلی دانش‌آموزان را تاحدی جبران کرد. در آینده نیز برنامه‌های دیگری به نام فوق برنامه در مدارس اجرا خواهد شد. شاید همه کلاس‌ها جبران کننده افت تحصیلی نباشد و خانواده‌ها نیز باید خودشان کمک کنند.

وی اضافه کرد: سؤال کارشناسان حوزه آموزش این است که آیا تعطیلی ۲ ساله مدارس در هنگام شیوع ویروس کرونا در کشور صلاح بوده و تعطیلی مدارس تاثیری در جلوگیری از شیوع این ویروس داشته است؟ دوره تعطیلی دو ساله مدارس به علت کرونا ضربه بزرگی به نظام تحصیلی زد و دولت سیزدهم در برابر فشارهای مخالفت با بازگشایی مدارس ایستادگی کرد تا دانش‌آموزان را از افت تحصیلی نجات دهد.

مولوی در ادامه به تشریح برنامه‌های آموزش و پرورش در مواجهه با تعطیلی ناشی از آلودگی هوا و بارش برف و برودت هوا پرداخت و افزود: طی هماهنگی‌هایی که با استانداری مرکزی داشته‌ایم به این تصمیم رسیدیم که کارگروه‌ها به سمتی پیش روند که نسبت به سال گذشته تعطیلی کمتری برای مدارس داشته باشیم. با توجه به بستر اپلیکیشن شاد در واقع تعطیلی وجود ندارد و اگر به ضرورت، مدارس تعطیل شود به صورت مجازی در شاد کلاس‌ها برگزار خواهد شد.

مولوی با اشاره به مشکل کمبود در مدارس استان، بیان کرد: امسال به دو علت بازنشستگی معلمان به دلیل تثبیت رتبه‌بندی و عدم انجام تکلیف دولت‌های گذشته در تربیت معلم بود. امسال تعداد بازنشستگی‌های معلمان در استان سه برابر سال‌ گذشته بود و دولت‌های گذشته تکلیف خودشان را در تربیت معلم انجام نداده بودند. در واقع باید در سال ۲۵ هزار معلم تربیت‌ می‌شد، اما این تعداد به سه هزار و 500 نفر کاهش پیدا کرده بود. به عنوان مثال در دانشگاه فرهنگیان اراک اکنون نزدیک به هزار نفر تحصیل می‌کنند اما زمانی، این تعداد به ۱۵۰ تا ۲۰۰ دانشجو رسیده بود که نشانگر عدم انجام تکلیف قانونی توسط دولت در دهه ۹۰ است.

وی ادامه داد: استان مرکزی از لحاظ تعداد معلم در وضعیت تثبیت شده‌ای قرار دارد. اکنون در استان مرکزی تقریبا هیچ کلاس خالی از معلم نداریم و علت استفاده از کلمه تقریبا هم به این معناست که ممکن است مشکلی برای یک معلمی به وجود بیاید و مجبور شود که برود و جایگزین پیدا کردن برای او مدتی طول بکشد.

وی افزود: برگزاری 90 فعالیت فرهنگی و هنری و 15 فعالیت قرآنی در مدارس هدف‌گذاری شده است. کار ما شناسایی و کشف استعدادها در تمامی حوزه‌هاست و هرساله اقدامات فراوانی در این راستا انجام می‌دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اضافه کرد: مأموریت‌های آموزش و پرورش نسبت به ۶۰ سال گذشته گسترده‌تر شده است. ما ۱۶ میلیون دانش‌آموز داریم و یک وزارتخانه، درحالی که وظایف ما بیشتر شده و در واقع آموزش اولیای دانش‌آموزان هم به وظایف ما اضافه شده است.

وی در رابطه با تدارک برنامه‌هایی جهت شناسایی و ورود دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به مدارس گفت: ورودی مدارس هرساله بیشتر از سال قبل از آن بوده و این مهم تا سال۱۴۱۰ ادامه خواهد یافت و پس از آن روند کاهشی را خواهیم داشت.

مولوی ادامه داد: در سطح استان ۱۷ مدرسه قرآنی فعالیت دارند. این مدارس از سال 89 فعالیت خود را آغاز کردند، اما برخی از استان‌ها از فعالیت در این حوزه کنار رفتند. استان ما در صدد ایجاد بستر مناسبی برای ترویج قرآن کریم هستیم و لازمه گسترش این موضوع این است که زیرساختی در حوزه نیروی انسانی ایجاد شود و فضاهایی برای آن در نظر گرفته شود.

مولوی در رابطه با سرویس مدارس نیز گفت: نقش آموزش و پرورش در این خصوص، نقش تسهیلگری است و عمده کار مربوط به سایر دستگاه‌هاست، اما مردم، مدیر مدرسه را پاسخگوی این مسأله می‌دانند و چون بعضی سازمان‌ها کار را درست انجام نمی‌دهند آموزش و پرورش باید کار آن دستگاه‌ها را انجام دهد. در سند تحول بنیادین برای این موضوعات تمهیداتی اندیشیده شده است تا چنین مشکلاتی پیش نیاید. سند تحول بنیادین از سال ۹۰ تصویب شده و قرار بوده تا سال ۹۶ زیر نظام‌هایش‌ تدوین شود ولی متاسفانه در سال ۹۸ این اتفاق رخ داد.

انتهای پیام
captcha